Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

вторник, 16 декември 2014 г.

Привържениците на свободното образование възприемат стратегията на "бягство за самоспасяване" от изцяло сгрешената образователна система

Из: СТАНОВИЩЕ НА ОДО относно ЗАКОНОПРОЕКТ ЗА ПРЕДУЧИЛИЩНОТО И УЧИЛИЩНОТО ОБРАЗОВАНИЕ, внесен в Народното събрание на 21.11.2014 г., 15 декември 2014 г. (Забележка: "ОДО" означава "Общност за демократично образование".)

... 1) Подкрепяме предложените нововъведения, отнасящи се за възможността децата в училищна възраст да се обучават в самостоятелна форма по желание на техните родители. Подобна мярка ще осигури условия за реализация на полагащото се по чл. 47, ал. 1 от Конституцията право на родителите да изберат начина, по който детето им да се обучава. Също така, ще създаде предпоставки децата да упражняват своето право на свободен избор за това как, кога и в какво да се обучават, съобразено с личните им индивидуални потребности, способности, предпочитания и таланти.

Подкрепяме изцяло регламентираната в член 110, ал. 3 във връзка с чл. 164, ал. 7 от законопроекта възможност за свободно валидиране на знания на етап или период от училищно обучение за децата, обучаващи се в самостоятелна форма. Налице е противоречие, обаче, между така формулираните текстове на чл. 110 и на чл. 164 и текста на чл. 171, ал. 2, т. 3, където е регламентирано изключване от училище, в случаите, в които ученик в самостоятелна форма на обучение не се е явил да положи „съответните изпити в три поредни сесии”. Предлагаме думата „самостоятелна“ да отпадне от тази точка...

... 2) Приветстваме регламентираната възможност за създаване на иновативни общински училища, но считаме, че законопроектът следва да допусне съществуването и на иновативни частни училища, които да разполагат с възможностите по чл.37, ал.6 самостоятелно да определят организацията на обучението, учебните предмети, да разработват учебните планове и учебните програми. Прочети ДО КРАЯ

КРАТЪК МОЙ КОМЕНТАР: Самозабравилата се образователна бюрокрация, дирижираща положението в родното ни образование (тъй като единствена притежава цялата власт!) до степента на една нескривана тирания и диктатура, стигна до безочието да каже на разочарованите от Системата родители и граждани следното:

- Амче като сте недоволни от Системата, царяща в "нашите" държавни училища (издържани обаче от вашите данъци! Бел. моя, А.Г.), махнете се от тях бре, вземете, изведете си от тях децата - и си ги обучавайте и учете сами! Това ще ви позволим, позволяваме ви да станете нещо като "партизани в горите", позволяваме ви да станете именно дисиденти спрямо системата, позволяваме ви да станете, ако искате, и неудачници, барабар с децата си! Но ний същинска и същностна реформа в държавната образователна система няма да правим, даже няма да позволим съществена промяна да настъпи и в частните училища, които също трябва да спазват, това, което ний командваме! Вий, като искате някакво "свободно образование", идете на някоя гола поляна и си основете училище, но ний "нашите" училища (издържани, впрочем, от вашите данъци! Бел. моя, А.Г.) няма да ги отстъпим за един друг тип образование, различен от държавната образователна хегемония.

Да, такава наглост си позволява самозабравилата се образователна бюрокрация, на чиято страна явно е и политическият елит на България, а пък демократично мислещите и свободолюбиви българи имам чувството, че отговарят следното:

- Както кажете бре, драги другари! Вий само кажете, ний ще изпълним! Ето, ний ви благодарим и за това, че ни отпускате да си се занимаваме самостоятелно с образование, сами да обучаваме децата си и пр., а пък ний ви харизваме държавната образователна система, харизваме ви всичките държавни училища (издържани обаче от нашите данъци! Добавка моя, А.Г.). Ний сме великодушни хора и няма да ви чупим сега хатъра да искаме истинска и същностна промяна в самата Система, нека тя да си остане за вас, а пък ний ще се спасяваме с бягство в гората, ще ставаме партизани и дисиденти! Халал да ви са държавните училища, правете си каквото искате с огромната маса от български деца, тормозете ги колкото искате, ний ще гледаме да уредим поне спасяването на нашите собствени деца - като ги измъкнем от менгемето на държавното образование!

Аз така възприемам позицията на ОДО. Що се касае за тези така великодушно отпуснатата възможност за създаване на т.н. "иновативни общински училища" (а нашите демократично мислещи и свободолюбиви сънародници молят да бъде допусната възможността за съществуването и на "иновативни частни училища"), то аз считам, че това съвсем не решава проблема. Щото е полумярка, а с половинчатости нещата няма да се решат. Иска се воля за истинска и същностна промяна на цялата система, именно системата да бъде поставена на изцяло нови начала. Това го няма във въпросния проект. Няма, следователно, и воля за цялостно реформиране на закостенялата система. В което, за жалост, се убеждавам и от позицията на ръководството на въпросното ОДО. (Забележка: "ОДО" означава "Общност за демократично образование".)

Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост!  (Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2011 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)

2 коментара:

Анонимен каза...

Грънчаров, съвсем сам си никой не подкрепя твоите "идеи" - ти затова си и изцяло ненужен за българското образование, възпитание, култура и за всички останало......

Анонимен каза...

Г-н Грънчаров не е сам и вярвам, че не обръща внимание на тези хейт коментари. Идеите за свобода в образованието неизбежно ще надделеят.
Поздрави!

Владимир Николов