Представена публикация

Занятията в УЧИЛИЩЕТО ПО СВОБОДА

В нашето ОНЛАЙН-УЧИЛИЩЕ тази година провеждаме следните курсове: ПРОБЛЕМИТЕ НА ОБРАЗОВАНИЕТО: Защо учим? Защо учим? (Продължения) Защо...

събота, 16 април 2016 г.

Децата, младите трябва да знаят - за да бъдат предпазени: истината освобождава!



В Холандия, дето не са изпатили от комунизъм учат за комунистическите престъпления, а у нас - не. Това е рисунка на Берлинската стена на моя син Тервел от началното училище. Бил е на около 9 години. Просто си дойде един ден от училище и ми я донесе. И ми разказа какво са учили. Аз още не му бях разказвала, защото нали българска майка, детето е малко, няма да разбере...

Българското разбиране е, че децата не бива да се стресират с истината, за да живеят щастливо. Холандското е, че децата трябва да знаят, за да бъдат предпазени. Затова на холандските деца още в началното училище им разказват не само за комунистическите и нацистките ужаси, ами дори им разказват и за това какви опасности ги дебнат в дискотеките, как някой може да им сипе нещо в чашите и после да се гаври с тях (особено на момиченцата как може да бъдат изнасилени, предупреждават ги и за т.нар. Loverboys). Показват им и филми.

И затова Холандия беше първенец по превенция и справяне с тероризма в последния доклад на Европол. Както е първенец по справяне с проблема за наркотиците. И със здравеопазването. Ключовата дума е ПРОСВЕЩЕНИЕ.

Даниела Горчева

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА: вечното в класическата и модерната философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, февр. 2009 г., 520 стр. Книгата ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА, външно погледнато, е систематичен курс по философия, в който обаче твърде експресивно се тълкуват и вечните въпроси, вълнуващи човешките същества на тази земя. Подобна форма, именно курс лекции по философия, осигурява на автора така потребната живост, непосредственост и свобода в общуването със съзнанието на читателя. През цялото време той се стреми да бъде близо и да не изневерява на ония неизбежни сърдечни трепети, благодарение на които човекът става човек – и личност, разбира се. Опитва се да приобщава съзнанието на читателя към така вълнуващата мисловност на непреходното, която именно е истинското богатство на човека.

3 коментара:

Анонимен каза...

Глупости, в старите демокрации никой нищо не знае за комунизма и посткомунизма именно това е големият проблем.

Ангел Грънчаров каза...

Таваришч, говорим за това, че в нашите поскомунистически общества младите нищо не знаят за комунизма, а и за посткомунизма. Какъв е смисъла да подменяте предмета на дебата?

Анонимен каза...

Не съм товарищ и нищо не подменям, просто констатирам, че твърдението на авторката е невярно, на Запад не знаят нищо за комунизма и Холандия не може да бъде никакъв пример в това отношение, а че младите и в посткомунистическите страни не знаят нищо за комунизма, е факт. Впрочем кой въобще знае нещо от историята по света? По-старите поколения в Източна Европа познават комунизма, но не защото са си направили труда да го изучават, а просто защото случайно са живели по това време. Затова и спомените им се простират само до Тодор Живков или Брежнев или Хонекер или Чаушеску или Кадар или Хусак или Цеденбал или Герек, но и те не знаят нищо Ленин, Троцки, Бугхарин, Камеев Зиновиев, Сталин, Маленков, Димитров, Коларов, Червенков, Новотни, Гомулка, Георгеу-Деж, Чойбалсан и т.н. А какво знаят за средновековна и антична история? Нула цяло и нищо. Повечето хора са роби на времето и мястото, където случайно са се родили.