Представена публикация

Занятията в УЧИЛИЩЕТО ПО СВОБОДА

В нашето ОНЛАЙН-УЧИЛИЩЕ провеждаме следните курсове: Защо учим? Защо учим? (Продължения) Защо учим? (Заключителна част) ФИЛОСОФИЯ: М...

петък, 9 декември 2016 г.

Моето интервю за сайта Teacher.BG




Ангел Грънчаров преподава в елитния техникум по електроника в Пловдив. Той обяви гладна стачка в знак на протест срещу образователната система.

Визитка: Грънчаров завършва с пълно отличие средното си образование в гимназията "Неофит Рилски" в родния си град. През 1979 г. е студент в СУ “Св. Климент Охридски”, Философски факултет. През 1980 г. заминава да продължи образованието си в Русия по специалността философия и през 1983 г. се дипломира в Държавния Университет в Санкт-Петербург. През 1985 г. след конкурс е избран за асистент по философия в Пловдивския университет “П. Хилендарски”, където работи до 1992 г.

От 1992 г. завежда създадения от него Център за развитие на личността *HUMANUS*, в който група философи, психолози и социолози провеждат изследвания върху проблеми, свързани с човека. Работи в областта на психологията и философията. От 2009 година създава философското списание ИДЕИ, на което е главен редактор.

Потърсихме преподавателя за да се запознаем лично с проблема и за да разкажем на читателите на teacher.bg за неговите методи на преподаване. Г-н Грънчаров се отзова с готовност и ни обясни, къде е проблемът, според него и защо е прибегнал до тази крайна мярка, да обяви гладна стачка в знак на протест срещу образователната система в България:

- Г-н Грънчаров, защо всъщност протестирате, защото не приемат Вашите методи на преподаване ли или има и друга причина?

- Пречи ми се да прилагам тези по-различни методи на преподаване. Администрацията и директорката ми забраняват да преподавам по нов тип, по-различен начин. Това е причината най-вече. Предполагам, че и на други учители им се случва нещо подобно, когато им пречат, за да бъдат по-различни.

- Тоест, Вашият проблем е с директорката на училището, така ли?

- Не само, защото образователната система така е устроена, че администраторката на училището смята за свой дълг да ми пречи и тя намира някакви основания в разпоредби и инструкции, където има предписания, как е правилно да се преподава. Аз обаче преподавам философия, където се изисква по-голяма свобода.

- Как приемат Вашите ученици методите Ви на преподаване?

- Различно е, но има голяма група ученици, които приветстват такъв нов подход. Има и ученици, които са свикнали с традиционното отношение – учителят преподава, след това изпитва и те възпроизвеждат това, което пише в учебника. Те така са свикнали. В новата ситуация те се чувстват по-некомфортно. (Прочети ЦЯЛОТО ИНТЕРВЮ)

Освен това аз, Ангел Грънчаров, се чувствам длъжен отново да ви напомня, че нашият български Картаген е крайно време да бъде разрушен...

Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров СТРАСТИТЕ И БЕСОВЕТЕ БЪЛГАРСКИ (с подзаглавие Кратка психологическа история на съвременна България), изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2008 г., 320 стр. Хронология и феноменология на случилото се след 1989 година, както и вникване във факторите, които определят нашата национална съдба. Книга за нашите лутания по пътищата на свободата, за раждането и пътя на младата българска демокрация, за това какви сме ние, съвременните българи, книга за пропилените ни шансове и за покрусените ни надежди. Но това е една въпреки всичко оптимистична книга, която ни казва, че от нас, гражданите, зависи всичко: ако сме мизерни духом, няма как и да не живеем в бедност. От нашите ценности зависи съществуването, живота ни. Духовната безпътица поражда историческите, пък и сегашните ни нещастия. А растежът на нашите сили - и като индивиди, и като нация - тръгва от освобождаването на съзнанията ни от ония коварни скрупули и дефекти, заради които толкова сме си патили - и за които сме платили тежка цена.

3 коментара:

Анонимен каза...

Слушам копнежния, томния, мъчително сладко-страстния валс № 2 на великия Дмитрий Шостакович и се дивя - какво го е поддържало в това дивашко, безумно, смехотворно, безотговорно тъпо комунистическо обкръжение ...да твори,.. Да пише и да пише ...великите си ноти... Че и ти сега в подобното безумно, тъпо, одъртяло, вкостеняло и вкопчено в статуквото си, безподобно, смехотворно, безкрайно изкукуригало, нечовешко, тъжно, идиотско, откачалско, ненормално, дебилско , безмозъчно.. присъствие... с изключение на светлото и младото, пълното с надежди за радостната промяна, разбиращото те обкръжение ... как твориш... как сътворяваш всеки свой дъх, мисъл, урок, всеки свой изстрадан и всеотдаен ред светли Учителю!Скъпи ми, Приятелю!Духом съм с теб!Не им се давай на тези...духовни уроди, изроди комунистически, гадни и тъпи силови отпадъци около теб... Те така ще си и умрат...те са си живи-затъпели и зомбирани, мъртъвци... много добре го знаеш....Не им се давай да те повлекат след себе си... Не умирай Пловдивски Сократе! Не умирай Учителю! Господ, да ти помага и да те пази!

Владимир Петков

Ангел Грънчаров каза...

Благодаря, за хубавите думи, приятелю! Това "пловдивски Сократе" ми харесва, ала заслужил ли съм го?! :-) Едва ли. Щото ако наистина съм "пловдивски Сократ" ми се полага и аз да умра като учителя си, истинския Сократ, а не съм толкова смел като него. Всъщност съм много дребен в сравнение с него. Както и да е, не съм интересен аз, важни са обаче ония ценности, заради които живея... това е истински важното...

Анонимен каза...

Нека да не се подценяваме! Нека да сме скромни, но и да си знаем цената!Иначе разни ганчомочевски безродници и безотечественици ще се опитват да ни се подиграват смехотворно и жалко, но и безсилно в нечовешката си и затъпялата си в материализма на американската мечта от преди столетие...:-) балкано-ганьовска злобна бездуховност...

Владимир Петков