"Обучението е запалване на пламък, а не пълнене на съд." (Сократ)
Учителят според мен е организатор и вдъхновител на един сложен душевен (познавателен) процес, при който в съзнанията на учениците се раждат съответните истини и знания, а не е оракул, който бълва в готов и завършен вид някакви вечни и задължителни за учениците му истини... (ОЩЕ >>>)
Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ТАЙНСТВОТО НА ЖИВОТА: Въведение в практическата философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2006 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN-13: 978-954-321-246-0, ISBN-10: 954-321-246-5, 317 стр., 10.00 лв. Авторът тръгва от простия факт, че човекът е живот, че ние сме живи и влюбени в живота същества, от което следва, че по никой начин не бива да му изневеряваме: да си мислим, че сме “нещо повече от това”, че сме “нещо повече от него”. Но човекът е и разбиращо същество, което значи, че не се задоволява с “простата даденост” на непосредствения живот, а непрекъснато търси смисъла, неговата ценност за нас самите. Оказва се, че ние живеем като че ли само затова непрекъснато да търсим себе си, което, от друга страна погледнато, означава, че постигаме себе си само когато свободно “правим” себе си, своето бъдеще, а значи и съдбата си. Пътят на живота у човека изцяло съвпада с пътуването към самия себе си, от което не можем да се откажем...
5 коментара:
Като цяло, глупотевини.
И какво излиза? :-) Сократ е... глупак, а анонимният мърморко - "умник"?!
Разбира се, в очите на глупака и на простака думите на мъдрия винаги изглеждат... "глупотевни"... няма как да е иначе, това е така естествено...
Глупотевините си остават глупотевини, независимо кой древен философ ги е изрекъл, Грънчаров. Има една сентенция - Nemo mortalium omnibus horis sapit.
Чували ли сте я? Преведете си я с Гугле-то, ако не сте.
Този път съм абсолютно съгласна с мнението на г.н Грънчаров. Гледам на обучението по БЕЛ по същия начин.
Елена Лалева
Привърженик съм на конструктивизма в обучението. Конструктивизмът е едно от сравнително новите направления в съвременната психология и педагогика. Той не е свързан с отделен аспект на обучението, например методите или учебното съдържание, а е цялостен подход, основан на разбирането, че в процеса на познавателната дейност новите знания се свързват с предишния опит на индивида.
От тази гледна точка целта на обучението не е само да се даде на учениците повече информация, а да се подпомогне процесът на когнитивното им развитие, т.е. изграждането и преструктурирането на познавателните структури.
Конструктивистката педагогика изисква специални условия за обучение, където на ученици се дава възможност да си сътрудничат и помагат. Те могат да използуват редица инструменти и информационни източници, за да решават учебни задачи и да достигнат поставените цели.
Елена Лалева
Публикуване на коментар