Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

вторник, 26 май 2015 г.

Мили родни картинки, ведно с открито протестно писмо до шефката на РИО-Пловдив, с което искам признание на заслуги


Мина и замина безследно празника на буквите, просветата, културата и духовността 24 май. Мина - и всички мигновено забравиха за това, че има на този свят неща като просвета, духовност, култура и пр. Всяко чудо у нас е само за ден-два, най-много три. Пък и да си признаем де: ний по задължение се умиляваме, демонстрираме умиление към училището, учителите и пр. на 24 май, а иначе дълбоко в сърцата ни тия неща се свързват с колосални количества неотреагирана досада и дори омраза; нека да бъдем честни, ний мразим училището и учителите - или ако не ги мразим то поне ги презираме, нали така? Е, едва ли някой ще го признае, но аз да го напиша за всеки случай, та да се знае, че и такава евентуалност е възможна.

Вчера написах два текста от поредицата си за тия така досадни и неприятни на народната ни природопопулация неща каквито са духовните: Докато не проведем решителна революционна промяна в образованието, докато тази сфера не даде мощен тласък върху икономиката, от бедността и от униженията си няма да се отървем! и, на второ място ето този малък текст: Мое писмо до директорката на ПГЕЕ-Пловдив г-жа Ст. Анастасова, което й изпратих току-що. Мисля че не е нужно специално да отбелязвам, че до този момент нямам никаква реакция или отклик от страна на въпросната административна персона. Но ето в тази връзка няколко отклика на читатели в блога, които добре очертават сложилата се ситуация:

Анонимен каза: Прав си Ангеле, просто директорката ти трябва да осъзнае каква грешка е направила като те е уволнила. Интересно е че или още не може да осъзнае, или пък се инати да признае грешката си, което е белег за неинтелигентност.

Анонимен каза: Не мисля, че г-жа Анастасова ще приеме такъв подход - среща, разговор, намиране на разумен компромис. Всичко до сега говори само за едно "Да водим войни със всички средства!". Случаят "Калин Христов" го доказа - Съдът (на ТРИ инстанции!) го връща на работа, но се харчат пари за обжалване на решения! При Вас има две противоположни решения. Вярно е, че второто от тях (което е във Ваша полза) е от по-високо ниво и от тричленен състав. Едва ли ще бъде отменено при обжалване от ВКС, но това може да се разбере само от един разумен човек. Вие на какво се надявате?

Ангел Грънчаров каза: На пробуждане на разума и на съвестта се надявам. :-) Стават и такива чудеса, да се надяваме...

Толкова по тази тема. Тази сутрин доста се замислих дали има смисъл да продължа поредицата си за образованието, училището и за духовните неща. Започнах я в дните преди празника, тогава, да допуснем, е имало някакъв интерес към тия проблеми предвид наближаването на празника. Но сега, след като мина вече този така досаден (за мнозина) празник - досаден още повече щото, както отбелязахме, на него сме длъжни да демонстрираме, че не ни е досаден, въпреки че от всички се знае колко много той ни е досаден! - вече интересът към такива теми е порядъчно угаснал, та затова дали да не взема и аз да прекратя ежедневното си писане по тия теми? Разбира се, ще го прекратя, но преди това трябва да си завърша анализа или разсъжденията по подетите теми и проблеми. Щото, както се знае, ще се постарая всичко това да го подредя в една книжка. А книжката трябва да бъде завършена. Макар че може да остане и незавършена, и то съвсем. Ей-така, да остане съвсем незавършена дали пък не е по-добре? Един вид - продължи сам по-нататък книгата като самостоятелно започнеш да доосмисляш подетите теми и проблеми! Това, между другото, ми се вижда добра идея. Ще видя как ще се получи. Но днес искам нещичко все пак да напиша от поредицата. Пък утре вече ще го мисля дали да не спра с писането. Щото току-виж, някой вземе умре от досада в блога ми, тогава какво ще правя? Дали няма да ме съдят за това, че съм уморил от досада някакъв свой читател? Той пък защо е идвал да чете щом всичко му е било толкова досадно? Що не е ходил да чете в други, по-весели и не така досадни сайтове? Знаем, че там, където не се мисли, е весело и забавно, но скучно става мигновено когато някой почне да мисли, нали така? Карай, аз постоянно мисля, затуй съм на път да стана най-досадния и най-неатрактивния пишещ в българския, пък и дори не само в българския интернет. Както и да е, и това е нещо, нали така? Важно е човек да е "най-", пък на какво е "най-", това вече няма голямо значение.

Ето, примерно, аз вече съвсем официално, в писмени доклади на най-отговорни другари на ръководни длъжности в системата на родното образование съм обявен и провъзгласен за... "най-некадърния учител" по философия в цяла Пловдивска област. Заяви го това нещо пред съда (в качеството й на свидетел) инспекторката по философия г-жа А.Кръстанова. Тя, прочее, отрича че била заявила такова нещо, друго била заявила, ала аз съм го бил разбрал така. Тя фактически заяви нещо още по-убийствено: че аз в часовете си съм "учителствал" така, че тя даже не била... съзирала учител, понимаете за что идет реч тука? Уж съм учител, ала не съм учител, в това, което правя, уважаемата дама от инспектората не била виждала нищо учителско в моето поведение, един вид, излиза, аз съм толкова "лош учител", че просто не съм вече и учител, няма ме, учителското в мен липсвало! Дали е толкова лошо туй нещо или е добро, е въпрос на гледна точка, нали така? Но тя нещо такова каза. Както каза и също, че била ходила в много училища в Пловдивската философска губерния и никъде не била срещнала по-лош учител от мен, което иде да ми покаже, че аз именно съм най-лошият, сиреч, съм удостоен с таз титла. Да си най-лошият философски учител е голяма чест за мен, щото, виждате, има сакралната думичка "най-". Само една буквичка липсва и от това пусто копняно "най-" става "найс", нали се сещате що значи пък "найс"? Загряхте ли бе, български реотани, ето, подсещам ви: "Nice, a? (Найс, а?", сетихте ли се? Откривам, че има даже специална Facebook-група, дето се зове така. Е, аз отивам директно в нея, щото съм найс в... лошото преподаване на философия. Между другото да се преподава "най-лошо" в сравнение с утвърдения у нас "бляскав" начин на образцово административно и типове преподаване що ли значи, а? Помислете сами. Както и да е, да спра с тази тема, че наистина станах хептен досаден. То бива-бива да се пише по тоз проблем, ама чак толкова изглежда е голямо оливане. Спирам. Ставам сериозен вече.

Тая сутрин, ставайки, попаднах пък на ето каква прелестна информация: РИО Пловдив връчи своите традиционни годишни награди. Признавам си, отидох да проверя кои са наградените, щото тайно се надявах, че ако има награда за "най-лош учител", то тая награда заслужено се пада на моя милост, нали така. Нали знаете, че в Америка освен "Оскари" (за най-добрите) дават и наградата "Златна малинка", чини ми се се казва, която е именно за най-лошите. Той и да си лош не е лесно, а представяте ли си какво означава човек да стане най-лош в нашето тъй бляскаво образование и училище, давате ли си сметка колко кански усилия се искат човек да грабне титлата "най-лош учител на Пловдивската философска губерния". А тази титла, знайно е, си е моя. За жалост, не намерих името си сред наградените. По тази причина ми се налага да реагирам някак. Ето, пращам свое протестно писмо до РИО-Пловдив. Да, хрумва ми тази логична идея, що пък да не се възползвам от прекрасния повод? Ще се възползвам, разбира се, длъжен съм да се възползвам. Ето, мигновено почвам да пиша кратко писъмце, нещо кат телеграма, и то протестна телеграма или есемес до г-жа Киркова, шеф на РИО-Пловдив, която именно е била домакиня на туй мило тържество, на което аз, разбира се, не само че не съм бил поканен, но и липсва името ми сред наградените, което вече е страхотна несправедливост. Ето какво успях да съчиня:


До г-жа Иванка Киркова,
Началник на РИО-Пловдив

ОТКРИТО ПРОТЕСТНО ПИСМО

от Ангел Ив. Грънчаров, безработен философ от гр. Пловдив с отнети преподавателски права

Уважаема г-жо Началник,

Съвсем случайно попаднах на публикация със заглавие РИО Пловдив връчи своите традиционни годишни награди. Прочетох за милото тържество, на което на най-добрите сте връчили заслужените награди, браво на наште първенци! Но за голяма моя изненада не открих да има награда и за най-лошите, щото, уверявам ви, от опит зная, че за да бъде провъзгласен някой най-официално за най-лош учител се искат доста усилия, премеждия, преживелици и пр., които заслужават да бъдат възнаградени поне с една грамота, колко му е да направите една такава грамота?! Нека да почетем и най-лошите, щото и тяхната не е лесна. Смятам, че на най-лошите също се полага поне по една грамота. (Както в Америка връчват не само "Оскари", но и "Златни малинки", където награждават именно най-лошите, най-калпавите, най-некадърните и пр.) Поставям този въпрос в принципен план, но и защото лично съм много ощетен и не ми е признато моето постижение, а именно, че моя милост е "най-лошия учител по философия в Пловдивска философска губерния", знаете, аз бях провъзгласен за такъв най-официално от Вашата служителка инспекторката по философия г-жа А.Кръстанова.

Нещо повече, тя обяви на публично място, че в моите часове "липсвал учител", аз като съм учителствал (доколкото мога де, щото човек се напъва, напъва, ама като нема талантец какво може да покаже?), тя, видите ли, не била забелязвала учител в класната стая, което поставя логичния въпрос - а що съм аз в такъв случай като не съм учител?! Второ, директорката на ПГЕЕ-Пловдив пък официално провъзгласи, че моя милост бил "абсолютен некадърник", "не става за учител поради пълна липса на качества да бъде такъв", "напълно негоден за системата" и пр., тия неща и още по-цветисти фигурират в най-официални документи, под които има печат, на който пише "Министерство на образованието и науката", сиреч, аз съм в законното си право да претендирам за една малка награда (може и само грамота, да не си помислите, че искам и паричен еквивалент някакъв!); съгласете се, че не е справедливо, след като съм се отличил така, пък макар и в негативна светлина, постижението ми да бъде игнорирано, то все пак трябва да бъде някак признато.

Е, аз понеже съм лош и некадърен и какъв ли не, то ето, поставям въпроса, дето се казва, "ребром" и настоявам да ми дадете заслужената награда! Да, искам си наградата, на която да пише поне ето това "най-лош учител в Пловдивска област, толкова лош, че вече изобщо не може да се смята за никакъв учител, а е най-вероятно некакъв орунгел или поне пълен урод!". Моля Ви, уважаема госпожо Началник, да разпоредите да ми се напише такава грамота и да ми бъде все пак връчена, може и да няма специално тържество, ей-така, на по-скромно тържество съм доволен, може и никакво тържество да няма, но наградата си искам и няма да отстъпя докато не я получа.

Вярвам, че ще вникнете и ще оцените дълбоките сърдечни мотиви, които ме подтикнаха да Ви напиша това протестно писмо, вярвам ще си дадете сметка, че аз просто, в светлината на случилото се, просто не можех да се сдържа и да не го напиша. И тъй, очаквам да ми съобщите кога ще ми бъде връчена толкова изстраданата и заслужена моя награда!

С уважение: А. Грънчаров

26 май 2015 г., Пловдив

Написах това писмо току-що и - няма майтап - ще го пратя веднага щом си завърша тазсутрешния текст. Що пък да не го пратя, нека да се знае позицията ми. Искам си заслужената и изстрадана награда. Аз защо толкова съм я страдал таз награда, за да ми се подиграят и като не ми признаят постижението ли? Тая няма да я допусна, аз държа в нашата държавица да има ред и дисциплина. И всекиму да се отдава длъжното. Както са учили бащите на нашата нация. Всекиму неговото мисля е девиз на Стефча Стамболова. Както и да е, спирам по таз тима. Но има още нещичко, което требе да отбележа непременно.

Прочетох списъка на наградените, не познавам повечето, нека да са им халал наградите, сигур и те порядъчно са ги изстрадали. То всичко на тоз свят, знаете, си има цена, нали така? Аз си платих своята цена и затуй си искам наградата. Но сред имената срещнах и две познати имена. Ето първото:

В категорията "за цялостна високопрофесионална трудова дейност в системата на образователните институции на област Пловдив" наградата бе присъдена на Соли Христов - директор на СОУ "Паисий Хилендарски" Пловдив. Наградата бе връчена лично от Иванка Киркова, началник РИО - Пловдив.

Тоя Соли Христов го знам отдавна. Ще пиша малко за него по-долу, аз за него вече съм писал, но още малко ще понапиша. А ето и другият ми познайник, за който също ще напиша нещичко, да се знае от историята:

Награда за специални заслуги в преподавателската дейност и постигнати международни успехи бе присъдена на учителя в гимназиален етап Янко Радев - ст. учител по ФВС в ПГЕЕ Пловдив. Наградата си той получи от Любен Жилков, старши експерт по ФВС.

Та значи зная непосредствено и Янко Радев, и Сали Христов. Ето обещаните две-три думи за всеки, с което и ще завърша туй прочувствено есе.

Соли Христов е директорствал цял живот, от млада възраст, та досега. Той е роден явно да бъде все директор. Аз го знам от байтодорово време, все директор си беше, а преди това, както се полага, е бил и партиен секретар. На БКП, естествено, тогава друга партия немаше. Съдбата ме запозна мен с него през далечната 1987-88 година некъде требе да е било. Аз тогава изнасях лекции по линия на дружеството за научни знания и пропаганда "Г.Кирков", по-старите знаят. И тогава бях поканен по таз линия да изнеса лекция в училище "П.Хилендарски". Аз бях тогава асистент по философия в ПУ "П.Хилендарски", та по тази причина ми се е отпечатало името на училището, в което другарят Соли Христов в онуй време се е подвизавал най-вероятно кат партиен секретар. А може и профсъюзен секретар да е бил. Директор тогава (за малко) не е бил. Но скоро ще стане и като такъв ще преживее всички бури на демокрацията. Той оцеля и все на върха, явно е много прогресивен човек. Ний с него не можем да се мерим. Щом и издържал всички бури на демокрацията, явно е голем талант. И разбиранията му за образование, предполагам, са най-авангардни, с извинение. Титан е той, нема какво да говорим повече. Аз с него съм разговарял, имал съм честта да разговарям в ония страшни години, когато СДС и някакви брадати демократи бяха така уплашили другарите, че водих 4-часова дискусия с другаря Соли Христов по една тема, тъй че го познавам и отвътре, тъй да се рече. Спирам дотук. Халал да му е наградата, нему требе и орден "Стара планина" да дадат - да ме прощава ако вече са му дали, а пък аз не зная това.


За Янко Радев от ПГЕЕ-Пловдив ще бъда съвсем лаконичен. Той е некогашна футболна звезда (аз от футбол никога не съм се интересувал и затова не знам точно какво звезда е бил), също е бил директор на не знам си какво, а сега е даскал в училището, от което мен ме уволниха. Негов подпис стои на моята заповед за уволнение. Подписа се като свидетел. Този човек се обезсмърти в моето съзнание с такова величаво подлизурстване спрямо директорката на ПГЕЕ-Пловдив Анастасова, че когато започнаха моите епични и епохални съдебни дела с нея, той, милият, всеки път идваше да свидетелства срещу мен, ала понеже тайфата от натискащи се да бъдат свидетели беше голема, нему не се падна таз чест. И той почна да протестира така усърдно, че г-жа Анастасова, предполагам, е била възхитена от тъй милата му постъпка, демонстрираща вярност и солидарност. Предполагам за тази своя героична постъпка той още дълги години ще учителства в туй училище и в пенсионна възраст. Халал да му е и нему наградата, виждате, съвсем е заслужена! Бравос, такива радетели на морала и спорта са гордостта на нашето родно образование и възпитание! Те не се гнусят от никаква мръсна поръчка, важно е каузата да е водеща при тех! Бравос още веднъж! И халал още веднъж! Аплаузи! Дълго нестихващи бурни ръкопляскания и овации! Виват!

Хубав ден на всички! Бъде здрави! И никога сами не плюете връз лицето си! Чао и до скоро, до нови скорошни срещи!

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА: вечното в класическата и модерната философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, февр. 2009 г., 520 стр. Книгата ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА, външно погледнато, е систематичен курс по философия, в който обаче твърде експресивно се тълкуват и вечните въпроси, вълнуващи човешките същества на тази земя. Подобна форма, именно курс лекции по философия, осигурява на автора така потребната живост, непосредственост и свобода в общуването със съзнанието на читателя. През цялото време той се стреми да бъде близо и да не изневерява на ония неизбежни сърдечни трепети, благодарение на които човекът става човек – и личност, разбира се. Опитва се да приобщава съзнанието на читателя към така вълнуващата мисловност на непреходното, която именно е истинското богатство на човека.

1 коментар:

Анонимен каза...

Зелено ли е гроздето, Грънчаров? :-)))) Ето защо целият наш сплотен колектив те мрази и не може да те понася - Защото си един долен завистник.