Вчерашния ми ден беше доста напрегнат - както обикновено. Искам вкратце да кажа какво се случи - зер, тия мои записки един ден може да послужат даже и пред експертната комисия, която, по настояване на моята работодателка, изразено в нарочен документ до ТЕЛК, ще установява моето... психично здраве! Както и да е де, така и така, аз си пиша дневник и нищо не ми пречи да щрихирам някои случки от вчерашния ден, щото те така или иначе имат отношение към моята голяма тема от последните няколко години, а именно: психологическата ситуация в нашата родна образователна система. Е, разбира се, и ний, дейците на тази система, сме човеци, имаме и други, съвсем обикновени човешки грижи, тъй че всичко се смесва, както и подобава за живота. (ОЩЕ >>>)

8 коментара:
Шопенхауер е казал, че за философа е безразлично къде по света живее, защото физическото му тяло е само една малка и незначителна част от неговата личност. Важен е духът. Затова той предоставя на останалите обикновени смъртни грижата за състоянието не нещата на мястото, където се намират.
Така че философът не би трябвало да се интересува особено дали е интересно да се живее у Българско, Португалско или Малайзийско, той е над тези неща.
Добре се справяте с администраторите. Според мен този е начинът. На вас ви олеква, защото съвестта ви е чиста, а на тях им се стъжнява, защото и те самите не знаят дали са прави и допускат че грешат.
мария василева
Шопенхауер е бил богат - това е причината да мисли така, при това не е живял у Бугарско...
Богат е може би пресилено, но наистина е наследил от баща си значително имущество и понеже е бил сметкаджия, така го е изчислил и разпределил, че до края на живота си да не му се налага да работи и свободен от финансови грижи да си пише книгите с некомерсиална цел на спокойствие.
Само че и той поне на младини не е бил чак толкова безразличен към външния свят, както проповядва, защото е навремето правил списък, в който сравнява предимствата и недостатъците на Франкфурт и още един град, не си спомням кой, за да реши къде да се засели и избира Франкфурт. Въобще Шопенхауер съвсем невинаги е живял според собствените принципи.
Иначе аз мисля, че от един определен момент нататък за един философ формалното му физическо местонахождение вече наистина е без особенно значение, защото по-важен в вътрешният мир и духът и затова се учудвам на тази фиксация върху «Бугарско» и по тази логика върху «Сръбско, Бразилско, Филипинско». Впрочем Бугарско е нелошо място място за пенсионери и рентиери и неслучайно англичани и руснаци го избират за тази цел.
Не отричам обаче, че поне на младини човек е хубаво да види малко свят, вкл. да поживее в голям град с библиотеки, концерти, опера, театър и т.н., но от един момент нататък това става не само излишно и досадно, а даже контрапродуктивно. Идеалът не е някакво пустинничество а ла Иван Рилски, но все пак по-изолирано съществуване встрани от човешката суета, например във вила в планината, където можеш да седиш на терасата и да се вслушваш в тишината. Марксистите например са фетишисти на труда, според тях той е централен за човешкото съществуване. Нещо подобно се наблюдава и в някои от съвременните капиталистически общества и най-вече в Америка, където работата също е издигната в култ – не, разбира се, физическият труд, за него си има латиноамерикански имигранти – хаха, американците не са големи фенове на грубия физически труд и предпочитат машини.
Само че големият руски пианист Лазар Берман (1930-2005) например казва: «Мнозина си мислят, че любимото ми занимание е да свиря на пиано, но това не е така. Най-много обичам да си седя и да не правя нищо.»
А големият френски социолог Алан Турен казва:
“Най-вече ние сме повече или по-малко единодушни, че трудът не може да е самоцел и че той със сигурност не е цената, която трябва да плащаме за някакъв първороден грях или предпазване от бедност. Основната си енергия не би трябвало да инвестираме в производството на стоки и услуги – И ТЯХНАТА КОНСУМАЦИЯ – добавено от мен, - а в личния си живот, създаването на социална справедливост и свободното време.”
Вила в планината, глупости за Америка, изчислил си издръжката за цял живот - абе идиот, ти не си ли изчисли издръжката, а после дойде 1997 и кво ти се случи?... Ти да не си синчето на Гергов, милионера с леви възгледи... Вуте би казал: Е те такова животно нема...
Имам чувството, че се смесиха много аспекти и се загуби същината. Аз разказах някои истории, възрази ми се, че нямало значение къде живеел философа, щото понеже е дух, за него това нямало било значение. Аз пък твърдя, че има: ако бях богат (парично) и не бях принуден да работя за да се издържам (и да издържам с труда си семейство) най-вероятно философията ми щеше да бъде съвсем дрлуга, да не говорим за преживелиците ми - и за главоболията ми. Даде се пример с Шопенхауер, да, наистина, той е имал възможността да живее философски тъкмо заради парите на баща си (което все пак не е могла да профука свободолюбивата му майка, с която не бил в добри отношения). Много интересно е обаче какъв би бил животът на Шопенхауер ако той беше в моето положение - цял живот да е принуден да работи съвсем непривлекателна работа за единия, дето се казва, хляб. В едно общество, което е съвсем неблагодарно - и което съвсем не толерира духовните, интелигентните хора, да не говорим пък за личностите. Като нашето. Тъй че има голямо значение къде живее човекът. А философът е преди всичко човек. Човек в истинския смисъл.
Всичко това наистина се отклонява от съдържанието на поста в блога, но все пак ще добавя, че Ангел Грънчаров както обикновено поставя акцента прекалено върху външните обстоятелства на живота и българската действителност, за да може – типично български маниер, който самият остро критикува - да роптае и мърмори. Ако, ако…, ако не бях това, ако не бях онова, ако… ами ако котката беше кон, щяхме да яздим нагоре по дърветата. Други общества са били още по-неблагодарни към философите, класическата древност, която днес превъзнасяме, е осъдила на смърт Сократ и без малко същата съдба да не сполети Аристотел, ако не бил избягал от Атина. Поради това Аристотел в края на живота си вероятно е бил крайно огорчен.
А на горния коментатор с примера на 1997 ще кажа: ами какво се случи в Америка през 2008? Не изличи ли финансовата криза цялата средна класа в Америка? Ами какво да кажем за голямата вероятност от втора голяма вълна на финансовата криза, която окончателно ще затрие Америка и света? За съжаление светът не е онова удобно и уютни местенце, което им се иска да е на някои хора. Напротив, предстоят големи сътресения.
Мърморкото сте Вие, другарю конспиролог. При това доста старателно се мъчите да ни пробутвате претоплените, ала прокиснали кагебистки тези за "гибелта на Америка" и "всеобщия бъдещ триумф на комунизма по всички земни кълбета", ала не се усещате, че звучите твърде смехотворно...
Публикуване на коментар