Искам да разкажа тази сутрин за една идея, която съдържа важна и интересна според мен иновация, имаща пряко отношение, най-общо казано, към ситуацията в училищния живот. А по-конкретно казано: искам да разкажа каква мисъл ме осени, с оглед да спомогна за решаването на един най-остър проблем в този училищен живот - проблема с т.н. "дисциплина".
Знайно е, че сред днешните ученици има и доста вироглави, непослушни, невъзпитани, с арогантно поведение, незачитащи никакви авторитети, които са насърчавани в това свое поведение от администрацията, понеже тази администрация способства да се появи у тях усещането и дори съзнанието за безнаказаност; такива ученици тероризират съучениците си и дори учителите. Само твърдо авторитарните и властни учители успяват някак да озаптяват такива ученици, но често и те се виждат в чудо, понеже в най-тежките случаи нищо не помага; разлагащото, деморализиращото усещане и дори съзнание за безнаказаност не помага да се постигне зрим, видим ефект. Много често, да не кажа винаги администрацията следва такава една ирационална, абсурдна политика, която изобщо не помага за решаването на проблема: цялата тежест за решаването му нека да пада върху нещастните учители, нека те да се мъчат и да си блъскат главата, дори и най-недисциплинираните ученици няма да бъдат изключвани и гонени от училище, понеже "за всяка една глава ученик държавата плаща 1300 или колкото там лева в бюджета на училището", а "ний няма за допуснем сами да режем клона, върху който седим" и прочие. Както и да е, вижда се, че проблемът е доста сложен и объркан, но така или иначе от него трябва да се търси някакъв изход. Та в тази връзка ми се ще да разкажа каква идея ме осени тия дни; чини ми се, че тя би могла да помогне за постигането на известен ефект и напредък в решаването на наистина тежкия проблем - един от най-тежките в съвременните български училища. (ОЩЕ >>>)
9 коментара:
Приветствам Ви за старанието, което
проявявате! Малко са учителите, които ги боли за проблема с дисциплината в училище. Аз имам две деца, едното изкласи, другото все още учи. Децата ми са добри. Забелязвам, че дъщеря ми губи интерес към училищния материал. Пише с голяма мъка домашните си и причината не е в това, че не може да се справи, а защото знае, че труда, който полага, е без значение, понеже учителят не го проверява. Ясно е, че това е физически невъзможно за преподавателя, но може да се измисли вариант в който учениците сами да четат работите си и да ги обсъждат в клас. Системата е измислена така, че да се трупа материал на "килограм", без да се осмисля. Учителите гонят някакви планове, а целта- учениците да усвояват материала, остава някъде далеч. Когато се изгуби връзката в преподавания материал, се губи и интереса. От тук идва и проблема с поведението в клас. Този, който е Изтървал материала, се чуди как да си запълни времето и се забавлява по някакъв си оригинален за него начин в час. Това не е единствената причина. Проблемите идват и от семейството - безхаберието на родителите, интересуващи се само от оценките, без да обсъдят причината.
Siana Stefanova
Госпожо Стефанова, много точно
схващате и представяте проблема, точно така стоят нещата както пишете! Що се отнася до това как де се върне интереса на младите към ученето и към смисленото стоене в училище съм писал доста в своята последна книга на тема българско образование, която излезе наскоро, тя носи заглавието НИЕ НЕ СМЕ ТУХЛИ В СТЕНАТА! и подзаглавие Есета за освобождаващото образование. Мислим с Вас в една посока, работата обаче е там, че на инстанциите, именно чиновниците от Министерството, изобщо не им пука относно това какво става с децата ни. Най-страшното е обаче, че сякаш и на повечето от родителите не им пука за това, ето това според мен е най-страшното...
Пусто тръбене за собствените досадни книги... :(
Имам си книги, ще си тръбя колкото искам за тях, таваришч - щото това си е моят блог :-) Не е ли малко нахалничко, комуноиде, да ми казваш какво да правя в собствения си блог? Апропо, ти защо не кажеш нещичко за своите книги, които, предполагам, са недосадни като моите? :-)
П.П. Като казах "таваришч", това съвсем не значи, че съществото, към което се ообърнах, не може да е от женски пол. Напротив, думата "таваришч" се употребява еднакво и за двата пола...
пак руски...
Ще прочета книгата. Моя човешки дълг е да възпитам децата си умни и достойни. Не ми е безразлично,възпитанието и на останалите деца- те могат да се развиват. Смели са и не се страхуват да експериментират. По- страшно е съзнанието на закостенелите родители и баби. Те така и не осъзнаха, че парите не са достатъчни - колкото и да си богат когато нямаш култура и поведение си нищо.
Siana Stefanova
Гениално! Желая Ви успех в начинанието!
Geri Rangel
А защо мислите, че съм комуноид? По причина, че нарекох книгите ви досадни ли? Твърде интелигентно, няма що...
Успех, дано с този силов метод накарате учениците да се мазнят при вас. Уважение не се печели на сила ;)
Не всеки става за учител :)))
Yasen Trahnov
Публикуване на коментар