Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

събота, 22 август 2015 г.

Истината е, че училищата не преподават нищо друго освен как да се подчиняваш на заповеди


Ако не сте чели все още книгата на Джон Гатоу "ЗАТЪПЯВАНЕ - скритата цел на държавното образование", то можете да прочетете поне ето този текст: ДЖОН ГАТОУ: Училищната институция е душевно болна - тя няма съвест. Това е част от неговата реч, произнесена на 31 януари 1990 г. по време на церемонията по награждаването му като "Учител на годината на Ню Йорк" (тя е включена в книгата му за затъпяването). Съветвам ви да прочетете внимателно този текст, особено ако сте деятел на българското образование, ако сте учител - или пък ако сте родител. Много неща ще научите от нея. Примерно тези, казал ги е превъзходно и пределно откровено:

- Свидетели сме на тежка криза в училището, свързана с още по-тежка криза в обществото;

- Училищата и училищното образование са все по-неадекватни по отношение на сериозните аспекти на човешката дейност;

- Истината е, че училищата не преподават нищо друго освен как да се подчиняваш на заповеди;

- Предназначението на училищата е да произвеждат по шаблон човешки същества с предсказуемо поведение, които са податливи на контрол;

- Мизерията, която се шири днес, се дължи до голяма степен на това, че насилваме децата си да израстат по абсурден начин; реформата на училището трябва да се занимае с неговите абсурди;

- Абсурдно и противно на живота е да си част от система, която те задължава да седиш на стол, затворен единствено с хора на същата възраст и от същата социална класа;

- Училищната система ограбва децата от невероятното разнообразие в живота и от синергията в него;


- Понастоящем има две институции, които контролират живота на децата ни: телевизията и училището, и то именно в този ред;

- По завоалиран начин биват създавани зависими човешки същества, неспособни да запълнят сами времето си и да инициират значими занимания, които да направят съществуването им смислено и приятно;

Искам да ви кажа как се отразява на децата ни фактът, че отнемаме цялото им време (а то им е необходимо за да пораснат) и ги принуждаваме да го прекарват, ангажирани с абстракции. Трябва да чуете това, защото всяка реформа, която не се занимава с изложената по-долу патология, е бутафорна:


Изброените патологични състояния би трябвало да се дължат или на училището, или на телевизията, или и на двете. Става дума за елементарна аритметика: цялото време на децата е завзето от тези две неща: училището и телевизията.

НЕЩИЧКО ОТ МЕН: Това е главното в тази реч на Гатоу. Вижда се, че в Америка сериозният училищен проблем, именно катастрофата на системата на държавното образование, са го осъзнали поне преди 25 години. У нас все още не го съзнаваме. Или го съзнават само отделни обезпокоени хора - учители, граждани. В Америка и в другите страни по света от доста време тече една по същество духовна революция, едно все по-масово движение за ново, демократично образование и училище. За личностно ориентирано и свободолюбиво образование и училище. Ние, както е известно, и в тази посока сме изостанали прекалено, продължаваме да се возим в обоза на историята, и то на най-развалената талига. Толкова. Сядам да пиша по моята поредица от есета, която условно наричам "Нещо като проект за същинска реформа на българското необразование". Ще ми се да бъде най-практичен, конкретен, приложим на дело този мой проект. Щото главните, принципните неща отдавна съм ги казал в моите досегашни книги за образованието. А тази поредица ми се иска да бъде по-различна. Ще видим какво ще се получи. Но идеята поне ми е такава.

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров Преследване на времето: Изкуството на свободата, . изд A & G, 2003 г., разм. 21,5 / 14,5 см, мека подвързия, ISBN 954-8945-88-6, 280 стр, 8.00 лв... Книгата говори за "нещо", което е близко на всеки един от нас: времето. Тя се опитва да ни насочи към чисто човешкото в него, към неговата ценност за човека. Това, че времето не ни е чуждо и ни изглежда "добре познато", съвсем не означава, че го разбираме. Нашето предварително познание за времето не навлиза в неговите дълбини, а само докосва повърхността, най-бледата му външност. Съзнанието за време го приема за факт, с който трябва да се "съобразяваме", но не отива по-нататък и не се задълбочава в неговата тайна. Когато обаче ни запитат А що е време? почти нищо не можем да кажем: мълчанието е нашият отговор. Тази необичайна и изненадващо понятна философска книга "поглежда" в скритото "зад" мълчанието ни - за Времето, живота, свободата.

Няма коментари: