Виж:
Знаци, по които да разберете дали сте роб в Матрицата
Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров СТРАСТИТЕ И БЕСОВЕТЕ БЪЛГАРСКИ (с подзаглавие
Кратка психологическа история на съвременна България),
изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2008 г., 320 стр. Хронология и феноменология на случилото се след 1989 година, както и вникване във факторите, които определят нашата национална съдба. Книга за нашите лутания по пътищата на свободата, за раждането и пътя на младата българска демокрация, за това какви сме ние, съвременните българи, книга за пропилените ни шансове и за покрусените ни надежди. Но това е една въпреки всичко оптимистична книга, която ни казва, че от нас, гражданите, зависи всичко: ако сме мизерни духом, няма как и да не живеем в бедност. От нашите ценности зависи съществуването, живота ни. Духовната безпътица поражда историческите, пък и сегашните ни нещастия. А растежът на нашите сили - и като индивиди, и като нация - тръгва от освобождаването на съзнанията ни от ония коварни скрупули и дефекти, заради които толкова сме си патили - и за които сме платили тежка цена.
7 коментара:
Е да, това е съвременното консуматорско общество, чийто безкритичен апологет е например Ангел Грънчаров.
Но мен ме интересува и нещо друго: как да установим дали външният свят, вкл. другите хора и техните съзнания, реално съществуват, т.е. че те не е наше въображение, илюзия или с други думи: можем ли да докажем, че солипсизмът е погрешен? Философията традиционно отговаря отрицателно, т.е. че този въпрос е неразрешим, но всички, разбира се, се държат сякаш светът е реален. Аз обаче питам: възможно ли е да се измисли и намери най-после тест или аргумент, който да реши този проблем еднозначно и поне един от централните епистемологични въпроси да получи окончателен отговор.
Вие явно живеете в един доста фантастичен свят: бихте ли имал добрината да дадете пример, от който да стане видно, че Ангел Грънчаров е "безкритичен апологет" на "съвременното консуматорско общество" :-) Тая глупост пък откъде Ви дойде в главата?
Второ, във философията сте доста назад в развитието си, примерно, дилетантски поставяте въпроси, които са на нивото на нефилософи като Ленин, които именно като Вас така живо се интересували как да докажат "единствената реалност" на "единствения материален свят"; това е псевдопроблем. Съвсем други неща а интересни тук, но такива като Вас би следвало да почетат малко, за да навлязат във философията, да минат през нейните двери...
Оф, Грънчаров, турете си най-после една станиолена шапка и престанете да занимавате всички с конспираторските си простотии!
Въпросът за реалността на външния свят е фундаментален гносеологичен проблем, не никакъв псевдопроблем и не знам какво отношение има това към Ленин. Напротив, именно за Ленин и марксистите като материалисти съмненията в реалността на свeтa са „идеализъм“ и „буржоазна философия“.
Декарт в своите медитации именно от това изхожда: че светът е само илюзия, а после се старае да опровергае това допускане. Бертран Ръсел и Джордж Мур посвещават специални и пространни размишления на темата. Витгенщайн цял живот клони към солипсизъм. Съвременната аналитична философия разглежда един много интересен мисловен експеримент с т.нар. „мозъци в колба“, който дава силни аргументи в полза на скептицизма и солипсизма.
Философията се занимава именно с такива неща, които за повечето хора са една даденост. На вас обаче май такива философски проблеми не са Ви интересни.
Впрочем ако е верен солипсизмът, ПГЕЕ и г-жа Анастасова реално не съществуват, те са само продукт на Вашето въображение, така че нямат никакво значение и не си струва да се хабят нерви за тях.
Е, разбира се, че никой от нас не вярва сериозно в солипсизма, но е важно и интересно той да бъде аргументирано отхвърлен. Ръсел на едно място казва, че ако солипсизмът е верен, няма нужда да си прави труда да пише книги с ръце, след като може да ги пише с очи, т.е. солипсистът трябва да приеме, че неговото съзнание е творецът на книгите, които чете.
:-) Наистина баналните псевдопроблеми на "философията" или "проблемите" на псевдофилософията изобщо не са ми интересни. Аз лрично изобщо не съм толкова загрижен от това съществува или не съществува "външният свят"; също изобщо не ме интересува това дали кокошката или яйцето е възникнало по-напред. Вие, примерно, да попитам, как изобщо спите при мисълта, че не сте изяснил въпроса дали кокошката или яйцето е по-напред? :-)
навсякъде по света анонимните са крайни левичари, у нас са и свързани с проруските среди.
Яйцето е първо, разбира се. Ама че въпрос...
Публикуване на коментар