На сайта Formspring.me някой човек ме е запитал нещо, на което едва сега смогнах да отговоря; и понеже въпросът му ми се вижда интересен, го публикувам и тук, та да стигне и до читателите на в-к ГРАЖДАНИНЪ:
Г-н Грънчаров, на червените калпазани в Гърция им опростиха голяма част от дълга. Ще ме светнете ли по въпроса защо капитализмът опрощава така?
Господине (госпожо), не капитализмът опрощава дълговете на червените калпазани, а дълговете им ги опрощава европейският социализъм, който се е настанил и в Европейския съюз. Но тия събития в Гърция и в еврозоната са показателни за това, че тоя европейски социализъм е крайно време да бъде изметен от ЕС, та работите да потръгнат.
Капитализмът изисква всеки всичко да си плаща, а като не може да плаща, няма да плюска. И това е справедливо. А не е справедливо това което искат червените (левите) калпазани от всички страни и земни кълбета: искат те да плюскат, пък други да им плащат сметките. Така тая не става: като плюскаш, имай добрината да си платиш сам! (ОЩЕ >>>)
Г-н Грънчаров, на червените калпазани в Гърция им опростиха голяма част от дълга. Ще ме светнете ли по въпроса защо капитализмът опрощава така?
Господине (госпожо), не капитализмът опрощава дълговете на червените калпазани, а дълговете им ги опрощава европейският социализъм, който се е настанил и в Европейския съюз. Но тия събития в Гърция и в еврозоната са показателни за това, че тоя европейски социализъм е крайно време да бъде изметен от ЕС, та работите да потръгнат.
Капитализмът изисква всеки всичко да си плаща, а като не може да плаща, няма да плюска. И това е справедливо. А не е справедливо това което искат червените (левите) калпазани от всички страни и земни кълбета: искат те да плюскат, пък други да им плащат сметките. Така тая не става: като плюскаш, имай добрината да си платиш сам! (ОЩЕ >>>)
Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров БЪЛГАРСКАТА ДУША И СЪДБА (с подзаглавие Идеи към нашата философия на живота, историята и съвременността), , 12.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-375-7, 354 стр. Книгата е новаторски опит за по-цялостно представяне и описание на битуващите в нашето съзнание исторически и "народопсихологични" комплекси, които са живи и в нашите реакции спрямо съвременните реалности на живота ни.
Авторът търси смисъла, който се крие в случващото се с нас самите, изхождайки от предпоставката, че ясното съзнание за това какви сме като индивиди и като нация е основа на така необходимата ни промяна към по-добро. А този е залогът за бъдещия ни просперитет.
Авторът търси смисъла, който се крие в случващото се с нас самите, изхождайки от предпоставката, че ясното съзнание за това какви сме като индивиди и като нация е основа на така необходимата ни промяна към по-добро. А този е залогът за бъдещия ни просперитет.
1 коментар:
Да се търси нравственост в капитализма наистина е проблематично. Колкото и да се опитват да ни убедят, че конкуренцията, стремежът към печалба и т.н. са морални, дълбоко в себе си знаем, че това не е така. Можем да кажем все пак, че обществата, основани на капиталистическия начин на производство, са по-справедливи от всички други в човешката история. Но те не са съвършени. Отхвърляйки с право комунизма, не бива да идеализираме капитализма, още повече че капитализмът след 1945 и особено в последните 40 години навлезе във фаза на „кредитизъм” и „турбо или казино капитализъм”. Какво морално има например в спекулативните оргии на Уолстрийт? За съжаление капитализмът се самоуби и започвам да се опасявам, че не на шега би трябвало да извадим и почистим от прах трудовете на Маркс и Ленин.
Колкото до ЕС, той трябва ясно да каже дали ще се превърне в социалистически трансферен съюз, в който по-богатите страни ще плащат и ще издържат по-бедните, или не. Гърция например за вечни времена ли ще бъде на издръжка на ЕС? Това може да се направи, но нека политиците кажат, че ще е така, а да не ни залъгват, защото явно само чрез постоянни трансфери е възможно да има единна валута в толкова различни като структура и мощ икономики като тези в ЕС. Който иска да запази еврото на всяка цена, трябва да е готов да плати тази цена.
Публикуване на коментар