У нас, ако изключим формалната спецификация на училищата - езикови, професионални, реални и пр. гимназии - и също така адресите, на които се намират, всичко друго в тях, оказва се, е съвсем типово, стандартизирано, еднакво, т.е. отговаря на общия калъп, в който ги е натикала образователната бюрокрация, сиреч, Министерството. А това така не трябва да бъде, разбира се. Ето че възниква въпроса: как, по какъв начин всяко отделно образователно учреждение (училище) може да придобие свой отличителен облик, но не в несъществените подробности, а в най-същественото, именно насоката на образователно-възпитателната философия, стратегия и политика, която то е избрало?
Другояче казано, въпросът може да прозвучи така: как може да се индивидуализира (на ниво училище) образованието у нас, как може да стане така, че между училищата да възникнат значими различия, което пък ще означава, че те ще могат да задоволяват различните образователни нужди също така на различно ниво и с различно качество?
Май не се изразих достатъчно ясно. Ще опитам инак, като се опитам да излеза от клиширания официозен език, който съвсем не позволява, както забелязвате, да се изрази едно по-необичайно по смисъл съдържание. Ето как възнамерявам да сторя това. Ще опитам да опиша и представя идеята си съвсем конкретно и детайлизирано.(ОЩЕ >>>)
5 коментара:
Ногу графомани са пуснали из нетя, бей!
добре че ви познавам господине ..половината от написаното са фантазии ваши..никой не е против вас..вие сам сте срещу себе си
Някои другарки, дегизирани като... ученици, вече подеха защитата на статуквото :-) бил съм фантазьор, и това ученик ще го напише ли, при положение, че учениците съвсем не са наясно със ситуацията, която описвам :-) Брях, какви бързи, сръчни и умни другарки са се навъдили в наше време бре?! :-)
Направо се учудвам,как може да има толкова елементарни хора,заслепени от собственната си злоба : -Първо,подценяват учениците,които самите ТЕ обучават,като се правят на клоуни и пишат грешно. -Второ,подценяват вас г-н Грънчаров,като очакват,че Вие няма да се усетите.Както споменах вече,злобата е страшна работа....:)
Дълбоко уважаеми УЧИТЕЛЮ,
СВЕТЪЛ БЪЛГАРСКИ ЛЪЧО,
АНГЕЛЕ, БРАТКО,
уважаеми ФИЛОСОФЕ,
разбира се, че съм изцяло и напълно съгласен с твоите
утринни, будни, светли, разумни и много, ама наистина много актуални размисли за образованието, за училището, за неговите обекти и субекти, за първите и за основните
стъпки по пътя им към целта:
СЪЗДАВАНЕТО, СЪТВОРЯВАНЕТО НА
НРАВСТВЕНИ, МИСЛЕЩИ, УСТРЕМЕНИ КЪМ ИСТИНАТА И СВОБОДАТА, МОЖЕЩИ САМОСТОЯТЕЛНО ДА ПЛУВАТ И ПРАВИЛНО ДА ИЗБИРАТ ЦЕЛ, ПЪТ И СРЕДСТВО ВЪВ ВСЕКИ МИГ ОТ ЖИВОТА СИ ЛИЧНОСТИ.
А личност се става чрез досег, чрез отъркване, чрез намагнитване, чрез пряко всекидневно, че дори и
ежечасно КОНТАКТУВАНЕ С ЛИЧНОСТИ.
С родителите-личности, с учителите-личности, с обществените
в най-широк смисъл, личности и на последно тук, но първо място по важност, значение и можене да прави личности, според мнението ми
е контактът с КНИГИТЕ-ЛИЧНОСТИ, ДА!
Оттук нататък да продължавам ли
с насоки, с указания, с направления
със следващите си мъдрости - как следва и по какъв начин да се харчат парите на обществото за създаване на УЧИТЕЛИ-ЛИЧНОСТИ, т.е.
на ФИЛОСОФИ-УЧИТЕЛИ, как, с цялата
мощ на психологията, на учителите-
личности, на мощната и широката държавна, общинска и частна финансова,програмна и морална подкрепа читалищата и библиотеките, включително училищните, на компютърните специалисти по игри и, разбира се на родителите, милеещи за образованието на децата си - да се стимулира САМОСТОЯТЕЛНОТО ЧЕТЕНЕ на децата от най-ранната им възраст, та да ЧЕТАТ до дълбоката си старост: посочените МЪДРИ, СВЕТЛИ, НРАВСТВЕНИ, ЧИСТИ И БЕЗКРАЙНО, БЕЗКРАЙНО ПРИВЛЕКАТЕЛНИ
СВЕТОВЕ на КНИГИТЕ-ЛИЧНОСТИ.
За да потъват, да плуват с
въображението си и да пътешестват,
в тези светове, за да стават бавно, неусетно, магьосно и непременно - така ценените от всички ни: мислещите личности...
Толкова е просто... нали, че е и фантазно дори...
Но, разбира се, аз нямам и най-малката претенция за истина от последната инстанция по тази тема и ми се ще да чета и да бях прочел истинските,честни и почтени мнения от учители,които имат и могат да ги изразят мислите си по въпросите тук, а не по просташки измУчено и без смисъл да анонимстват, както
преди моя коментар душичките: страхливи да сложат истинското си и ако е: почтеното си име под своя.
13.10.2012г. ВЛАДИМИР ТРАШОВ
Публикуване на коментар