По кой учебник ще преподават е решение на самите български учители, заяви днес министърът на образованието и науката проф. Тодор Танев и призова гилдията да не се бои от свободата си в правото на избор. От много възможности учителите трябва да изберат кой ще бъде „учебникът“ - каза още проф. Танев и допълни, че в съвременния глобализиращ се свят налагането на ограничения за броя на учебниците до един единствен създава предпоставки за връщане към историческите периоди от управлението на цар Фердинанд и Тодор Живков...
Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров БЪЛГАРСКАТА ДУША И СЪДБА (с подзаглавие Идеи към нашата философия на живота, историята и съвременността), , 12.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-375-7, 354 стр. Книгата е новаторски опит за по-цялостно представяне и описание на битуващите в нашето съзнание исторически и "народопсихологични" комплекси, които определят и нашите реакции спрямо съвременните реалности на живота ни. Авторът търси смисъла, който се крие в случващото се с нас самите, изхождайки от предпоставката, че ясното съзнание за това какви сме като индивиди и като нация е основа на така необходимата ни промяна към по-добро. А този е залогът за бъдещия ни просперитет.
12 коментара:
Много добър министър. Жалко, че в момента отнася толкова много плювни и ругателства. Не е казал нищо невярно, но българското съзнание не допуска критикуването на общоустановени схващания. Дано устои.
За голямо съжаление критерият, по който учителите "избират" учебник, е "финансов". Обществена тайна е, че разпространителите на учебници, дават комисионна на учителите за всеки учебник. Според мене трябва да бъде както е било по времето на моя баща - един учебник за всеки предмет и то за целия курс на обучение. Освен това той е съдържал повече теми от хорариума и учителят е подбирал кои от тях да предава в час. За по-добрите ученици това е давало възможност и да разширят познанията си в дадената научна област. Щом е могло да се прави в първото десетилетие на 20-ти век, защо да не може да се прави и сега?
Сега е XXI век, не началото на ХХ; както е било тогава сега не може да бъде. Пример: сега има интернет, тогава не са знаели що е това.
Дали един-двама специалисти или колектив от 5-6 изтъкнати учители и специалисти ще сътворят по-добро учебно помагало? Сега, като има няколко учебника по един и същи предмет, има ли добри учебници? Всички казват - не. Да ви покажа ли учебници, издадени от Хр.Г.Данов по математика, по литература как са отлични учебници до ден днешен. Защо - защото е спазен основния критерий: учебникът трябва да послужи на отсъствалия ученик да разбере и усвои урока, на който не е присъствал. Синът ми си учеше уроците по физика от учебника на Саздо Иванов за МЕИ. На въпроса ми "Защо от там" отговорът беше "Защото от там го разбирам, а от гимназиалния - не."
Учебниците са пълни с непонятни неща. Децата трябва да "вкарат" в главите си по 20-30 нови понятия за всеки урок. Зазубрят се неща, които никога няма да им потрябват. Младежи със средно образование не могат да напишат молба, декларация, автобиография или да попълнят данъчна декларация. Не могат да изчислят колко боя, тапети или лепило им трябва за една стая. Не могат да формулират съждение, защото си служат само със шаблонни възклицания. Интернет е мощно оръжие, но само в ръцете на интелигентни хора! Къде са тези интелигентни хора, научени да разсъждават и поемат отговорности, г-н Грънчаров?! Ще ми кажете "Аз ги уча на това в моите часове!". Но това го казвате Вие, но не и учениците Ви, защото не умеете да контактувате с тях. Тяхното мнение е, че сте нетолерантен към различното мнение, държите се с неуважение към личността им и често пъти сте дори груб в изразите си. Не съм бил на Ваши уроци, но като чета какво пишете в Блога си, когато някой се осмели да Ви възрази, смея да предполагам, че е така.
Извинете за моята прямота, но то е защото Ви уважавам и, повярвайте ми, съм добронамерен към Вас! Парпулов
Г-н Парпулов, благодаря за мнението, но имам една малка забележчица: как така, без да сте бил в мои часове, възприехте тъй охотно недоказаната теза на клеветниците ми, че съм бил "нетолерантен човек", не че уважавам личността на учениците си, че съм бил урод, злодей и какво ли не още? Ако беше истина това, което те твърдят, то щеше да означава, че аз не съм никакъв философ, щото такъв урод, какъвто си ме представяте, никакъв философ не може да бъде, да, който не е човек, той и философ не може да бъде!
Прочее, що не дойдохте да присъствате в мой час за да си извадите мнение (апропо, Вие сте бил много пъти в сбирки на Дискусионния клуб, е, какво констатирахте, аз там към учениците като сатрап ли се държах?!). А така, без да имате свои наблюдения или игнорирайки наблюденията си, щото Вие имате представа за това как се държа с хората, възприехте клеветническата теза на душманите ми - и по този начин им дадохте едно рамо. И то при положение, че добре ме познавате - Вие допускате ли, че моят стил на общуване допуска такава една крещяща нетолерантност и неуважение на учениците ми? Или не ме познавате, или се подмазвате на г-жа Анастасова, или сте ме намразил за нещо, не зная какво е, но аз не очаквах толкова подъл удар в гърба си точно от Вас. Как се държа в блога си е съвсем друго, друга е тук и задачата ми, недейте да сравнявате поведението ми в блога с отношението ми към учениците, щото Вашата несправедливост дълбоко ме обижда. Не сте добронамерен в случая, моля, не ме мислете за идиот, такава крещяща несправедливост не бях очаквал от Вас...
Вашият отговор е в стила на това, за което Ви съветвам да избягвате - да бъдете по-вслушващ се в различни мнения. Това винаги е полезно, особенно в моята професия на инженер.
"че съм бил урод, злодей и какво ли не още?" - къде сън Ви нарекъл така?! Говорил съм с Ваши ученици без да акцентирам, че се интересувам от мнението им от Вас, както се казва "така, между другото". От там имам информация и повярвайте ми, те не разбираха, че специално се интересувам от Вас.
"щото Вие имате представа за това как се държа с хората, възприехте клеветническата теза на душманите ми - и по този начин им дадохте едно рамо." Така ли приемате един приятелски съвет, който може и да приемете, а може и да не приемете ?! Съжалявам, че Ви писах откровено. Явно не е имало нито смисъл нито полза.
"Приятелските" съвети не се поднасят по начина, по който Вие го правите, а именно под формата на публично оклеветяване. Но това вече е проблем на Вашия личен морал. Как следва да се отнасям към различните мнения решавам за себе си аз, а Вие решавайте за себе си, така стоят нещата по този повод. А иначе ако искате идете да сторите поклон на особата, която явно в момента Ви е много признателна че се включихте в хора на ония, които усърдно пригласят на клеветите й по мой адрес. Имах по-добро мнение за Вас, но явно съм се лъгал...
Не Ви прави чест и това, че сте клюкарствал по мой адрес с мои ученици; това е недостойна постъпка, за Ваше сведение...
"За голямо съжаление критерият, по който учителите "избират" учебник, е "финансов". Обществена тайна е, че разпространителите на учебници, дават комисионна на учителите за всеки учебник"
Нека те открехна на нещо, опровергаващо "обществената тайна" за комисионните , прибирани от учителите. В училището, в което работи жена ми, парите се събират не от учителя, а от избран родител. Той, заедно с учителя отива и купуват учебниците. Отстъпката 10-20% /или комисионната, както я наричаш/ остава у родителя и тя служи за закупуване на листа, за ксерокопиране, за канцеларски материали. Това е въведено преди 15 години. Надявам се, че ще помогнеш за разпространението на тази информация и превърнето и в "обществена тайна"
Г-н Грънчаров, днес е голям Христов празник! Както и да сте ме нарекли, каквото и да сте ми писали - простено да Ви е! Съжалявам, че така сте приели, написаното от мен и Ви моля за извинение! Желая Ви здраве и да се върнете скоро на учителската катедра. Парпулов
Няма проблеми, г-н Парпулов, хора сме, всички правим грешки, пък имаме и сърца, та ни боли когато ни обиждат, човешко е. Благодаря, и Вие прощавайте ако съм Ви обидил, реагирах искрено, според това, което почувствах. Жив и здрав бъдете!
Г-н Грънчаров, благодаря Ви! Моля да изтриете писаното от мене до Вас на 6.01.15 г. Парпулов
Публикуване на коментар