Най-внимателно изчетох книгата на Джон Гатоу ОРЪЖИЯ ЗА МАСОВО ОБЕЗЛИЧАВАНЕ, издадена от изд. ИЗТОК-ЗАПАД съвсем наскоро. В нея се прави прецизен анализ на истинската цел на държавното образование и се описват детайлно пороците му, водещи до страшно обезличаване на огромни маси от хора. Той има пред себе си държавното образование в САЩ - една свободна, демократична, просперираща, богата страна и държава.
Ние обаче имаме пред себе си България - една все още неизлязла докрай от игото на комунизма, псевдодемократична, бедна и унизена страна. Щом американското държавно образование е така дефектно, както го описва Гатоу, то какво ли трябва да е нашето образование след като води в крайна сметка до такива плачевни ефекти? Или на нашето образование "нищо му няма", а страховете около него, както и призивите да бъде най-после реформирано, са преждевременни и излишни?!
Преди време написах книгата ИДЕИ ЗА ЕДНА НОВА ФИЛОСОФИЯ И СТРАТЕГИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО В БЪЛГАРИЯ, която още не съм издал в хартиен вид поради липсата на средства. Написах я без да бях чувал или чел нещичко за и от Гатоу. Поразително е, че неговият и моят анализ напълно съвпадат в смислово и идейно отношение. И прекрасно се допълват. Книгата му е превъзходна и ако бъде популяризирана, та да се прочете от колкото се може повече учители - а пък, и защо не, от родители, дори и от ученици най-вече! - може да изиграе ролята на детонатор за събарянето отдавна прогнилата и анахронична образователна система у нас.
Ето затова, за да спомогна за провокирането на един такъв жизнено необходим ни разговор, днес решавам да почна публикуването на откъси, на избрани най-силни места и "цитати" от книгата на американския анализатор. Та белким медиите научат за тази книга, та белким се вдигне шум за страшните проблеми, та белким поне малко се разтревожи самодоволно заспалото и обзето от най-коварни илюзии за себе си българско общество. Една от тези илюзии е, че друго може и да нямаме, ала образованието ни било на "световни висоти"! И било по-хубаво и качествено даже от европейското и американското! По-хубаво ли?! По-качествено ли?! Дръжки! Глупости на търкалета!
Тия дни написах ето тези думи, които привеждам, за да се имат предвид, тъй като са тъкмо по интересуващия ни проблем:
Щом държавата почне да се меси и да регулира това или онова, то неминуемо се скапва. Скапаното ни образование е скапано толкова, щото е изцяло под диктата на държавата. Ако хидрата-държава се махне от тази сфера, животът в нея ще почне да се въззема и възражда, но докато тя се разпорежда, мъртвилото е пълно и повсеместно. Същото е и с другите сфери: ролята на държавата е изцяло злотворна...
В Америка държавата няма такава злотворна роля в по-голямата част от сферите на живот, докато у нас държавата дебне, вреди, пречи на живота във всички до една сфери, включително и най-вече бизнес, търговия и прочие. За училището, намиращо се под пълен държавен монопол, да не говорим. Това може би ще ви загатне за корена на всички ония проблеми, в които като общество сме се оплели. И да ни подскаже къде се крие разковничето за решаването им, за разсичането на възела, за разсичането на "дамоклевия" възел, в който сме стиснати и в който се задушаваме, от един така потребен ни остър "гордиев" меч - да използваме и ний откритието на умното и образовано момче Н.Бареков, жив пример за това докъде може да доведе непълноценното ни образование.
И така, тази сутрин започвам да публикувам избрани места от книгата, която може да подбуди много хора да се позамислят, сиреч, да започнат да се пробуждат. Тия откъси, които преписвам на ръка, разбира се, съвсем не може да заменят цялостното й прочитане, към което апелирам. Ония, които имат предчувствието, че работите из нашите училища и академии съвсем не вървят, задължително трябва да прочетат тази книга. Ония, които работят в тази сфера, имам предвид учителите и професорите, поне склонните към мислене сред тях, най-вече трябва да прочетат тази необходима ни книга. Би следвало да я прочетат и ония, които са по някакъв начин минала, сегашна или бъдеща жертва на образователната ни система, имам предвид родители, деца, младежи, би следвало да са особено силно заинтересувани от доближаването до истината за това, което им се е случило, случва им се или ги грози да им се случи, ако попаднат в месомелачката, наречена "българско училище". И те би следвало да намерят начин да осъзнаят какво става, за което революционната по идеите си книга на Гатоу може много да им помогне.
Ето защо считам, че провокирането на една публична дискусия около идеите в нея е задължително да бъде направено. Затова и почвам да публикувам ония избрани места от книгата на Гатоу, които по моя преценка са особено важни. Ще помоля издателя на книгата да ми разреши да сторя това, но тъй като той е и издател на списание ИДЕИ, което аз правя, мисля, че няма проблем да го убедя, че трябва да бъде провокирана една толкова потребна ни дискусия.
Впрочем, той прекрасно разбира това. Иначе, ако не беше така, нямаше да издаде толкова ценна и потребна ни книга като книгата на Гатоу ОРЪЖИЯ ЗА МАСОВО ОБЕЗЛИЧАВАНЕ (той издаде наскоро и другата книга на Гатоу, а именно ЗАТЪПЯВАНЕТО - скритата цел на държавното образование), а вместо нея щеше да издаде, примерно, един порнографски роман, както правят повечето от останалите издатели...
Ние обаче имаме пред себе си България - една все още неизлязла докрай от игото на комунизма, псевдодемократична, бедна и унизена страна. Щом американското държавно образование е така дефектно, както го описва Гатоу, то какво ли трябва да е нашето образование след като води в крайна сметка до такива плачевни ефекти? Или на нашето образование "нищо му няма", а страховете около него, както и призивите да бъде най-после реформирано, са преждевременни и излишни?!
Преди време написах книгата ИДЕИ ЗА ЕДНА НОВА ФИЛОСОФИЯ И СТРАТЕГИЯ НА ОБРАЗОВАНИЕТО В БЪЛГАРИЯ, която още не съм издал в хартиен вид поради липсата на средства. Написах я без да бях чувал или чел нещичко за и от Гатоу. Поразително е, че неговият и моят анализ напълно съвпадат в смислово и идейно отношение. И прекрасно се допълват. Книгата му е превъзходна и ако бъде популяризирана, та да се прочете от колкото се може повече учители - а пък, и защо не, от родители, дори и от ученици най-вече! - може да изиграе ролята на детонатор за събарянето отдавна прогнилата и анахронична образователна система у нас.
Ето затова, за да спомогна за провокирането на един такъв жизнено необходим ни разговор, днес решавам да почна публикуването на откъси, на избрани най-силни места и "цитати" от книгата на американския анализатор. Та белким медиите научат за тази книга, та белким се вдигне шум за страшните проблеми, та белким поне малко се разтревожи самодоволно заспалото и обзето от най-коварни илюзии за себе си българско общество. Една от тези илюзии е, че друго може и да нямаме, ала образованието ни било на "световни висоти"! И било по-хубаво и качествено даже от европейското и американското! По-хубаво ли?! По-качествено ли?! Дръжки! Глупости на търкалета!
Тия дни написах ето тези думи, които привеждам, за да се имат предвид, тъй като са тъкмо по интересуващия ни проблем:
Щом държавата почне да се меси и да регулира това или онова, то неминуемо се скапва. Скапаното ни образование е скапано толкова, щото е изцяло под диктата на държавата. Ако хидрата-държава се махне от тази сфера, животът в нея ще почне да се въззема и възражда, но докато тя се разпорежда, мъртвилото е пълно и повсеместно. Същото е и с другите сфери: ролята на държавата е изцяло злотворна...
В Америка държавата няма такава злотворна роля в по-голямата част от сферите на живот, докато у нас държавата дебне, вреди, пречи на живота във всички до една сфери, включително и най-вече бизнес, търговия и прочие. За училището, намиращо се под пълен държавен монопол, да не говорим. Това може би ще ви загатне за корена на всички ония проблеми, в които като общество сме се оплели. И да ни подскаже къде се крие разковничето за решаването им, за разсичането на възела, за разсичането на "дамоклевия" възел, в който сме стиснати и в който се задушаваме, от един така потребен ни остър "гордиев" меч - да използваме и ний откритието на умното и образовано момче Н.Бареков, жив пример за това докъде може да доведе непълноценното ни образование.
И така, тази сутрин започвам да публикувам избрани места от книгата, която може да подбуди много хора да се позамислят, сиреч, да започнат да се пробуждат. Тия откъси, които преписвам на ръка, разбира се, съвсем не може да заменят цялостното й прочитане, към което апелирам. Ония, които имат предчувствието, че работите из нашите училища и академии съвсем не вървят, задължително трябва да прочетат тази книга. Ония, които работят в тази сфера, имам предвид учителите и професорите, поне склонните към мислене сред тях, най-вече трябва да прочетат тази необходима ни книга. Би следвало да я прочетат и ония, които са по някакъв начин минала, сегашна или бъдеща жертва на образователната ни система, имам предвид родители, деца, младежи, би следвало да са особено силно заинтересувани от доближаването до истината за това, което им се е случило, случва им се или ги грози да им се случи, ако попаднат в месомелачката, наречена "българско училище". И те би следвало да намерят начин да осъзнаят какво става, за което революционната по идеите си книга на Гатоу може много да им помогне.
Ето защо считам, че провокирането на една публична дискусия около идеите в нея е задължително да бъде направено. Затова и почвам да публикувам ония избрани места от книгата на Гатоу, които по моя преценка са особено важни. Ще помоля издателя на книгата да ми разреши да сторя това, но тъй като той е и издател на списание ИДЕИ, което аз правя, мисля, че няма проблем да го убедя, че трябва да бъде провокирана една толкова потребна ни дискусия.
Впрочем, той прекрасно разбира това. Иначе, ако не беше така, нямаше да издаде толкова ценна и потребна ни книга като книгата на Гатоу ОРЪЖИЯ ЗА МАСОВО ОБЕЗЛИЧАВАНЕ (той издаде наскоро и другата книга на Гатоу, а именно ЗАТЪПЯВАНЕТО - скритата цел на държавното образование), а вместо нея щеше да издаде, примерно, един порнографски роман, както правят повечето от останалите издатели...
Няма коментари:
Публикуване на коментар