Иска ми се съвсем накратко да опиша най-важното, щото ако се отпусна, ето че ще стане цял пътепис. А не ми се иска да пиша дълго, и по тази причина ще се съсредоточа върха няколко най-изразителни епизода.
Пътувахме с автобус директно Пловдив-Одрин. Още с качването на съседната седалка се оказа че сяда един доста своеобразен, характерен, а всъщност и по-скоро най-типичен индивид: с добре отгледано шкембе, както се полага, с мустаки, разгърден, с космясали гърди, с едро, доволно и ухилено лице, който, разбира се, се оказа най-голям и горещ патриот и националист. Тази особа още на тръгване взе да говори на висок глас разни националистически простотии, а пък като дочу, че моя милост не е във възторг от изхвърлянията й, в един момент стана още по-нагла и почна да ни изнася разни беседи за туй, че, видите ли, "Одрин си е наш", че "требе да се размърдаме малко и да си го земем", "че там сега е извора на същинската цигания", "че ги бихме на Одринската крепост като маче у дирек, и ако требе, пак ке усетят силата на болгарский пестник" и прочие, и прочие баналности, с които тоя ми проглуши ушите по време на пътуването. Но какво да се прави, съдба, случаят ни сведе да седим на съседни места. Слава Богу че в самия град тоя индивид не беше около мен, само ме тормозеше по време на пътуването, щото аз обичам, като съм в чужда страна, да ходя съвсем сам - за да усетя напълно и да се насладя предоволно на атмосферата, на излъчването и прочие. Та да се абстрахираме оттук-нататък от този инцидент с моя спътник от типа "Бай Ганя пътува в странство", който, впрочем, много се чудеше като му казах, че туй "бай", с което наш мустакатий патриотин се кичи, всъщност е съвсем турска дума, и тя значи "мъж".
Бяхме най-напред в българската църквица "Св.Константин и Елена", която ни посрещна пременена, прясно изографисана, натамънена като за гости. Ала като ни се каза, че лично Станишев я бил открил след щедрата й реставрация, този факт принуди моя мустакат спътник от автобуса да произнесе, без да се смущава, че сме на такова свято място, една най-пищна и пиперлива българска благословия. Наистина е добре поддържана тая църквица, която била действаща, ама със съвсем малко местни богомолци. После една групичка ходихме и на върха, където е бил командният пункт на Одринската крепост, всичко там е възсъздадено, направен е музей в бункера, има и паметник на турския главнокомандващ Шукри паша, който, макар и победен от българите, е водил войска, показала мъжество. На мен това ми говори, че една нация с воинствена история като турската има достойнството да признае и пораженията си и да извлече от тях един позитивен смисъл, което пък показва един по-широк душевен хоризонт, великодушието й. Само малодушните нации са комплексирани и се утешават с митове и лъжи, понеже нямат смелостта да приемат истината; впрочем, добре че тук, на мемориала на Шукри паша тоя комплексар, именно, националистът с мустаките не дойде, понеже се уплаши като казаха, че имало много за ходене пеша по баира, поради което не можа да развали впечатлението ми с тъпите си забележки.
Не мога да опиша каква красота е вътре, сътворена от човешкия гений, думите ми не стигат, гледайте снимките, пък и ходете в Одрин да я видите ако ви се удаде случай. Бил съм на много места из Европа, прекланял съм се на Кьолнската катедрала, на Парижката "Света Богородица" и прочие, но тук, в джамията на султан Селим Втори, разбрах, че в ония времена и Османската империя е преживяла един период на културен подем и цъфтеж, който с право може да съперничи на постиженията на европейската култура от онова време, от времето на Средновековието. Което не е било, както са ни учили, време само на дивачество и варварство, а е било време на една най-изтънчена духовност и култура - и се убедих с очите си в това, съзерцавайки джамията на архитекта Мимар Синан.
Вътре в джамията имаше много молещи се, млади и стари, предимно мъже, а пък жените влизаха да видят, но с покрити глави, и на тях изглежда не им се полага да се молят на мекия килим; не знам, но не видях жена да се моли по обичайния за мъжете начин. А вън, в огромния двор-предверие на джамията, има специално място, където много мъже си миеха краката, по техния си обичай; впрочем, така е било някога и в древна Юдея, откъдето е произлязъл Христос. Понеже е неудобно човек да стърчи прав, когато около него се молят хора, паднали на колене, се наложи и аз, както подобава в храм, да застана на колене, та да ми е и по-удобно да наблюдавам тавана; в един момент ми се искаше и да легна по гръб, за да мога да видя всичко както трябва, ала ме досрамя. Това, че бях сред богомолци от съвсем друга религия, застанал в молитвена поза, изобщо не ме накара да се чувствам неудобно, понеже човек трябва да уважава чуждия обичай.
Като се влиза в Одрин - той е съвсем близо до границата - се минава по каменен мост, който също е туристическа атракция; невероятно се чувства човек, като си представи, че по този мост са минавали войските, които в ония времена са държали в покорство българските земи цели векове. Факт е обаче, че 500 години сме принадлежали на една огромна и велика империя, че тия времена са били и времена на големи постижения, на всякакъв напредък и култура, че е имало ексцесии, които обаче са били характерни за епохата и са ставали и по цяла Европа. Изобщо крайно време е да се откажем от втълпените ни вехти патриотарски предразсъдъци спрямо Турция и турците, които са негодни за нищо - и които издават само националната ни комплексираност и малодушието ни като нация
Улових се да си мисля: добре де, ние какво спечелихме като бяхме "освободени" от руснаците, от народ, който е с по-робски манталитет даже от нашия?! Какво спечелихме и какво загубихме - трябва честно да се отговори на този въпрос. За жалост, трябва да признаем, че това, че не се освободихме сами, в един всеобщ народен подем, а бяхме насила "освобождавани", и то от друга, не по-малко насилническа, а дори още по-брутална империя, ни доведе до ред беди и загуби, някои с фатален смисъл: разпокъсаха се българските земи на много парчета, загубихме завинаги Македония и т.н. Прочутите български търговци, търгуващи с всички части на огромната Отоманска империя, загубиха своите пазари, размаха на своята икономическа дейност, и всичко у нас почна да става мъничко, дребнаво, особено пък мисленето ни. Ако бяхме изчакали едно-две десетилетия Отоманската империя да се разпадне сама - както след Първата световна война се разпаднаха други европейски империи - тогава може би щеше да ни чака доста по-благополучна бъднина, а пък, нищо чудно, сега България като едното нищо щеше да е в положение три морета да мият границите й. Но за жалост, в историята няма "ако" и "или", та затуй е излишно да се говори в тази насока, но пък не е лошо да се мисли - да се мисли винаги е за предпочитане.
В един момент в една такава опашка се улових да си мисля, че ако бях по-млад, като едното нищо щях да емигрирам, и то не къде да е, ами в... Турция. Доста привлекателно място е тя като един млад икономически тигър, с всеобщ икономически растеж, с развит туризъм, всякакви индустрии, пък и народът там, трябва да признаем, се отличава със здрави нрави. Примерно в Турция мъжете не киснат в кръчми и не се наливат с шльокавица, за да миришат като бъчви, а пият, представете си, главно чай и кафе! Но стига толкова, че оня мой мустакат приятел с байганьовски манталитет от автобуса, ако прочете това, понеже е от бунтовен край, нищо чудно да дойде и да ме пребие и заколи, и то тъкмо за "национално предателство"!
Впрочем, налага се да кажа в завършек няколко думи за пътуването обратно. Моят мустакат спътник беше напазарувал така богато, купувал бе сякаш всичко, каквото е видял, т.е. беше задръстил съвсем автобуса. И, за щастие, беше капнал от умора заради мъкненето на всякакви стоки. Пак покрещя малко, както си е обичаят, за "турската цигания", ала и той май нещо беше разколебан, щото публиката го гледаше със съжаление - след като хората си опресниха представите за реалностите, думи като неговите не хващаха вече дикиш. Моя милост пък се престори че спи, а когато бай Ганя захърка, се почувствах блажен, че съм се отървал от натрапчивото му присъствие. Само дето трябваше да си туря запушалките за уши и се почувствах сякаш на седмото небе!
(Забележка: Снимките, които съм сложил по-горе, са взети от Блога на Аsia)
10 коментара:
Хубава ви е статията много. Пожелавам ви да идете и в Истанбул, там е още по-хубаво и хората още по-гостоприемни. Хареса ми бележката ви за Бога. Бих допълнил и, че тия които тачат много богове, също имат обаче своя духовност, дето буди уважение. Всяка вера си има своя чар и своята история.
За мен беше удоволствие да прочета Вашата статия, особено и заради обстоятелството, че само 10 дни преди Вас и аз изпитах тези емоции! Описах ги в моя блог: http://bg.netlog.com/rpramatarova,
като акцентирах повече на снимковия материал...
Благодаря Ви!
Хубава, колоритно написана статия. Може наистина да се изказват основателни съмнения по въпроса дали освобождението на България чрез Русия е било благо. Неслучайно Стамболов се е стремел към сближение с Турция. Също така можем да се чудим дали Балканската война не е била грешка, дали не е трябвало да се изчака Първата световна война и да се търси решение на българския проблем в рамките на решението на европейските проблеми. Вече и сред историците стана модерно да се правят такива „контрафкатически” допускания и спекулации.
Одрин и долното течение на Марица са изгубени за България в резултат на „престъпното безумие” на Фердинанд и части от тогавашния политически елит на 16 юни 1913.
Турция като цяло и Одрин и особено Истанбул са, разбира се, са градове, преживяващи икономически подем. Различно е положението в Анадола. Анадолските села едва са място, където животът е особено хубав и приятен. Турция е страна на големи контрасти. Средното ниво на българите може и да е по-високо от това на турците, но турците имат доста качествен елит. Те не са имали комунистическа диктатура и не са унищожавали съзнателно елита си. Докато българите в последните 140 години неколкократно са губели най-качествените си хора – във борбите срещу турците, в Априлското въстание, в руско-турската война, във войните за национално обединение, в комунистическите репресии след 1944 и т.н.
На само българите се наливат с ракия, всички европейци са подобни свине, при това в много по-голяма степен. Чехите, поляците, германците, англичаните и скандинавците са пропаднали, отратителни типове, абсолютни свине. Те живеят, само за да се напиват. От тази гледна точка най-добър за въздържателите е животът в ортодоксалните ислямски страни като Саудистка Арабия, където алкохолът е забранен и въобще цари пуритански морал. Препоръчвам емиграция към тези страни, а не към свинските, аморални европейски държави.
"На само българите се наливат с ракия, всички европейци са подобни свине, при това в много по-голяма степен. Чехите, поляците, германците, англичаните и скандинавците са пропаднали, отратителни типове, абсолютни свине. Те живеят, само за да се напиват. От тази гледна точка най-добър за въздържателите е животът в ортодоксалните ислямски страни като Саудистка Арабия, където алкохолът е забранен и въобще цари пуритански морал. Препоръчвам емиграция към тези страни, а не към свинските, аморални европейски държави."
Надявам се това да е сарказъм!
Потресен зелен социалдемократ
Това е полусарказъм, защото българите трябва да спрат да се комплексират и да разберат, че и другите народи "готвят само с вода". Повечето северни европейци наистина са свине-алкохолици, докато българите пият много, но все пак с мярка. В България рядко съм виждал по улиците да се търкалят пияници, както е обичайно в Европа. Престанете наивно да се прекланяте пред тези свине. Съществената разлика с България обаче е, че в тези страни е имало и има сравнително качествени елити, докато Б-я в ново време за съжаление просто не е имала време и възможност да развие приемственост в елитите.
Колкото до морала - ами формално в ортодоксалните арабски страни наистина много повече се държи на него, независимо дали това е лицемерие, или не. Както и комунистите се бореха против "упадъчния буржоазен морал и култура".
"Повечето северни европейци наистина са свине-алкохолици, докато българите пият много, но все пак с мярка. "
Tакава глупост скоро не бях чел....че пианици има, има, ама чак такива измислици да се пишат.
Много ми хареса пътеписа Ви, отдавна се каня да посетя Турция (срамота е все още да не познавам съседите си!!??) и в най-скоро време ще го направя - наляхте масло в огъня!!
Ами добре, вземам си тогава думите назад. Поляците, скандинавците, балтийците, англичаните, чехите и германците са пълни въздържатели и трезвеници, които не близват алкохол. В Скандинавия на всеки ъгъл се продава почти безплатно алкохол, но никой не го купува. Германците не пият бира с кофи на плажа на Майорка, докато не паднат и никога не ги изнасят мъртвопияни от заведенията в Слънчев бряг. В Холандия не се продават свободно наркотици, наркомани там няма. Само и единствено българите концентрират и фокусират в себе си всички отрицателни качества на света. Само те пият ракия, бира и вино, само те са напиват, другаде алкохолици няма. Другите народи мислят само как да изпълнят дълга си към родината с неуморен денонощен труд, пиейки при това само и изключително по малко вода от чешмата и понякога чаша чай или кафе. В тези страни има ред и дисциплина. Българите са бялата врана на Европа, земното кълбо и вселената. Никоя чужда цивилизация от Млечния път или мъглявината Андромеда не може да се мери с тяхната изключителност.
"Повечето северни европейци наистина са свине-алкохолици, докато българите пият много, но все пак с мярка. "
Прочети си пак думите и моите. И ще видиш кой прави крайни изводи..... Да съм написал някъде нещо за българите....
В горният цитат се разбират поне около 50 % от тях са свине алкохолици..... и това ако не е глупост!!!
авторе много си идеалист... под турско си е било гавра всеки ден, дори и в някои аспекти да са били по-либерални. супер алчни безчовечни бейове, аги, кехаи, безнаказани разбойници да не говорим за башибозука. въобще масово турчаците са паразитирали и обирали с векове народа и са пафкали яко опиум с кафенце... а народа се трепал за 3 зърна хляб. всеки турчин, даже малко хлапе е можел да бие плюе псува всеки християнин. империята е била ултра консервативно-ислямска тип бедуини 6-ти век - граби и сечи мръсния гяур щото така бил казал алах... кзм 1907/8 надделяват националистите, които обаче са още по-зле и започват целенасочена груба политика на потурчване и репресии... та ако бяхме дочакали неосвободени първата световна... пак чужди армии евтл. щяха да ни окупират и никой нямаше да слуша нашия глас, отделно че в големи райони можеше да изпитаме съдбата на арменците... кой знае можеше да останат българи само по планините и западна българия, разпределена след войната между сърбия гърция и румъния... ами ако пък през турско представи си народа ни беше масово и навсякъде конвертирал, но не забравил корените си??? като албанците и бошняците? може би щяхме днес също да сме се отцепили, но цялата ни история и настояще щяха да са доста по-различни...
а лично аз съм бил в турция, живея в германия и имам и съм имал приятели, познати и колеги турци. много са щедри и гостоприемни и имаме много общо...
Публикуване на коментар