Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

понеделник, 22 февруари 2016 г.

90% от младите хора между 15 и 35 години заявяват, че не знаят нищо или почти нищо за комунистическия режим!




Новият учебен план, който е в резултат на приетия миналата есен Закон за училищното и предучилищното образование, предвижда повече възможности за учене по история, включително и по-подробното изучаване на комунистическия режим.
Това стана по време на парламентарния контрол в петък (19 януари 2016 г.), когато новият министър на образованието и науката Меглена Кунева отговори на един от първите парламентарни въпроси, акцентиращ върху проблема с изучаването на комунизма, зададен ѝ от народния представител Борис Станимиров от Реформаторския блок (ДСБ).

По думите на Кунева комунистическият режим вече ще се изучава в 7-ти, 9-ти и 10-ти клас. Учебните часове по история ще са значително увеличени, като в 10-ти клас учениците ще учат не както до сега 72 часа, а 126 часа годишно.

С колко точно ще бъдат увеличени часовете, посветени на комунизма и неговите престъпления обаче не стана ясно.
Министър Кунева обясни, че до момента учениците придобиват знания по история за комунистическия режим в три класа: 6-ти, 10-ти и 11-ти. Тя обаче призна, че е недостатъчен броят на часовете по история, посветени на тоталитарния период.
Според нея досега „проблемът е не липсата на проблематиката в програмите и учебниците, а по-малкият брой учебни часове. Този период е в края на учебниците и за него не остава достатъчно време”.

По думите ѝ през 2012 г. учебниците са преработени за обективното отразяване на този период. И към момента обаче в учебниците по история липсват основни факти за комунистическия режим и неговите престъпления, категорични са експерти от образователната сфера, издателствата и гражданския сектор.

В противен случай, ако съдържанието на учебниците отговаряше на потребностите, нямаше да се инициират граждански и политически петиции с настояването за смяна на учебните програми и подмяната на учебниците с ново, актуално съдържание.
Така например от учебниците по история липсват фактите за трите тайни фалита по време на управлението на БКП, за горянското съпротивително движение, за селските бунтове, включително и женски бунтове в Северозападна България против насилствената колективизация, за концентрационните лагери, за дейността на репресивния апарат на БКП в лицето на Държавна сигурност и тяхната тотална зависимост от съветския КГБ, както и много други факти и подробности, очертаващи тоталитарния репресивен характер на комунистическото управление.

„Този въпрос вълнува не малка част от обществото и това е факт, който всеки политик трябва да уважава”, коментира още министърът. По думите ѝ историята трябва да дава не просто знания за определени исторически събития, но и отношение, ценности, нагласи, разбиране на историческото ни минало.

„Тревожно е това, което видяхме наскоро след 25-годишнината от падането на Берлинската стена, че 90% от младите хора между 15 и 35 години заявяват, че не знаят нищо или почти нищо за комунистическия режим”, заяви Кунева. (Прочети ДО КРАЯ)


Кратък мой коментар: Излиза, че моя милост не е в нарушение като по този въпрос много съм учил учениците си през всичките тези години, даже книги написах, които се ползват от тях като учебно помагало (УНИВЕРСУМЪТ НА СВОБОДАТА е първата такава книга, БЪЛГАРСКАТА ДУША И СЪДБА е втората от тази поредица, а третата е СТРАСТИТЕ И БЕСОВЕТЕ БЪЛГАРСКИ, всичките ги има и онлайн, на свободен достъп, тия книги все са писани поради нуждите на обучението, писал съм ги за да помогна на своите ученици да разбират по-добре този период от миналото ни, за който толкова много се мълчи). Оказва се обаче, че аз години наред съм задоволявал тази потребност на гражданското образование на младите, без да съм чакал инструкция или заповед отгоре, и ето, стигна се до момент, в който години по-късно или със закъснение институцията достигна до признанието, че това, което аз съм правил, трябва да се прави! Какъв е изводът от това?

Ами прост е този извод: че учителите следва да имат длъжната свобода да решават тия проблеми сами - и тогава благодарение на това велико благо каквото е свободата нещата ще стават навреме, а не когато е фатално късно. Мен ли е трябвало да ме наказват за това, че съм бил "нарушител на държавните образователни изисквания" (мен за това нещо ме наказаха и даже ме уволниха!), аз ли съм бил "престъпник" - или престъпно отношение са имали тия чиновници от МОН, които са наказали мен?! Това е хубав въпрос, който непременно ще задам на инспекторката по философия в РИО-Пловдив г-жа Кръстанова, която толкова се престара да угоди на някои, че ето, забърка превъзходна кажа, от която някак трябва да излиза. Правя това обаче по принципни подбуди, щото аз продължавам да съм "нарушител", щото правя толкова нови неща, обучението при мен е изцяло иновативно, на съвсем съвременна, творческа и иновативна основа. Примерно, при мен по предмета "Свят и личност" учениците сами формулират най-важните теми, по които да водим занятията си - това нарушение ли е? Сега може някои формалисти и педанти да го разглеждат като нарушение, а пък то може да е просто чудесна и съвсем навременна иновация! Кой е прав?

Аз съм убеден, че ще дойде момент, в който това, което аз правя в часовете си (не харизвайки свободата и отговорността си на чиновниците от МОН!), ще почне да се прави от всички, но то, да допуснем, ще почне да се прави след... десетилетие! Десет набора обаче ученици ще бъдат обаче некачествено образовани и ще бъдат с тесен мироглед, ще бъдат без ценности. Е, с оглед това да не се случи по моя вина, аз правя сега "нарушения", за които поемам пълната отговорност, щото те са за доброто на учениците ми. За мен това е критерият. Не ми пука за това дали ме харесват разните началства, които си представят нещата така: нищо не може да се случи без нареждане или позволение отгоре. Аз пък не приемам този принцип. Толкова по този въпрос. Трябва да ставам да се приготвям за работа: имам първи час. Хубав ден ви желая! Очевидно няма да мога да напиша нищо повече тази сутрин. Бъдете здрави!

Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров СТРАСТИТЕ И БЕСОВЕТЕ БЪЛГАРСКИ (с подзаглавие Кратка психологическа история на съвременна България), изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2008 г., 320 стр. Хронология и феноменология на случилото се след 1989 година, както и вникване във факторите, които определят нашата национална съдба. Книга за нашите лутания по пътищата на свободата, за раждането и пътя на младата българска демокрация, за това какви сме ние, съвременните българи, книга за пропилените ни шансове и за покрусените ни надежди. Но това е една въпреки всичко оптимистична книга, която ни казва, че от нас, гражданите, зависи всичко: ако сме мизерни духом, няма как и да не живеем в бедност. От нашите ценности зависи съществуването, живота ни. Духовната безпътица поражда историческите, пък и сегашните ни нещастия. А растежът на нашите сили - и като индивиди, и като нация - тръгва от освобождаването на съзнанията ни от ония коварни скрупули и дефекти, заради които толкова сме си патили - и за които сме платили тежка цена.

8 коментара:

Анонимен каза...

Самата идея за крайно пространство или време създава парадокси. Съществуват и други интерпретации на квантовата механика, които не предполагат нито големи взривове, нито крайни вселени, нито мулти вселени, нито пък попадат в капаните на безкрайността, които възникват в квантовата механика от гледна точка на ОТО. Stanislav Zapryanov

Йордан Янков

Анонимен каза...

Твърде хипотетично е! Квантовият флуид, който тези учени въвеждат, е отдавна отречен, гравитроните въобще не са доказани, така че уравнението виси сериозно! Ще видим как ще се развие проблемът нататък!

В сегашния стандартен модел няма обратно свиване и евентуален "край" на вселената!

Georgi Petrov

Анонимен каза...

Самата идея за крайно пространство или време създава парадокси. Съществуват и други интерпретации на квантовата механика, които не предполагат нито големи взривове, нито крайни вселени, нито мулти вселени, нито пък попадат в капаните на безкрайността, които възникват в квантовата механика от гледна точка на ОТО. Stanislav Zapryanov

Йордан Янков

Анонимен каза...

Ангеле, прочети на учениците ето това или им предложи те сами да го прочетат: http://istinata.bg/?p=585 Заслужава си!

Анонимен каза...

В своите спомени за баща си Владимир Талев предава думите на големия български писател за комунизма.Те са публикувани на сайта pametbg.com.

„Баща ни бе натрупал от най-ранна младост много богат опит, горчив и вечно жив в сърцето му. Изтърпял бе най-тежки мъки, минал през преизподнята неколкократно, често заставал с лице срещу смъртта и все заради своята вера, все заради невероятно силната си обич към Македония – „тая земя българска”. Сега той искаше да ни успокои, да внесе обмисленост в действията ни, да ни предпази от лековерие или наивност, да ни спести пагубни рискове:

– Опитът на комунистите в държавническото управление е много стар – говореше ни той. – Ето… десетилетия са на власт! Те са уверени в себе си, но слепи със своята увереност. Оттук и техната безмилостност. Вие с брат ти сте срещу тех, аз също съм срещу тех. Но вие искате с главите си да съборите стената. Ще ви унищожат, нема и следа да остане от вас. Цели системи се борят срещу комунистите, но досега без успех...

Комунизмът ще си отиде, но разрухата, духовната разруха, която нанесе той е тежка. Ще треба да минат много поколения, за да бъде преболедувана...”

Анонимен каза...

http://skif.bg/index.php/knigi/avtora-avtora/2098-dimitar-talev-komunizmat-shte-si-otide-no-duhovnata-razruha-koyato-nanese-toi-e-tezhka

Анонимен каза...

Не разбирам само защо сте "уж" учудени? Та нали вие Грънчаров сте един от онези, които се опитват да се забрави "турското робство"! Интересно би било, ако може да ви събера на една маса със Стамболов, Зхарий Стоянов, Иван Вазов, Петър Кунчев, Славейков и други оцелели след 1878г. и вие като фильософ да им изложите принципите, според които те са сгрешили като наричат онзи период с думата "робство".

Вие сега се "тупате в прашните си гърди" че едва ли не сте "прозрял" от рано, че младите не знаят за комунизма!?? Ех ти марксиски хитрец, който "под път и над път" цитира маркс и идиотизмите му?

Ангел Грънчаров каза...

Не не напиняйте да мислите, другарко, щот може да скъсате некоя жила у мозъко си - и тогава що ще праите?! :-)) И защо, тъпа другарко, смятате, че "под път и над път" цитирам... Маркс?! Та нали Маркс ви е идол ма, другарко?! На вас, на комуноидите имам предвид...