Представена публикация

Занятията в УЧИЛИЩЕТО ПО СВОБОДА

В нашето ОНЛАЙН-УЧИЛИЩЕ провеждаме следните курсове: Защо учим? Защо учим? (Продължения) Защо учим? (Заключителна част) ФИЛОСОФИЯ: М...

понеделник, 3 октомври 2016 г.

Няколко твърде странни нравствени казуса, които възнамерявам да използвам в обучението на моите ученици



Там, където нормата е безразличието, там различните като мен, тия, дето ненавиждат да са безразлични, са ненормални, да, те са луди, те заслужават да бъдат натикани до един в психиатрии - та да се възстанови така жадуваната пълна унификация, в която, както писа Стефан Цанев преди много години, е "спасението на нацията"; да, в унификацията е спасението на нацията - що не си сложите тоя лозунг навсякъде, мили ми сънародници?! Аз обаче във вашето тъй уютно блато не ща да живея! Та как ви звучи този именно лозунг, мил ли ви е този лозунг, според който раз-личността е грях и порок:

В УНИФИКАЦИЯТА Е СПАСЕНИЕТО НА НАЦИЯТА!

..........

За да победи злото в света е достатъчно добрите хора да не правят нищо.

Оригиналната мисъл изглежда е „За да победи злото е достатъчно само добрите хора да бездействат”, това са думи Едмунд Бърк, английско-ирландски държавник, политик, оратор, философ.

Вие лично с какво участвате в непрекъсващата борба на злото и доброто? На коя страна стоите в тази велика борба?

...........

Най-гнусната българска поговорка още е в сила у нас: "Преклонена главица сабя не я сече...". Англичаните имат съвършено друга поговорка: "Гордо вдигнатата глава сабя не я достига..."

Кой от двата народа, българският или английския, е прав в своето разбиране относно начините, по които човек може да си пази тъй скъпоценната... глава?!

.........

Римлянинът-поет Тит Макций Плавт (на латински Titus Maccius Plautus) пише "Да се отговаря на злото с добро е също толкова опасно, както и да се отговаря на доброто със зло", прав ли е според вас? Той също пише: "На доброто се въздава добро, а на злото се отговаря със зло". Христос обаче съветва като ни ударят по едната буза да обърнем и другата. То и в Стария Завет се проповядва принципа: "Око за око, зъб за зъб" (в днешно време, както отбеляза един мой ученик, бил действал принципа "Чене за зъб"!).

Какво следва да правим, коя позиция е разумната и достойна - що се касае за вечно нестихващата борба между злото и доброто?

........

Направете обаче все пак нещичко да победите поне малко безразличието си, което ви разлага - дори и без да го усещате. Сократ, отивайки в смъртта, отивайки на смърт, пред съда заявява: като ме убиете, тогава безразличието отново ще ви овладее; да, тази е ролята на философа, на истинския философ: да помага на хората да не изпадат в безразличие. Страшно нещо е безразличието, то убива, то е истинската смърт, то е симптом за вече настъпила духовна смърт.

Или поне за духовна летаргия, която наподобява смъртта. Моля ви, направете нещо за да събудите живота у себе си! Автентичният за човека живот има и духовно измерение, без което губи смисъла си: свободата е нещото, което поражда това духовно измерение, свободният човек не знае що е безразличие, но робите знаят, ох, как добре знаят робите що е безразличие!!! Без свобода няма и достойнство, свободолюбивите хора добре знаят това, за вас обаче то може и да е непознато...

Как ви звучи това изказване? То поредната моя философска нелепица ли е според вас?!

..........

От мен се иска да си трая. За да се държа "нормално". Щото иначе ще продължа да давам храна на приказките, че съм бил... ненормален! Знаете ли какво искам да ви кажа аз в тази връзка, драги ми български гласоподаватели, за чиито фундаментални човешки права (примерно за правото на човешко достойнство!) аз фактически се боря, ала вие това нещо още не го съзнавате и не го оценявате?! Знаете ли какво ще ви кажа в тази връзка, и то най-вече като човек и като философ също; ще ви кажа нещо пределно емоционално, нека да ме мислите за ненормален, не ми пука от това за какъв ме мислите, но ще ви кажа следното:

- Плюя аз на вашата представа за нормалност, ето това ще ви кажа! Пък ме мислете за ненормален колкото си искате: за мен е голяма чест да бъда ненормален щом като за вас е нормално да търпиш гаврите, да си кютиш, да следваш поговорките "Преклонена главица сабля не я сече!", "Мълчанието е злато!" и так далее, и тому подобное! Да, щом за вас е нормално да си един треперко, аз не ща тогава да бъда нормален: аз искам да бъда съвсем ненормален! Да, плюя на представата ви за нормалност и ви презирам, че сте такива!

Вие лично, простете, нормален ли сте, към нормалните ли принадлежите?!

............

Аз ще постъпя като християнин. В тази връзка искам да ви запитам:

А до какво се свежда и в какво се изразява християнското отношение? Можете ли да ми дадете възможно най-кратко пояснение в отговор на въпроса Какво означава да си християнин?

Освен това аз, Ангел Грънчаров, се чувствам длъжен отново да ви напомня, че нашият български Картаген е крайно време да бъде разрушен...

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров Преследване на времето: Изкуството на свободата, . изд A & G, 2003 г., разм. 21,5 / 14,5 см, мека подвързия, ISBN 954-8945-88-6, 280 стр, 8.00 лв... Книгата говори за "нещо", което е близко на всеки един от нас: времето. Тя се опитва да ни насочи към чисто човешкото в него, към неговата ценност за човека. Това, че времето не ни е чуждо и ни изглежда "добре познато", съвсем не означава, че го разбираме. Нашето предварително познание за времето не навлиза в неговите дълбини, а само докосва повърхността, най-бледата му външност. Съзнанието за време го приема за факт, с който трябва да се "съобразяваме", но не отива по-нататък и не се задълбочава в неговата тайна. Когато обаче ни запитат А що е време? почти нищо не можем да кажем: мълчанието е нашият отговор. Тази необичайна и изненадващо понятна философска книга "поглежда" в скритото "зад" мълчанието ни - за времето, живота, свободата.

1 коментар:

Анонимен каза...

Всяка от тези пословици може да е вярна в съответния си контекст. Няма абсолютно верни поговорки.