Аз смятам, че учебните планове и предмети за ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНИТЕ УЧИЛИЩА навсякъде по света са тотално сбъркани. По-голямата част от знанията, предподавани днес в училище, са АБСОЛЮТНО БЕЗПОЛЕЗНИ И БЕЗСМИСЛЕНИ. Уж учим за живота, не за училището, а излиза точно обратното. Според мен основните предмети, които трябва да се преподават, са:
1. Биология и медицина. Всеки човек трябва да е запознат с анатомия, физиология, основните болести, техните симптоми и тяхното лечение. Това е изключително ценно знание, а не при всяка дреболия да се изпада в недоумение и да се тича на лекар.
2. Право. Основата на демокрацията е правовата държава. Човек без правна култура не може да е пълноценен гражданин.
3. Политология. Не може да си гражданин на демократична страна, ако нямаш добри познания в политическата област.
4. Философия. Тя дава не толкова знания, колкото мъдрост и съвсем друг поглед към живота и света.
5. Музика. Хармонично развитата личност непременно трябва да има познания в това най-велико изкуство.
Важни, но от второстепенно значение са природните науки, като там акцентът трябва да е върху физика и астрономия, не толкова върху химия например. А съвсем маловажен и периферен предмет е математиката, там са достатъчни съвсем основни познания. Всички тези уравнения, синуси и косинуси, басейни, които се пълнят и празнят и прочее щуротии нямат никакво отношение към живота и следва да отпаднат. Разбира се, математиката е велика наука, но тя е чисто абстрактна дисциплина без практическа релевантност в ежедневието. Който се интересува от подобни абстракции и фикции, може да ги изучава в специализирани училища и гимназии и в университетите, но не и в ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНИТЕ училища.
1 коментар:
Аз смятам, че учебните планове и предмети за ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНИТЕ УЧИЛИЩА навсякъде по света са тотално сбъркани. По-голямата част от знанията, предподавани днес в училище, са АБСОЛЮТНО БЕЗПОЛЕЗНИ И БЕЗСМИСЛЕНИ. Уж учим за живота, не за училището, а излиза точно обратното. Според мен основните предмети, които трябва да се преподават, са:
1. Биология и медицина. Всеки човек трябва да е запознат с анатомия, физиология, основните болести, техните симптоми и тяхното лечение. Това е изключително ценно знание, а не при всяка дреболия да се изпада в недоумение и да се тича на лекар.
2. Право. Основата на демокрацията е правовата държава. Човек без правна култура не може да е пълноценен гражданин.
3. Политология. Не може да си гражданин на демократична страна, ако нямаш добри познания в политическата област.
4. Философия. Тя дава не толкова знания, колкото мъдрост и съвсем друг поглед към живота и света.
5. Музика. Хармонично развитата личност непременно трябва да има познания в това най-велико изкуство.
Важни, но от второстепенно значение са природните науки, като там акцентът трябва да е върху физика и астрономия, не толкова върху химия например. А съвсем маловажен и периферен предмет е математиката, там са достатъчни съвсем основни познания. Всички тези уравнения, синуси и косинуси, басейни, които се пълнят и празнят и прочее щуротии нямат никакво отношение към живота и следва да отпаднат. Разбира се, математиката е велика наука, но тя е чисто абстрактна дисциплина без практическа релевантност в ежедневието. Който се интересува от подобни абстракции и фикции, може да ги изучава в специализирани училища и гимназии и в университетите, но не и в ОБЩООБРАЗОВАТЕЛНИТЕ училища.
Публикуване на коментар