Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

петък, 12 септември 2014 г.

Наистина Патриаршеската катедрала на България не трябва да носи името на някакъв си руски княз!




Журналистът Горан Благоев заяви пред БНР, че според него храм-паметникът „Свети Александър Невски” трябва да носи друго име, защото настоящото няма нищо общо с България.

Благоев припомни, че честваме и 90-годишнината от освещаването на Храм-паметника „Св. Александър Невски“. „В центъра на София най-големият храм на православна България е свързан с всичко друго, но не и с православието по българските земи или с православието на Балканите. Как за толкова дълго време не се намери един, който да постави въпроса за преименуването на този храм (бел.ред. - на името на Светите братя Кирил и Методий), но по един осмислен начин за цялата нация. /…/ Твърде парадоксално е най-големият храм на България, патриаршеска катедрала, да носи името на светец, който няма нищо общо с нашите земи”, заяви той. /БЛИЦ

КРАТКА ИСТОРИЧЕСКА СПРАВКА: "... Храмът е посветен на Александър Невски, известен с победата си над Тевтонския орден в битката на Чудското езеро, провъзгласен за светец от руската православна църква. Александър Невски е патрон на руския император Александър II и названието на храма е израз на благодарността на българите към Русия в лицето на императора. След като руската флота бомбардира гр. Варна на 14 октомври 1915 г. обществените реакции са толкова остри, че се стига до преименуването на храм-паметника в „Св. св. Кирил и Методий”. Това става с пълен консенсус от парламента (в това число и опозицията) и правителство. Всъщност решението не е толкова за преименуване, а за възстановяване на първоначално замисленото име “Св.св. Кирил и Методий”. Дори отявленият русофил Иван Вазов приветства преименуването.

През 1920 г. отново е върнато първоначалното име „Св. Александър Невски“..."

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ТАЙНСТВОТО НА ЖИВОТА: Въведение в практическата философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2006 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN-13: 978-954-321-246-0, ISBN-10: 954-321-246-5, 317 стр., 10.00 лв. Авторът тръгва от простия факт, че човекът е живот, че ние сме живи и влюбени в живота същества, от което следва, че по никой начин не бива да му изневеряваме: да си мислим, че сме “нещо повече от това”, че сме “нещо повече от него”. Но човекът е и разбиращо същество, което значи, че не се задоволява с “простата даденост” на непосредствения живот, а непрекъснато търси смисъла, неговата ценност за нас самите. Оказва се, че ние живеем като че ли само затова непрекъснато да търсим себе си, което, от друга страна погледнато, означава, че постигаме себе си само когато свободно “правим” себе си, своето бъдеще, а значи и съдбата си. Пътят на живота у човека изцяло съвпада с пътуването към самия себе си, от което не можем да се откажем...

3 коментара:

Анонимен каза...

Предлагам на Горан Благоев да извади лични пари, да построи една църква, ще я кръстим на Св.Кирил и Методий. Понеже "Св. Александър Невски" е построена с парите на руснаците, първоначално по волята, а после в чест на на Цар Освободител, носи името на руски православен светец, което автоматично означава и български светец, или по-точно общ православен светец.

Разбира се Горан Благоев може да иска да я кръстим и на св.Хитлер, св. Гьобелс или поне на светият доктор Менгеле. Само, че те не са източноправославни светци... вероятно и Горан Благоев е псевдо-православен, вероятно е нещо друго, различно от православен християнин.

Илия Симеонов

Анонимен каза...

Ще е още по-добре, ако тази църква изобщо я няма, а на нейно място да се направи нещо полезно, например библиотека или музей.

Анонимен каза...

Силен владетел е бил Александър Невски, ала до колко е бил свят ми е трудно да кажа. Той е и защитник не на християнството изобщо, а само на православието - убивал е безжалостно западни християни, а е бил добър приятел с мюсюлманите татари.
Мисля, че той е символ на антизападничеството. Харесвам катедралата и уважавам владетеля като боен тактик, но ми е много силно да го наричат светец. А пък да е покровител на нашата страна пък съвсем не ми е на място.