На спирката в ранни зори: днес започвам работа като учител по философия в Брезово. Лекторски часове - колкото да не умра от глад. 35 лв. на седмица ще получавам.
Това е моето наказание за това, че не съм учител-мижитурка...
Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...
Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА: вечното в класическата и модерната философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, февр. 2009 г., 520 стр. Книгата ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА, външно погледнато, е систематичен курс по философия, в който обаче твърде експресивно се тълкуват и вечните въпроси, вълнуващи човешките същества на тази земя. Подобна форма, именно курс лекции по философия, осигурява на автора така потребната живост, непосредственост и свобода в общуването със съзнанието на читателя. През цялото време той се стреми да бъде близо и да не изневерява на ония неизбежни сърдечни трепети, благодарение на които човекът става човек – и личност, разбира се. Опитва се да приобщава съзнанието на читателя към така вълнуващата мисловност на непреходното, която именно е истинското богатство на човека.
20 коментара:
Не може ли на цял щат? А делата които водите срещу директорката на ПГЕЕ? Прекратявате ли борбата?
Yanko Dimitrov
Не, не прекратявам нищо. Но почвам тук работа докато свършат делата. Много е вероятно да водя дело и в Страсбург...
Ангел Грънчаров Ако спечелите делото,ще Ви върне ли на работа?Казусът е интересен,защото трябва тогава да уволни назначения по никое време друг учител по философия,нали?
Yanko Dimitrov
Yanko Dimitrov Съдебните решения се изпълняват от всички. Но за гербовашките управници, допускаме, това не е задължително... :-)
35 лв. на седмица какви са тези заплащания?
Martin Penchev
По 7.20 на час. Като се приспаднат удръжките, още по-мизерно става заплащането на лектора. 6 часа седмично ще имам.
Лекторските часове са такива!
Цветан Ташев
Проблемът ти е, че не си дървен, а железен философ. Железен философ от некалено желязо. Трябва нещо да те нагрее, нагрее и да те кали – така се прави желязо за острие. Мижитурките нагряват железа като тебе.
Веселин Делчев
По-добре нищо да не кажеш, отколкото да кажеш... нищо! :-) Както е в случая...
Ангел Грънчаров, успех! Малък, но... УСПЕХ! Един ден ще дойде и големия успех.Пожелавам ти Директор на ПГЕЕ! Има "Видов ден!
Dimitar Kolev
Аз също Ви пожелавам един ден Вие да станете директор на ПГЕЕ!
За това пък учениците там са късметлии. Успех!
Julia Mihailova
Мерси! Имам много добри впечатления от учениците! Атмосферата в училището е приятна.
Само петък ли ще преподавате? Веднъж ли седмично?
Два пъти в седмицата по три часа ще имам м Брезово. Затова и казвам, че ще печеля седмично някъде към 35 лева общо от това училище. Общо ще имам 6 часа по 7.20 се плаща лекторският час (след последните тъй щедри бойкоборисови увеличения!), значи общо прави към 43 лева, като се махнат удръжките, грубо сметнато е към 35 лева. След 20 февруари, ако се наложи (ако съдът не ме възстанови на работа в ПГЕЕ "ТЕТ Ленин", което е много възможно!), ще взема още 6 часа общо в гр. Съединение, сиреч, това са още 35 лева седмично, ще станат общо 70 лева на седмица, 280 лева на месец, това ще ми са доходите тогава.
Но има нещо още по-интересно: примерно пътните ми до Брезово в едната посока са 4.20 лв., сутринта има служебен автобус, за него плащането е уредено, аз няма да давам нищо, но за връщане трябва да плащам 4.20 (това за човек, който месеци наред е без никакви доходи, е много, са много пари). Ето, аз вече три пъти пътувам до Брезово и обратно, смятайте колко пари съм дал въпреки тежкото си положение. Сега за връщането ще трябва да давам по 8.40 седмично, тези пари ще ми бъдат върнати, обаче в края на месеца, засега трябва да ги давам от джоба си. Изобщо положението е тежко. Пиша тия неща, за да се знае в какво положение е поставен един български учител заради капризите на една самозабравила се властница в образованието. Ето обаче истински важния момент, на който моля да обърнете внимание.
В Брезово и Съединение (след 20-то число) общо ще имам 12 часа седмично. За пълна учителска заплата за философите се искат някъде към 18-19 часа, сиреч, аз ще имам две/трети част от т.н. пълен норматив. И за това нещо, казахме, общо ще получавам към 280 лева лекторски часове. За две трети от часовете (за пълния норматив) - само 280 лева. Знаете ли колко съм ощетен (щото не ми се плащат разните там добавки и пр.(? Ще ви кажа, за да добиете представа за финансовото изражение на несправедливостта, на която съм подложен.
Учителите с моя стаж и квалификация получават сега някъде към 1500 лева месечно. Аз за тия две трети часове би следвало да получавам значи към 1000 лева месечно ако бях да щат (не лекторски). Значи излиза, грубо пресметнато, че съм ощетен 4 пъти (!). Това е във финансово изражение, а моралните вреди от преживяването на несправедливостта тук не ги броим. На поставения в унизително положение човек, на обидения човек, изпълняващ учителска работа, общуващ с учениците, се иска голяма духовна сила, за да компенсира вредния ефект върху душата си от причинените му злини. Та да бъде на длъжното ниво пред учениците си.
Ще кажа нещичко и по този пункт. Вчера за първи път от почти две години застанах пред ученици. Поговорихме си чудесно, обсъдихме много неща, на мен ми беше изключително приятно, надявам се и за учениците беше същото. От техните погледи, пък и от думите им разбрах, че те възприемат положително моя стил и подход. За мен най-важното е на учениците да е интересно, да им е приятно в часовете по философия и да имат полза от тях - с оглед развиването на ценни качества на личността им (свободно мислене, свободно изразяване на мислите, умения за участие в смислени дискусии и пр.).
И сега тук възниква главният проблем: диктата на програмата. От мен се иска да спазвам стриктно зададената отгоре програма, която е правена без да ме питат, също така и учениците не са били питани при правенето й. Крайно време е да направя нещо за да получа (в рамките на нетърпящата свободата система) правата на "иновативен учител", на учител, имащ официалната санкция да работи по своя собствена иновативна програма, за узаконяването обаче на това нещо от тромавата бюрократична система ще се минат години (в края на които аз ще се наложи да се пенсионирам), т.е. всичко се обезсмисля. Затова ще отида или по-добре ще пиша до инспекторката по философия да видим какво можем да направим в рамките на позволеното от закона и наредбите.
Сиреч, иначе и по-просто казано, налага ми се да се занимавам с купчина глупости с оглед да не бъда оценен и възприет от органите като "нарушител" или дори като "престъпник" само и само защото съм твърдо решение това, което правя за учениците си, да им е полезно, да е за тяхното добро. Сега сфащате ли в какво абсурдно положение поставя ретроградната система един що-годе модерно мислещ учител?!
Другите учители обаче "бачкат" без да им мигне окото, нали така? Сякаш работят в нещо като тухларна фабрика бачкат. Не си затрудняват и усложняват живота с това да правят нещо истинско и добро. Пердашат по учебника и си живеят живота. Аз обаче не ща така. Между другото вчера един ученик ми обяснява защо според него нямало смисъл да си купува учебник по философия. Изненада се, че аз приех аргументацията му. Живеем в 21-ви век. Но бюрократите не мислят същото. На тях обаче явно изобщо не им пука за учениците, те служат не на тях, а на системата!
Това е положението. Ще видим какво ще правим и какво ще става. След няколко дни съм във Върховния съд и затова ми предстои тия дни до заседанието да си напиша своята реч за пред съда. Ще я публикувам обаче след като заседанието мине. По понятни причини ще постъпя така. За да не помагам на защитата на другата страна, която, както знаем, е твърдо решена да спечели това дело, независимо че такава една евентуална победа ще бъде съвсем пирова. Сиреч - безсмислена. Щото аз няма как да се примиря с фактическото ми лишаване от преподавателски права.
Да видим де. Дали ще имаме в резултат един правен абсурд - или българското правосъдие ще си изпълни функцията на защитник на правото, законността, справедливостта. Това съвсем скоро ще се разбере.
Хубав ден ви желая и приятен уикенд!
Ако не спазвате по програмата да преподавате ще ви съкратят пак.Преподавайте си по учебника,а не измислени теми и нова ваша философия.
Няма да стане. За мен е водещ интереса на учениците. С учениците си ще решаваме кои теми да обсъждаме. Ние ще решаваме, ние ще си правим програмата. Този е верният, разумният, модерният подход. Системата е катастрофирала и резултатите от обучението по нейните правила са плачевни. Това ни дава право да ги променяме. И законът дори ни дава тази възможност. Но само тесногръдите бюрократи си присвояват незаконни пълномощия и като Вас казват: не може. Може. Но се иска учителите да не са мижитурки. Ето, ние ще променим господстващия манталитет. Ще направим промяната ние, немалодушните учители-нестрахливци и учениците. И властващите бюрократи ще се видят принудени да признаят иновацията ни. "Всичко разумно е десйтвително и всичко действително е разумно!" - думи на философа Хегел. Сфащате ли защо така говори Хегел, другарко?
Между другото вчера отново запитах новите си ученици, зададох им ето този простичък въпрос: "Бихте ли ми казали, всеки за себе си, със свои думи, както го е разбрал, онова нещо, онази проста истина, която успяхте да откриете, да осъзнаете в обучението си по философия до този момент?", а учениците отново масово мълчаха, ала се замислиха. И ми отговориха много интересни неща. В общи линии отговорът им се свеждаше до следното:
- Интересно, господине, но не можем да кажем такава една "проста истина". Ние общо взето си учим урока, който помним само докато ни изпитат, а след това всичко забравяме, нищо не остава в главата ни. Ето, сега се напъваме да си спомним нещо, ала в главата ни няма нищо. Щом са ни изпитали, щом сме си получили оценката, след това всичко забравяме. А Вие другояче ни питате. Ето, не можем да кажем такава истина, за жалост.
Давате ли си сметка какво значи това? Опитайте се да разберете, да откриете сами. В съзнанието на учениците НЕ ОСТАВА АБСОЛЮТНО НИЩО от такъв тип сгрешено обучение "по официалната програма и по официалния учебник", т.е. според инструкциите на МОН!!! Нещо ще кажете ли по този повод? Или немате думи?
Малка подсказа ще ви дам, другарко. Когато след някакво обучение няма ефект, няма следа в съзнанията на учениците, то това означава, че въпросното обучение не просто е напразно, то е и вредно. Щото такива непроменящи се съзнания почват да дегенерират, почват, иначе казано, да затъпяват. Аз като български гражданин и като български учител не мога да бъда безучастен към такова едно престъпление спрямо младите хора, а оттук и спрямо бъдещето на страната и държавата ни.
Публикуване на коментар