Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

петък, 18 октомври 2013 г.

За мисловната импотентност, за умствената скопеност и ощетеност



Тези, които не умеят да мислят и затова претендират, че "всичко си знаят", ги наричаме дървени "философи", те са противоположност на философите. Това, което уж си знаели, те не умеят да го поставят под съмнение - и да погледнат нещата от един друг ъгъл. Това е нещо като парализа на способността за мислене, то е нещо като мисловна импотентност или скопеност; за това такова "философстване" го наричаме "дървено"; пълно е с хора, чието мислене е толкова ощетено.

Същинското, сиреч, схващащото нещата в тяхната пълнота и цялост, другояче казано, философското мислене е гъвкаво и динамично, то "обхожда" нещата от всички ъгли и задържа най-същественото, най-значимото. Прониква в смисъла им.

Требе да се мисли, без мислене не сме човеци, а нещо като животните...

Аз съм философ, т.е. съм експерт по мислене. Мисленето е нещо, намиращо се над обикновеното представяне на нещата от учили-недоучили самоуверени и всичко знаещи дилетанти. Затова Ви казвам тези неща. Толкова по този въпрос.

(Наложи ми се да напиша това в една дискусия във Фейсбук, която можете да видите ето тук.

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ПРЕСЛЕДВАНЕ НА ВРЕМЕТО: Изкуството на свободата, изд. A&G, 2003 г., разм. 21,5/14,5 см., мека подвързия, ISBN 954-8945-88-6, 280 стр., 8.00 лв. Книгата говори за “нещо”, което е близко на всеки един от нас: времето. Тя се опитва да ни насочи към чисто човешкото в него, към неговата ценност за човека. Това, че времето не ни е чуждо и ни изглежда “добре познато”, съвсем не означава, че го разбираме. Нашето предварително познание за времето не навлиза в неговите дълбини, а само докосва повърхността, най-бледата му външност. Съзнанието за време го приема за факт, с който трябва да се “съобразяваме”, но не отива по-нататък и не се задълбочава в неговата тайна. Когато обаче ни запитат А що е време?, почти нищо не можем да кажем: мълчанието е нашият отговор. Тази необичайна и изненадващо понятна философска книга “поглежда” в скритото “зад” мълчанието ни – за времето, живота, свободата.

Няма коментари: