Учени от Чикагския университет са установили, че частите от мозъка, активни при недостатъчно подготвени по предмета ученици, са същите, които са отговорни и за физическата болка. Феноменът, известен като „страх от математика”, или „математическа фобия” е описан още през 1972 г.
Изненадващо се оказало, че нямало активност в центровете на болка при самото решаване на задачи, а преди това - по време на очакването на „страшното събитие”. При някои хора болезнени усещания се наблюдават дори при просто подаване на учебник или при споменаване името на дисциплината.
В действителност страхът от математиката може да бъде признат за пълноценно заболяване, тъй като при него са налице негативни физически и психологически реакции, а това е характерно и за други фобии, отбелязват учените.
Quo Vadis каза: Да, познато...само че аз имах страх не от математиката, а от учителката по математика. За нея предметът беше светая светих, а нас - неразбиращите гледаше като втора ръка хора. Ами, с такива учители няма как да обичам математиката! Трябва да я забранят, от един момент нататък тя е ненужна.
КРАТЪК МОЙ КОМЕНТАР: И аз споделям разбирането на Quo Vadis, при това трябва да отбележа, че в дипломата оценката ми по математика е 6.00 (то и цялата ми диплома е с оценка 6.00), тъй че страх от математиката аз лично не съм изпитвал (но от учителки по математика съм изпитвал страх), ала въпреки това и аз подкрепям тезата, че от един момент нататък математика няма нужда да се учи от всички. За отбелязване е, че и Сократ мислел така, според него трябвало да се учи математика само за до могат хората да смятат на пазара да не ги лъжат търговците при сметките и също когато си купиш парче земя да можеш сам да измериш и да изчислиш площта му, само за това според Сократ има смисъл да се учи математика и изглежда е прав...
Между другото, огромната част от учениците в днешно време имат фобия не само от математиката, но и от училището изобщо, и от учителите изобщо, дори и от ученето изобщо, което именно показва, че нещо най-фундаментално е сбъркано в действащата все още у нас командно-административна директивна бюрократична система на държавното монополистично образование.
5 коментара:
Дипломи с 6 по всички предмети за мен са крайно съмнителни, но в България това явно е възможно и доста разпространено. А иначе съм съгласен, че математиката въобще не може да бъде централен предмет за всички ученици и не мога да разбера защо толкова много се набляга на нея за сметка на други, много по-важни предмети. Пак ще повторя моето мнение, че учебните планове в училищата по света са тотални сбъркани, защото от тях отсъстват или са застъпени недостатъчно дисциплини като медицина, право, музика, философия, политология, история и т.н.
Какво, простете, е съмнителното в дипломата ми, в която всички оценки са все 6.00? :-) Вие за каква намеквате, че дипломата ми е фалшива ли? :-) Апропо, съвсем не са толкова чести такива дипломи, рядкост е някой да завърши образованието си със среден успех 6.00.
Не, не казвам, че е фалшива, а че критериите в България понякога са занижени. Трудно е да си представим ученик, който да е наистина отличник по всички предмети, че и по физическо възпитание дори. В небългарската образователна система, в която учих аз, дори да си свръхчовек и свръхприлежен, беше фактически невъзможно да бъдеш отличник по всички предмети.
Впрочем Вие сам се подсмивате на подобни универсални гении и „генералисти“, а сега се оказва, че самият Вие сте една такава хармонична, всестранна ренесансова личност ала Людмила Живкова. Но сте прав, моите наблюдения са, че в България наистина има много такива пълни отличници. Може би българите са наистина такива универсалисти или пък нещо с българската образователна система не е наред.
Аз съм се дипломирал в далечната 1977 година. Системата каква е била тогава е известно. Оценки не пишеха ей-така, за хубавите то очи, искаше се учене. Е, аз бях един от двамата в класа, които бяхме пълни отличници. Другият такъв отличник в нашия клас беше моят първи братовчед. Ние бяхме в някакво благородно състезание с него. Никой учител не ни е писал оценките ей-така, заради хубавите ни очи. Щото гледам, че намеквате за такова нещо. А тия неща за ренесансовите личности "а та Людмила Живкова" са глупости. Братовчед ми имаше наклонност към точните науки и стана инженер, а аз имах наклонност към хуманитарните науки и станах философ. Но това не ни пречеше с лекота да имаме отлични оценки и по другите предмети. Грешно е мнението Ви, че пълните отличници се срещат често. Да имате много здраве от мен, това не е така. Рядкост са пълните отличници - и тогава, и сега...
вместо синус и косинус, учениците да учат как да си попълват данъчните декларации, че е мъка!
Публикуване на коментар