Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

петък, 4 юни 2010 г.

Нова полемика за разликата между "борци за свобода" и "терористи"

Ето по-долу едно интересно възражение срещу моята статия На днешния ден българското малодушие уби Христо Ботев!, което ми се иска да стигне и до читателите на в-к ГРАЖДАНИНЪ. Затова и го публикувам, заедно с едно мое кратко възражение на възражението срещу тезата на статията ми; впрочем, темата стана отново актуална особено в светлината на последните събития в Близкия Изток, имам предвид поведението на терористите от "Хамас" в Газа, блокадата на Газа от Израел, и "притичването на помощ" от страна на самозвани "освободители" и "хуманитарни ангели на спасението", които обаче не се свенят да използват железни пръти и ножове срещу войничетата, които бяха изпратени да върнат конвоя, нарушаващ блокадата:

Анонимен каза: Всеки народ се нуждае от национални герои и митологеми, за да оцелява и съществува. Това е за „масите”. Но за трезво мислещите хора, особено философите с тяхната склонност към анализ, е абсолютно задължително да се освободят от натрапените клишета и да погледнат историята по хладнокръвен, балансиран и максимално обективен начин.

Изключително спорен въпрос е дали правото на самоопределение на народите обхваща и правото на малцинства да напускат рамките на държавното образувание (сепаратизъм), както се опитват да направят балканските народи през 19 век в борбата си за освобождаване от Османската империя. Повечето специалисти по международно право отхвърлят такова настъпателно право на самоопределение. Някои обаче са на мнение, че дискриминирани малцинства, чиито човешки права са нарушени и които са изключени от политическия процес, имат право на отделяне. Много сложен е също въпросът какво се разбира под народ. Балканските народи през 19 век още не са били нации във съвременния смисъл на понятието. Поради това националноосвободителната борба в никоя балканска страна не е била дело на мнозинството от народа, за което този сепаратизъм е оставал неразбираем и което е оставало пасивен наблюдател, а винаги на едно активно малцинство.

Искам да попитам дали подкрепяте сепаратизма на абхазците, на арменците в Нагорни Карабах, на албанците в Македония, на южните осетинци, на чеченците, на баските, на каталонците, на северните ирландци, на руснаците в Приднестровието, на турците в Кипър, на тамилите, на кюрдите в Турция и др. Ако утре някое малцинство в България пожелае да се отдели от българската държава, Вие на чия страна ще застанете – на българската държава или на страната на сепаратистите? Подкрепяте ли например дейността на ОМО „Илинден”?

Ако сме поклонници на Ботев излиза, че почти закономерно следва да застанем на страната на всички тези сепаратисти. (По принцип има емоционална привлекателност в позицията винаги да се застава на страната на по-слабия срещу по-силния.) От друга страна е ясно, че последователно прокараният принцип на национално самоопределение води до абсурдни и безкрайни конфликти.

Ето защо съвсем не е очевидно, че българите са проявили малодушие, като не са се присъединили към Ботевата чета.

Ако вие живеехте в 1876 г., щяхте ли да хванете Балкана или гората и да тръгнете с Ботев, и то без военна подготовка и оръжие, само с един гол ентусиазъм? Защо сега не се присъедините към някое въоръжено сепаратистко движение по света, каквито има достатъчно? Готов ли сте в името на националното самоопределение да убиете човек?

Ангел Грънчаров каза: Тия въпроси към мен лично ли са, или са поставени в един по-абстрактен план? Моя милост ако е живяла тогава, предполагам, с 99% сигурност щеше да бъде и хъш в Румъния, т.е. по начало щях да съм в четата на Ботев. Достатъчно съм луд да си сложа главата в коша. За такива идиоти като мен и като ботевите четници свободата е нещо, за което си струва да се умре.

А "теорията" Ви, извинете, е изсмукана от пръстите и е крайно спекулативна; между 18-19 века и 21 век има доста голяма разлика все пак, нали? Разбира се, че национално-освободителните борби на Балканите, доколкото изобщо ги е имало, в никакъв случай не са "сепаратизъм". Османската империя е многонационална (колониална) империя, разбира се, че народите, които я съставят, ще се борят за свободата си.

Ето, Руската империя благодарение на комунизма и в лицето на СССР и днешните му останки в руската федерация, доживя до 21 век (тя е последната колониална империя), разбира се, че ония нации, които имат нужното съзнание за самоопределение - като чеченците, например - имат пълното морално и всякакво друго право да се борят за свободата си.

Това че руските империалисти ги наричат "терористи" или "сепаратисти" абсолютно нищо не означава. Случаят с кюрдите (и баските) е друг...

Анонимен каза: Ни най-малко не искам да омаловажавам подвига на Ботев и националреволюционерите, всички имаме нужда от такива примери за вдъхновение. Български политик, който излезе с теория като горната, би се самоубил политически. Патриотизмът при това е важна съставна част от консервативната идеология. Исках обаче да показа, че светът не е черно-бял и нещата са по-сложни или направо неразрешими. В някава степен тук може да се поставят сократически въпроси, но отговорът далеч не е еднозначен и ясен. Няма обективен критерии, който да ни позволи да разграничим оправдания и добър сепаратизъм от неоправдания и лошия. Какво значи империя и „неимперия”? Формално правният аспект на федерацията е модерно изобретение. Османската империя не се е състояла от субекти, обединени в „империя”. С изключение на Исландия в Европа няма еднонационални държави, въпреки че това понякога не се признава официално. Никъде държавните граници не съвпадат с нацията. Няма значение как се наричат държавите – дали империи или не.

Защо борбата на чеченците да е оправдана, а тази на баските и кюрдите да не е? Защо българите да са имали навремето право на самоопределение и отделяне от Османската империя, а кюрдите сега да нямат право да се отделят от Турция и да заживеят в собствена държава? А какво да кажем за новосъздадената държава Косово? Как така се позволи на албанците да си направят държава? Вие на кого симпатизирате – на албанците в Косово или на сърбите и Белград, които твърдят, че не могат да приемат косовската независимост? Хашим Тачи герой ли е или терорист-сепаратист? А подкрепяте ли инспирираната от комунистите колониална националноосвободителна борба в Африка и Азия през 20 век?

Наистина ли 1876 щяхте да сте с оръжие в ръка в Ботевата чета? Готов ли сте да застреляте човек и да пролеете кръв в името на националното самоопределение? Ако имахте възможност, по време на комунизма щяхте ли да застреляте например Тодор Живков в името на свободата на българския народ от СССР, дори след това да умрете?

Ангел Грънчаров каза: Чувствам се като разпит в ДС, почнах да треперя от страх вече :-) Оставете ме мен, аз съм възрастен човек вече, борете се вие, младите! Ако очаквате ние, старците, да ви поднесем свободата на тепсия, жална ни майка тогава...


Търсете хартиения вариант на най-новото списание навсякъде, в книжарници, по репове, в книжни борси и пр., където се сетите, за да принудим някак книжарите и търговците на едро да си свършат работата - и да го доставят на неговите читатели.

ОНЛАЙН-ИЗДАНИЕТО на списание ИДЕИ

Още информация: Развитие на идеята за списание ИДЕИ


Представяне на новото философско списание ИДЕИ по ПО-тв

Абонамент за 2010 година

Няма коментари: