Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

събота, 13 юни 2015 г.

Свободолюбиво образование ни трябва, трябват ни повече свободолюбиви личности, а не страхливци пред свободата



На едно място във Фейсбук се състоя следния кратък разговор за свободата и за свободолюбивото образование:

Явор Ганчев каза: Знанието не освобождава, обратното е - свободата образова. Какво освобождава - не знам. Сигурно любовта.

Ivaylo Tinchev каза: И ще познаете истината и истината ще ви направи свободни... Йоан 8:32

Явор Ганчев каза: Така така.

Ангел Грънчаров каза: Да, истината освобождава. Истината за човека като човек е тази: човекът свободата, човекът е свободно същество, без свобода човекът губи човечността си, а свободата е онова, от което зависи всичко и у човека, и също за човека. А свободата е нещото, благодарение на което всичко се постига, в това число и образоваността.

Апропо, благодарение на автентичното, т.е. на свободното образование, на образованието, основано на свободата, човекът създава себе си като човек, сам себе си прави личност. Свободата е извор и на човечността, и на образоваността. В свободното образование човекът постига себе си като човек, постига ония качества, без които той не може да живее по човешки начин. Сега давате ли си сметка защо у нас свободата е най-нежелано, защо държавата (държавния чиновник) прави всичко, за да не допуска свобода в образованието (пък и изобщо в живота ни)?

Ами защото не щат у нас да има личности и човеци, не щат да има граждани, които няма да харижат на държавния чиновник своите суверенни права. Някой иска у нас (благодарение на невярно построеното образование) да има роби, а не суверенни човешки личности. Правете си сметка какво означава това: да лишиш една страна от нейната субстанция, от субстанцията на живота й, именно да я лишиш от т.н. "човешки фактор"! Да я лишиш от пълноценно живеещи и ентусиазирани свободни личности - най-голямото богатство на едно общество. Това наистина е престъпление, застрашаващо нашата национална сигурност.

Да, това не са безобидни неща. Но за жалост са малко онези български граждани и също дейци на образованието, които искат свобода, които не се боят от свободата. Ето това е основният проблем у нас: свободата у нас за огромното мнозинство от българите е непонятна - и затова е нежелана. У нас от свободата масово се страхуват. Ето това е най-тежкият ни проблем. Как българите да се привържат към свободата, как да я обикнат? - за мен това е проблемът на проблемите.

Като съм преподавал на младите философия 32 години, аз фактически съм правил едно нещо: стремял съм се да ги обучавам в СВОБОДОЛЮБИЕ. Това е нещото, което ни е съдбовно потребно: свободолюбие ни трябва, трябват ни повече свободолюбиви човеци и личности, а не страхливци пред свободата.

Свободата трябва да бъде обичана, към нея трябва да изпитваме също така и доверие. Докато човек не преживее свободата, докато не я изпита, докато не й се наслади, той няма да я обикне. Свободното образование е нещото, което може да роди свободни и свободолюбиви човеци и личности у нас и да промени из основи България и българския живот. И живота на всеки българин. Простете за това, че се разфилософствах, но ми се чини, че казаното е важно.

В резюме казано: свободолюбиво образование ни трябва, трябват ни повече свободолюбиви личности, а не страхливци пред свободата. Сегашната система на държавно-административно и командно образование създава изцяло негоден продукт: малодушници, страхливци, нагаждачи, тарикати, в крайна сметка неудачници и в резултат - бедняци. Свободолюбивото демократично образование ражда пълноценно живеещи личности и добри граждани. Някой го е страх от тези последните. Познайте #Кой го е страх.

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров Преследване на времето: Изкуството на свободата, . изд A & G, 2003 г., разм. 21,5 / 14,5 см, мека подвързия, ISBN 954-8945-88-6, 280 стр, 8.00 лв... Книгата говори за "нещо", което е близко на всеки един от нас: времето. Тя се опитва да ни насочи към чисто човешкото в него, към неговата ценност за човека. Това, че времето не ни е чуждо и ни изглежда "добре познато", съвсем не означава, че го разбираме. Нашето предварително познание за времето не навлиза в неговите дълбини, а само докосва повърхността, най-бледата му външност. Съзнанието за време го приема за факт, с който трябва да се "съобразяваме", но не отива по-нататък и не се задълбочава в неговата тайна. Когато обаче ни запитат А що е време? почти нищо не можем да кажем: мълчанието е нашият отговор. Тази необичайна и изненадващо понятна философска книга "поглежда" в скритото "зад" мълчанието ни - за Времето, живота, свободата.

2 коментара:

Анонимен каза...

It's all very well, very modern and contemporary. This is a real existential pedagogy. In the last century in the United States Bedford Mitchell created this direction in pedagogy (original philosophy of education based on the existential principles). Unfortunately, in Bulgaria do not know it, and besides Mr. Grаncharov nobody speaks about it. But it is the spiritual, the soul of the people, and this is very important.

Prof. Constantine Raida

Анонимен каза...

Тези, които не искат свободни и финансово независими личности добре знаят, че ако хората станат такива, няма да могат да ги управляват и контролират повече. Това не е в техен интерес и имам чувството, че с този масово разпространен страх скоро ще плащаме и за сянката под слънцето ( когато застанем на сянка и бам! такса за паркиране на сянка) Леле малее, роби на труда, всички наред послушни, за благото на хитреците ще има да работим, до последен дъх!!

Maria Vassileva