До г-жа Стоянка Анастасова,
Директора на ПГЕЕ-Пловдив
Г-жо Директор,
Във връзка с Вашето съобщение по всяко време да Ви даваме свои идеи за развитието на гимназията и за различни иновации за подобряване на отношенията, учебния процес и училищния живот изобщо искам да предложа следното:
● ДИСКУСИОННИЯТ КЛУБ, който по идея трябва да бъде място за свободна изява на личността и духовните качества на най-добрите, на елитните ученици, би следвало да бъде подпомогнат с оглед утвърждаването му. В тази връзка предлагам:
- Класните ръководители да информират учениците от своите класове за съществуването на Клуба (за целта ще подготвя текстови материал, който може да бъде прочетен пред всеки клас), да обсъдят с класовете си как Клубът може да бъде използван за обогатяване на темите, обсъждани в часа на класа; примерно представителите на класа в Клуба (1-2-3 ученика от всеки клас, именно ония, които имат по-развити интереси в областта на личностното развитие, гражданското образование, философията, психологията, историята и пр.) биха могли да представят в часа на класа интересни теми, които са обсъдени в Клуба;
- Да бъде предложено на Ученическия съвет на училището да приеме Клуба за свое "мероприятие", да го включи в плановете си, да инициира избирането на Клубно ръководство от състава на най-активните членове на самия Клуб. Да се помисли за постепенното утвърждаване на Клуба като структура, членството в която е въпрос на престиж и на най-високо личностно признание, по подобие на младежките (студентски и ученически) клубове, които съществуват в САЩ и в Западна Европа.
- Преподавателите най-вече по хуманитарните предмети да подпомагат (като консултанти) ръководството на Клуба, съставено от все от най-активни ученици, като предлагат теми, участват в дискусиите, консултират ония ученици, които сами искат да проведат дискусия по избрана от тях тема или пък да изнесат доклад.
- В тази връзка в училището да се изработи стратегия за работа с най-добрите, с елитните ученици, като се създадат необходимите условия за тяхната по-пълноценна личностна и творческа изява. Готов съм да помогна за изработването на такава стратегия. Много са интересни предложенията на самите ученици в тази насока, на които трябва да бъде обърнато най-голямо внимание.
● Предлагам в училището да бъде създаден УЧИЛИЩЕН ВЕСТНИК с периодичност 1 път в месеца (с книжно и онлайн-издание), в който да се документират събитията в училищния живот и най-вече учениците да имат възможност да се изявяват като творчески мислещи млади хора - в различните области на знанието, науката, техниката, ценностите, личностното и духовното израстване, възпитанието и пр. Във вестника могат да се публикуват есета и статии, написани от ученици, на всякакви теми, които интересуват самите тях: наука, техника, музикални новини и интереси, за изява на учениците в областта на литературата и пр. Смятам, че един такъв вестник с редколегия, съставена от ученици, може много да спомагне за обогатяване на училищния живот и за творческата изява на младежите. Готов съм лично аз да им помагам за всичко, тъй като сам издавам свой блогърски вестник (в-к ГРАЖДАНИНЪ) с периодичност два пъти в месеца, а също от година съм и главен редактор на философското списание ИДЕИ, чиито 4-ти брой предстои да излезе до средата на октомври.
● В училището да започне работа постаянно действащ ТВОРЧЕСКО-МЕТОДИЧЕСКИ СЕМИНАР за иновации в осъвременяването на обучението и за по-свободна творческа изява на учителите, а също и за подпомагането на младите колеги - в утвърждаването им като учители. Смятам, че е съвсем реалистично семинарът да се събира веднъж месечно. На него учителите би следвало да представят новости и находки, които са открили или научили, да обменят опит, да правят презентации на уроци, теми и пр., да изнасят доклади и пр.
Смятам, че една такава свободна организационна форма - в работата на семинара учителите би следвало да участват само на доброволна основа, именно, като изява на своя осъзната, лична, вътрешна (и професионална) потребност - може много да подпомогне повишаването на квалификацията на преподавателското тяло и решаването на нелеките общи проблеми от всякакъв характер (включително и дисциплината на учениците и т.н.).
Предлагам също да се направи така, щото в работата на СЕМИНАРА да бъдат привлечени вече пенсионираните колеги с толкова богат преподавателски, методически, организационен, професионален и личностен опит, щото наистина е престъпление да не се възползваме от възможността по-целенасочено да черпим от опита на своите колеги, работили цял живот в тази толкова трудна и изтощаваща сфера, сферата на образованието и личностното формиране на младите. От друга страна тяхното участие в работата на семинара за тях самите ще бъде начин да бъдат подпомогнати в преодоляването на носталгията по училищния живот, в в по-плавното им адаптиране към тази толкова голяма промяна в живота им, каквато е излизането в пенсия.
Готов съм да участвам в работата на семинара най-активно, с изнасянето на свои доклади по проблеми на образованието, нови подходи в преподаването и също така по отношение на начините за модернизиране и повишаване на ефективността на практическите прийоми в преподаването на хуманитарните предмети, което пък може много да помогне и на преподавателите по останалите предмети.
● През миналата година на няколко пъти се опитах да организирам представяне и дискусия по тезите, изложени в новата ми книга със заглавие ИДЕИ ЗА ЕДНА НОВА ФИЛОСОФИЯ И СТРАТЕГИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО В БЪЛГАРИЯ. За жалост това не се получи, което е необяснимо за мен, след като всички участваме и преживяваме всички проблеми, трудности и кризата в тази област. За жалост, в часовете, в които трябваше да се проведе представяне на книгата и дискусия по нея, с едно-две изключения никой не дойде и не се заинтересува.
Признавам си, почувствах се засегнат и дори обиден от едно такова тотално безразличие, което за мен е необяснимо, след като всички, както казах, работим все в една и съща област - и се пържим на все един и същ огън. Предлагам в рамките било на ДИСКУСИОННИЯ КЛУБ, било пък на МЕТОДИЧЕСКИ ТВОРЧЕСКИ СЕМИНАР на учителите да се организира представяне на книгата ми, за което съм готов да направя каквото е необходимо.
Това е основното, което предлагам сега. Бих искал да внеса някои свои предложения и по други проблеми на училищния живот (примерно: относно съхраняването на материалната база, начините за подобряване на дисциплината на учениците, предотвратяване на "бягства" от часове и пр.), но по тях за момента се въздържам, още повече, че те ще бъдат обсъждани на педагогически съвети.
Ще се радвам по предложените по-горе новости да възникне едно по-положително отношение в училищната общност, понеже се страхувам тия предложения да не бъдат приети като "прекалено обременяване" на всички нас с "излишни задължения". Вярвам, че Вие лично като ръководител, след като вече показахте пълната си откритост към промените, ще съдействате активно щото позитивното от горните предложения да бъде по-скоро реализирано в живота.
С уважение: Ангел Грънчаров
Директора на ПГЕЕ-Пловдив
Г-жо Директор,
Във връзка с Вашето съобщение по всяко време да Ви даваме свои идеи за развитието на гимназията и за различни иновации за подобряване на отношенията, учебния процес и училищния живот изобщо искам да предложа следното:
● ДИСКУСИОННИЯТ КЛУБ, който по идея трябва да бъде място за свободна изява на личността и духовните качества на най-добрите, на елитните ученици, би следвало да бъде подпомогнат с оглед утвърждаването му. В тази връзка предлагам:
- Класните ръководители да информират учениците от своите класове за съществуването на Клуба (за целта ще подготвя текстови материал, който може да бъде прочетен пред всеки клас), да обсъдят с класовете си как Клубът може да бъде използван за обогатяване на темите, обсъждани в часа на класа; примерно представителите на класа в Клуба (1-2-3 ученика от всеки клас, именно ония, които имат по-развити интереси в областта на личностното развитие, гражданското образование, философията, психологията, историята и пр.) биха могли да представят в часа на класа интересни теми, които са обсъдени в Клуба;
- Да бъде предложено на Ученическия съвет на училището да приеме Клуба за свое "мероприятие", да го включи в плановете си, да инициира избирането на Клубно ръководство от състава на най-активните членове на самия Клуб. Да се помисли за постепенното утвърждаване на Клуба като структура, членството в която е въпрос на престиж и на най-високо личностно признание, по подобие на младежките (студентски и ученически) клубове, които съществуват в САЩ и в Западна Европа.
- Преподавателите най-вече по хуманитарните предмети да подпомагат (като консултанти) ръководството на Клуба, съставено от все от най-активни ученици, като предлагат теми, участват в дискусиите, консултират ония ученици, които сами искат да проведат дискусия по избрана от тях тема или пък да изнесат доклад.
- В тази връзка в училището да се изработи стратегия за работа с най-добрите, с елитните ученици, като се създадат необходимите условия за тяхната по-пълноценна личностна и творческа изява. Готов съм да помогна за изработването на такава стратегия. Много са интересни предложенията на самите ученици в тази насока, на които трябва да бъде обърнато най-голямо внимание.
● Предлагам в училището да бъде създаден УЧИЛИЩЕН ВЕСТНИК с периодичност 1 път в месеца (с книжно и онлайн-издание), в който да се документират събитията в училищния живот и най-вече учениците да имат възможност да се изявяват като творчески мислещи млади хора - в различните области на знанието, науката, техниката, ценностите, личностното и духовното израстване, възпитанието и пр. Във вестника могат да се публикуват есета и статии, написани от ученици, на всякакви теми, които интересуват самите тях: наука, техника, музикални новини и интереси, за изява на учениците в областта на литературата и пр. Смятам, че един такъв вестник с редколегия, съставена от ученици, може много да спомагне за обогатяване на училищния живот и за творческата изява на младежите. Готов съм лично аз да им помагам за всичко, тъй като сам издавам свой блогърски вестник (в-к ГРАЖДАНИНЪ) с периодичност два пъти в месеца, а също от година съм и главен редактор на философското списание ИДЕИ, чиито 4-ти брой предстои да излезе до средата на октомври.
● В училището да започне работа постаянно действащ ТВОРЧЕСКО-МЕТОДИЧЕСКИ СЕМИНАР за иновации в осъвременяването на обучението и за по-свободна творческа изява на учителите, а също и за подпомагането на младите колеги - в утвърждаването им като учители. Смятам, че е съвсем реалистично семинарът да се събира веднъж месечно. На него учителите би следвало да представят новости и находки, които са открили или научили, да обменят опит, да правят презентации на уроци, теми и пр., да изнасят доклади и пр.
Смятам, че една такава свободна организационна форма - в работата на семинара учителите би следвало да участват само на доброволна основа, именно, като изява на своя осъзната, лична, вътрешна (и професионална) потребност - може много да подпомогне повишаването на квалификацията на преподавателското тяло и решаването на нелеките общи проблеми от всякакъв характер (включително и дисциплината на учениците и т.н.).
Предлагам също да се направи така, щото в работата на СЕМИНАРА да бъдат привлечени вече пенсионираните колеги с толкова богат преподавателски, методически, организационен, професионален и личностен опит, щото наистина е престъпление да не се възползваме от възможността по-целенасочено да черпим от опита на своите колеги, работили цял живот в тази толкова трудна и изтощаваща сфера, сферата на образованието и личностното формиране на младите. От друга страна тяхното участие в работата на семинара за тях самите ще бъде начин да бъдат подпомогнати в преодоляването на носталгията по училищния живот, в в по-плавното им адаптиране към тази толкова голяма промяна в живота им, каквато е излизането в пенсия.
Готов съм да участвам в работата на семинара най-активно, с изнасянето на свои доклади по проблеми на образованието, нови подходи в преподаването и също така по отношение на начините за модернизиране и повишаване на ефективността на практическите прийоми в преподаването на хуманитарните предмети, което пък може много да помогне и на преподавателите по останалите предмети.
● През миналата година на няколко пъти се опитах да организирам представяне и дискусия по тезите, изложени в новата ми книга със заглавие ИДЕИ ЗА ЕДНА НОВА ФИЛОСОФИЯ И СТРАТЕГИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО В БЪЛГАРИЯ. За жалост това не се получи, което е необяснимо за мен, след като всички участваме и преживяваме всички проблеми, трудности и кризата в тази област. За жалост, в часовете, в които трябваше да се проведе представяне на книгата и дискусия по нея, с едно-две изключения никой не дойде и не се заинтересува.
Признавам си, почувствах се засегнат и дори обиден от едно такова тотално безразличие, което за мен е необяснимо, след като всички, както казах, работим все в една и съща област - и се пържим на все един и същ огън. Предлагам в рамките било на ДИСКУСИОННИЯ КЛУБ, било пък на МЕТОДИЧЕСКИ ТВОРЧЕСКИ СЕМИНАР на учителите да се организира представяне на книгата ми, за което съм готов да направя каквото е необходимо.
Това е основното, което предлагам сега. Бих искал да внеса някои свои предложения и по други проблеми на училищния живот (примерно: относно съхраняването на материалната база, начините за подобряване на дисциплината на учениците, предотвратяване на "бягства" от часове и пр.), но по тях за момента се въздържам, още повече, че те ще бъдат обсъждани на педагогически съвети.
Ще се радвам по предложените по-горе новости да възникне едно по-положително отношение в училищната общност, понеже се страхувам тия предложения да не бъдат приети като "прекалено обременяване" на всички нас с "излишни задължения". Вярвам, че Вие лично като ръководител, след като вече показахте пълната си откритост към промените, ще съдействате активно щото позитивното от горните предложения да бъде по-скоро реализирано в живота.
С уважение: Ангел Грънчаров
Няма коментари:
Публикуване на коментар