Невена Гюрова в блога си е написала чудесен коментар под заглавие Капитализмът и исконната му връзка със свободата. Прочетох го, развълнувах се и не се въздържах да напиша там ето тия думи:
Поздравления за умния и честен коментар!
Оказва се, че мислим почти идентично, макар че аз лично се идентифицирам като дясномислещ човек. Това, което ни сродява, е, разбира се, идеята за свобода. Тя е фундаментална за човека ценност, от нея се тръгва, а едва впоследствие се пораждат някакви различия, водещи до това да сме "десни" и "леви". Но преди да сме "десни" и "леви" би следвало да сме човеци: а какво е човекът без свобода?! Искам обаче да направя едно допълнение, което според мен има съществено значение.
Не капитализмът е изобретил идеята за свобода, той просто я е довел до нейната окончателна форма, разпрострирайки я върху икономиката и политиката. А автентичната идея за свобода е подарена на човечеството от Христос.
Векове наред християнството е работило за да култивира подобаващото за свободата съзнание и самосъзнание на човека, и този мъчителен духовен и екзистенциален процес в крайна сметка е довел до плодовете си, блеснали в цялото си великолепие при капитализма. Най-ценното пък според мен на капитализма е способността му да се адаптира към променящите се условия. Капитализмът е една най-гъвкава и динамична социална формация, която дължи тия свои качества на базисната за капитализма ценност, именно свободата.
На това основание смея да заявя, че капитализмът е универсална социална форма, съответстваща на идеята за свобода и реализираща я в нейната пълнота. Капитализмът е венецът на човешката цивилизация. Поради което наистина нищо по-добро от капитализма не може да бъде измислено. А ако бъде измислено, то ще бъде органично негово допълнение, израсло от фундамента си, именно капиталистическото обществено устройство на основата на толкова възвишения и велик принцип на свободата.
И още една забележка: това, което популярно се нарича "капитализъм", всъщност не е друго, а едно свободно пазарно общество. Капитализмът е точно това: общество, базиращо се на свободата (сиреч, на пазара, щото пазарът е мястото, където свободните индивиди се договарят и си разменят ресурси). Затова според мен съвременното общество би следвало да се нарича не "капитализъм", а общество на свободата или свободно общество. Демокрацията пък е политическата форма на капитализма, затова автентичният капитализъм без демокрация просто не може да съществува.
Негова антитеза е комунизмът: обществото на тоталната несвобода и на тоталната унизеност на човека. Съвременните антиканиталистически тежнения и тенденции биват обединявани от една и съща ненавист към свободата, и тук се сродяват в едно антикапиталистическо цяло както руските путинисти-олигарси (и техните кръвни братя: българските олигарси от ченгесариата), така и иранските ходжи, а също така и ислямските фундаменталисти и севернокорейските комунисти-сталинисти или пък "революционният популист-социалист" Чавес.
Хубавото е, че крайният антикапитализъм не може да роди жизнеспособно общество, гореобозначените явления са някакви временни флуктуации, които след време неминуемо губят оправданието си. Поради което в крайна сметка подобни страни пак се вливат в огромното капиталистическо море.
В което, впрочем, трябва да си твърде умел плувец и достоен, смел и овладян от свободата човек, за да постигнеш истински успех. А не да си вечно недоволно мрънкало, което все чака някой друг да му решава проблемите - или пък да бъде носено на ръце, примерно от "социалната държава", представяща се за "най-грижовна майка".
Ето затова се оказва, че честните леви всъщност мислят твърде дясно, в смисъл на съответствие с универсалните човешки ценности на свободата, а пък фалшивите или крайните леви се разпознават най-вече тъкмо по това: по ненавистта си към свободата.
Човеците биват два типа: влюбени в свободата и ненавиждащи я. Това в резюме е основната причина, движеща човешката история.
Моето мое актуално мнение по темата: Кой е виновника ние, българите, да сме най-бедни и унизени?! Свързва се превъзходно с поставения от Невена проблем.
Поздравления за умния и честен коментар!
Оказва се, че мислим почти идентично, макар че аз лично се идентифицирам като дясномислещ човек. Това, което ни сродява, е, разбира се, идеята за свобода. Тя е фундаментална за човека ценност, от нея се тръгва, а едва впоследствие се пораждат някакви различия, водещи до това да сме "десни" и "леви". Но преди да сме "десни" и "леви" би следвало да сме човеци: а какво е човекът без свобода?! Искам обаче да направя едно допълнение, което според мен има съществено значение.
Не капитализмът е изобретил идеята за свобода, той просто я е довел до нейната окончателна форма, разпрострирайки я върху икономиката и политиката. А автентичната идея за свобода е подарена на човечеството от Христос.
Векове наред християнството е работило за да култивира подобаващото за свободата съзнание и самосъзнание на човека, и този мъчителен духовен и екзистенциален процес в крайна сметка е довел до плодовете си, блеснали в цялото си великолепие при капитализма. Най-ценното пък според мен на капитализма е способността му да се адаптира към променящите се условия. Капитализмът е една най-гъвкава и динамична социална формация, която дължи тия свои качества на базисната за капитализма ценност, именно свободата.
На това основание смея да заявя, че капитализмът е универсална социална форма, съответстваща на идеята за свобода и реализираща я в нейната пълнота. Капитализмът е венецът на човешката цивилизация. Поради което наистина нищо по-добро от капитализма не може да бъде измислено. А ако бъде измислено, то ще бъде органично негово допълнение, израсло от фундамента си, именно капиталистическото обществено устройство на основата на толкова възвишения и велик принцип на свободата.
И още една забележка: това, което популярно се нарича "капитализъм", всъщност не е друго, а едно свободно пазарно общество. Капитализмът е точно това: общество, базиращо се на свободата (сиреч, на пазара, щото пазарът е мястото, където свободните индивиди се договарят и си разменят ресурси). Затова според мен съвременното общество би следвало да се нарича не "капитализъм", а общество на свободата или свободно общество. Демокрацията пък е политическата форма на капитализма, затова автентичният капитализъм без демокрация просто не може да съществува.
Негова антитеза е комунизмът: обществото на тоталната несвобода и на тоталната унизеност на човека. Съвременните антиканиталистически тежнения и тенденции биват обединявани от една и съща ненавист към свободата, и тук се сродяват в едно антикапиталистическо цяло както руските путинисти-олигарси (и техните кръвни братя: българските олигарси от ченгесариата), така и иранските ходжи, а също така и ислямските фундаменталисти и севернокорейските комунисти-сталинисти или пък "революционният популист-социалист" Чавес.
Хубавото е, че крайният антикапитализъм не може да роди жизнеспособно общество, гореобозначените явления са някакви временни флуктуации, които след време неминуемо губят оправданието си. Поради което в крайна сметка подобни страни пак се вливат в огромното капиталистическо море.
В което, впрочем, трябва да си твърде умел плувец и достоен, смел и овладян от свободата човек, за да постигнеш истински успех. А не да си вечно недоволно мрънкало, което все чака някой друг да му решава проблемите - или пък да бъде носено на ръце, примерно от "социалната държава", представяща се за "най-грижовна майка".
Ето затова се оказва, че честните леви всъщност мислят твърде дясно, в смисъл на съответствие с универсалните човешки ценности на свободата, а пък фалшивите или крайните леви се разпознават най-вече тъкмо по това: по ненавистта си към свободата.
Човеците биват два типа: влюбени в свободата и ненавиждащи я. Това в резюме е основната причина, движеща човешката история.
Моето мое актуално мнение по темата: Кой е виновника ние, българите, да сме най-бедни и унизени?! Свързва се превъзходно с поставения от Невена проблем.
Няма коментари:
Публикуване на коментар