Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

неделя, 10 май 2015 г.

Нужно ли е в училищата да се въвежда учебен предмет "Мислене" - една нова безсмислица на работещата на празни обороти образователна система?




От БАСКОМ предлагат той да замени сегашния „Информационни технологии“

Учебният предмет „Информационни технологии“, който в момента се изучава от 1 до 12 клас в училищата, трябва да бъде заменен от друг, наречен „Мислене“. Мнението е на Явор Джонев, зам.-председател на Българската асоциация на софтуерните компании (БАСКОМ) и председател на Института за прогресивно образование.

В интервю за БТА той е обяснил, че учебният предмет „Информационни технологии“ е неадекватен и губи времето на учениците. Методите и съдържанието трябва да бъдат изцяло обновени. Предметът трябва да се насочи към творчество, мислене, дизайн и информатика, смята Джонев.

Новият предмет ще изгражда в учениците умения за решаване на проблеми, способности за разсъждения, моделиране и творчество по произволни въпроси. Информационните технологии ще са вградени в процеса на обучение и така учениците ще придобиват умения за работа и с тях.

Министерството на образованието и науката има положително отношение към тази идея, каза още Джонев. Ще бъде създаден екип, в който ще има представители на висшите учебни заведения, на министерството и на софтуерната индустрия. Той ще разработва съдържанието на новия предмет и ще го изпробва в реална среда. Това ще е дълъг процес и вероятно ще отнеме няколко години, уточни Джонев...

ДИСКУСИЯ ПО ПРОБЛЕМА:

Gayane Minassian каза: Айдее, пак започнаха да ни учат как да мислим. Естествено, "правилно". Аз не желая да ми въвеждат "официално" такъв предмет.

Жана Ценова каза: Еее, не си права! То е обяснено за какво става дума. Нещо по-широко от ИТ.

Gayane Minassian каза: Наименованието на "учебния предмет" много добре демонстрира претенциите на създателите му. Добре е човек да не надскача претенциите и представите си за границите на своята формираща роля в чуждия живот. Аз на този принцип мога да призова за въвеждане на предмет "чувстване" - защото само мисленето не е достатъчно, нали? И така ще се получи абсурд след абсурда.

Калин Ангелов каза: По-добре да се казва: "МИСЛЕТИ МУ"... със съответен тон! :-)

Калин Ангелов каза: Или по-добре : "ДА МУ МИСЛИТЕ"... ако не СЛУШАТЕ! :-)

Асен Кънев каза: За учениците точно мисленето е най-важното умение, което могат да придобият в образованието си. Проверете какво ще излезе например като учебници и помагала при търсене на "critical thinking". На български все още няма и една издадена книга. Ако в учебните програми влезе такъв предмет, това ще е революция и много от сегашните учебници ще трябва да бъдат пренаписани, за да не са сборници от примери за некритично мислене, логически противоречия или нелогични заключения.

Калин Ангелов каза: ... сериозно - още АРИСТОТЕЛ е МИСЛИЛ и доста е измислил - Логика му е едно от имената, АМА кои сме ние да даваме акъл на "БИЗНЕСА"!



Gayane Minassian каза: Мисленето е интегрална част от ученето; въпросът не е да го "въвеждаш официално" в отделен предмет, а да промениш ученето така, че да не принуждаваш детето да се отказва от мисленето си в името на образованието си. Децата мислят много добре; те го правят брилянтно преди да тръгнат на училище; ние ги ОТУЧВАМЕ да го правят с механизирания си, зубрашки и насилствен подход към образованието. Иначе нямам против всичките програми, които си пуснал - нека всяка от тях спечели сама доверието на хората в своята полезност. Имам против някой да ми размахва своята компетентност като достатъчно основание да ми натрапи, забележете, чрез инструментите на държавното насилие, собствените си представи за "мислене".

Асен Кънев каза: Става дума за фундаментална променя на официалната цел на публично финансираното образование - от обучение КАКВО да се мисли към обучение КАК да се мисли.

Gayane Minassian каза: Още по-зле.

Ангел Грънчаров каза: Споделям тезата, позицията на Gayane Minassian. Че се предлага въвеждане на специален предмет "Мислене" означава признание, че в останалите учебни предмети учениците УЧАТ без да мислят ли? Да се учи без да се упражнява и развива мисленето е идиотщина. Без мислене няма и не може да има учене. Ако има, то в него нещо много е сбъркано, както е сбъркано нещо фундаментално в нашата поставена на нездрави основи образователна система. У нас от децата се иска ДА ЗНАЯТ, а не ДА МИСЛЯТ, иска се от тях да са ЗНАЕЩИ, но не и МИСЛЕЩИ. Сиреч, им се тъпчат главите с непотребно знание. Съзнавайки безсмислието на това, което ги принуждават да правят, младите у нас защищават своето суверенно право да учат смислено по ето този начин: с ПРЕПИСВАНЕ. Няма смисъл да се ЗАПАМЕТЯВА информация в днешния свят след като ученикът добре знае, че за минути може чрез интернет да стигне до всякаква потребна му информация, защо тогава да си тъпче главата с нея?!

И ето, младите масово преписват. Преписването е нагледно доказателство, че системата у нас е дефектна, неверна, поражда само безсмислие, сиреч, абсурди. И работи на празни обороти. И губи времето на децата. Вреди им. А що ще отнася до въвеждането на предмета "Мислене" (той и министърът каза нещо подобно май?!) искам да добавя и ето това: и в момента има учебни предмети, чиято същинска идея е да приучат младите да мислят истински, примерно философия, логика, другите философски предмети.

Е, ще ви кажа един парадокс: работейки в тази посока, именно да помагам на младите да се обучават в самостоятелно и критично МИСЛЕНЕ (философско, сиреч, човешко мислене, не чисто познавателно и логично само, а по-богато на смисъл, по-цялостно, всеобхватно и пр.!) и то много години, моя милост, по критериите на порочната система бях възприет и оценен като "вреден", "опасен", "негоден за системата", "некадърен" и какъв ли не още и бях... уволнен (това става не кога да е, а в наше време!). Аз бях наказан с уволнение заради това, че съм учил на мислене учениците, Министерството в лицето на четири-пет министри (последните, от С.Игнатов до сегашния, реформаторския, включително и той!) застанаха зад произвола на администраторката, която ме уволни (!!!), а сега лицемерно ще ми говорят, че щели били да въвеждат предмет "Мислене"!

Е, явно това, което те разбират под "мислене", е точно това, което Гаяне Минасян казва, разбират "единствено-правилното", "официалното", казионното и пр. мислене, т.е. младите да мислят унифицирано, еднакво, сякаш са не човеци, а програмирани роботи. Аз стоя на същата позиция като нея. Чудя се как е възможно общо взето смислен човек като Я.Джонев да се хване така наивно на въдицата на бюрократите от МОН, които имат една-единствена цел: да запазят властническия си монопол над сферата на образованието.

Gayane Minassian каза: "Съзнавайки безсмислието на това, което ги принуждават да правят, младите у нас защищават своето суверенно право да учат смислено..." - много точно, право в десятката казано! В тези думи личи едно отношение, което именно е нужно да се появи в нашето образование - уважение към младия човек, доверие в неговите способности и зачитане на неговото достойнство. С други думи ОЧОВЕЧАВАНЕТО на ученика. За разлика от това мнозина търсят още повече инструменти за манипулирането на децата в някакви желани, по-модерни посоки (били те КАК да се мисли вместо КАКВО да се мисли, работа в екип, вместо самостоятелна работа и каквото там още се сетиш).

Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров ЕРОТИКА И СВОБОДА (с подзаглавие Практическа психология на пола, секса и любовта), 8.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-332-0, 168 стр. Една книга, създадена с цел да облекчи разбирането от младите хора на най-значими за живота проблеми, по които сме длъжни да имаме цялата достижима яснота. Всеки трябва да достигне до своята лична истина, без която трудно се живее, без която животът ни се превръща в абсурд. Книгата ЕРОТИКА И СВОБОДА е написана за тия, които живеят с духа на новото, на завърналия се при себе си човешки живот и на свободата.

3 коментара:

Анонимен каза...

Грънчаров, много лъжеш, теб изобщо не те бива в мисленето, ако поне малко те биваше щеше да разбереш поне това че срещу ръжен не се рита, щеше да си мълчиш, да кротуваш , да слушаш и така щеше да доживееш до пенсия. И щом самият ти не умееш да мислиш правилно, то значи и учениците на нищо не можеш да научиш. Следователно напълно правилно те уволни госпожа Анастасова, да ни е жива и здрава! Тя е толкова добър мениджър че ето сега ще ни даде парична премия по случай 24 май, каквато ти не можеш да си представиш! Сам си си виновен за всичко......

Анонимен каза...

Много хубава идея! Да умееш да мислиш е изкуство, което се учи, но кой ще го преподава !?

Ангел Грънчаров каза...

Още през миналия век съм написал книга със заглавие ИЗКУСТВОТО НА МИСЪЛТА. Тя има вече две издания.