Излезе книгата ДОБРОДЕТЕЛТА НА ЕГОИЗМА на Айн Ранд. Издател: Издателска къща МаК; Превод: Асенка Христова, Правда Василева; Редактор: Петко Миxайлов; Година на издаване: 2008; Брой страници: 264; ISBN 978-954-8585-09-5; Цена: 15 лв.
Четвъртата книга от Колекция „Айн Ранд” на Издателска къща МаК представя популярно етичния компонент от философската система на Айн Ранд. Ранд твърди, че егоизмът е необходим елемент на индивидуализма; че човек трябва да счита себе си за най-голямата ценност и да действа воден от собствения си рационален интерес. Който отрича това исконно право на човека, директно атакува чувството му за собствено достойнство.
Добродетелта на егоизма не е систематична дискусия по етика, а поредица от есета по онези етически теми, които се нуждаят от изясняване в днешната действителност. Книгата много точно намира междинното интелектуално равнище между философските абстракции и журналистическата конкретност на ежедневното битие, и напълно заслужено оглавява читателската класация на „Рандом хауз” за 100-те най-добри книги на ХХ век в областта на нехудожествената литература.
Новаторската теза на Айн Ранд, че не е необходимо нито ние да се жертваме за другите, нито да жертваме другите заради нас, полага етическата основа за индивидуалните права. Това е нейният безсмъртен принос към философското наследство на човечеството.
Вижте и чуйте и най-новото в моя видеоблог HUMANUS. Технологичният прогрес трябва да се насърчава!
Четвъртата книга от Колекция „Айн Ранд” на Издателска къща МаК представя популярно етичния компонент от философската система на Айн Ранд. Ранд твърди, че егоизмът е необходим елемент на индивидуализма; че човек трябва да счита себе си за най-голямата ценност и да действа воден от собствения си рационален интерес. Който отрича това исконно право на човека, директно атакува чувството му за собствено достойнство.
Добродетелта на егоизма не е систематична дискусия по етика, а поредица от есета по онези етически теми, които се нуждаят от изясняване в днешната действителност. Книгата много точно намира междинното интелектуално равнище между философските абстракции и журналистическата конкретност на ежедневното битие, и напълно заслужено оглавява читателската класация на „Рандом хауз” за 100-те най-добри книги на ХХ век в областта на нехудожествената литература.
Новаторската теза на Айн Ранд, че не е необходимо нито ние да се жертваме за другите, нито да жертваме другите заради нас, полага етическата основа за индивидуалните права. Това е нейният безсмъртен принос към философското наследство на човечеството.
Вижте и чуйте и най-новото в моя видеоблог HUMANUS. Технологичният прогрес трябва да се насърчава!
11 коментара:
Един от най-надценените автори за последните стотина години.
Специално тези кретении за егоизма, разкриват движещата сила на финансовите спекуланти, които предизвикаха кризата.
Някои хора с лява ориентация просто няма как да вникнат и да се доберат до смисъла и до дълбочинните измерения на автентичната философия на човека и свободата от рода на философията на Айн Ранд. Просто изглежда не им е дадено да разберат, това е вероятно, предполагам, жестока личностна и духовна ощетеност... поднасям им моите най-искрени съболезнования...
Айн Ранд има жестока и нехуманна, крайна философия. Саможертвата заради другият е най-върховното нещо, това, сторено от най-великите личности като Иисус от Назарет, нашия Васил Левски. Индивидуализма е ценен, но егоизма е мор.
Не, мор е колективизмът, това го знаем щото го преживяхме и едва оцеляхме... а пък западните "егоистични" общества в това време процъфтяваха...
това, което е станало тук е определена тирания. Всяка крайност е вярна и води до израждане. Трябва да се търси Баланса.
И какво е станало тука?! :-) Тук просто на простащината и на немисленето не се прощава, това е станало. Толкова ли е лошо това?!
Грешно сте ме разбрали (аз съм анонимния). Имах предвид, че комунизма си е една форма на тирания и идеите му за нашите червени са бошлаф работа, зад която проведоха крупно ограбване на държавата, което, за жалост, не стихва и до днес. Иначе разбира се крайно общинническото мислене е вредно, тъй като личността е свята и неприкосновена. Ала за мен най-велики са тия личност, успяващи да се пожертват и за другите и аз, противно на това, което пишете, вярвам, че и вие мислите така, иначе нямаше да подкрепяте американските войници, които според вас са освободили иракчаните от Саддам Хюсеин.
А крайният егоизъм е нещо зло и извратено, както и крайният колективизъм. Почти всяка крайност според мен е вредна - трябва да се подхожда умерено, с уважение както към личността, така и към обществото, към което тя принадлежи, със стремеж както към лично щастие, така и към такова, съобразено с това на другите.
В противен случай вие подкрепяте например крадливата мутра, която е егоистична, гони личното си щастие и прегазва всичко по пътя му.
ОК, разбрах, благодаря за разяснението... още Аристотел е размишлявал за "разумния егоизъм", понеже, разбира се, нормалното е човек да обича най-много себе си - и да се грижи преди всичко за себе си (понеже в свое лице той всъщност има човека!).
Подобни са позициите на индивидуалисти от типа на А.Ранд. Индивидуализъм не е равно на егоизъм, както привържениците на колективизма като Николай Павлов искат да ни убедят. Егоизмът е крайност, но индивидуализмът не е; колективизмът обаче е крайност. Индивидуализмът снема крайностите в нещо разумно и добро както за индивида, така и за другите, за общността. Индивидуалистът, грижейки се за себе си и за най-близките си, допринася с това и за общността, защото иначе няма как: нали и той самият е тази общност. И т.н., аз много съм писал за тия неща както в книгата си УНИВЕРСУМЪТ НА СВОБОДАТА, така и в ИЗКУСТВОТО ДА СЕ ЖИВЕЕ (Етика на достойнството), не е сега мястото отново всичко да припомням, книгите ми са издадени и всеки който се интересува може да прочете...
Грънчаров,мисля,че не сте прав.Айн Ранд говори точно за егоизъм,но нещо като егоизъм с човешко лице(антипод-Комунизъм с човешко лице!?).Т.е. егоизъм ограничен от някакви морални норми.Остава да се надяваме,че всички хора имат някакво минимално ниво на морал,което трябва да е доста високо.Но всъщност примерът е пред нас.20 години българите гласуват за този и онзи с надеждата,че избранниците ще работят за общото благо.Но уви-всеки работи за него си(за братята си и семействата си)-по думите на Ранд за собстевното си щастие.Нейните са и думите,че от управлението на мнозинството над малцинството до диктатурата има само една крачка,тъй като най-малкото малцинство било на индивидуалистите.Т.е. демокрацията кучета я яли.Нейната визия е:ограничена държава-полиция,адвокати и съд (а,имало и хора с различен морал)за защита на частната собственост и човешките права,икономиката разделена от държавата,както църквата.Т.е. пазарът решава всичко.Общества управлявани от законите на мнозинството са по низши от общества изградени на принципа на индивидуализма.Цивилизация,изградена на принципа на индивидуализма,има по-голям шанс да оцелее,от цивилизация на масите.Не съм аз,който ще е я опровергае-много съм малък.Това прави Историята.И последно-ние българите какви сме-индивидуалисти или не-защото едно от обвиненията към нас като народ,е че сме индивидуалисти и затова не можем да създадем функциониращо гражданско общество.Да ама според Ранд ний трябва да цъфтим и връзваме.Всъщност някои цъфтят и връзват,а който не може -в киреча.
Момчил Хардалов.
Тва си е откровен Сатанизъм. Тотално отричане на основна християнска ценност - самопожертвованието. Знаете добре за изкушението на Христа да избяга съдбата си. Тоест, да постави егото над божия промисъл и саможертвата в името на Спасението. Концепцията, че егото на човека е собствения му Бог е залегнала в основите на Сатанизма. Погледнете Ла Вей.
Откакто левите станаха "християни" човек не може да се вреди да каже нещо за християнството и затова ще замълча. Довчерашните атеисти днес са най-лицемерни "православни", а иначе дълбоко вътре в сърцата са си пълни безбожници де, ама за пред хората трябва да фалшивят... те това, лъженето, го могат...
Публикуване на коментар