Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

неделя, 24 февруари 2019 г.

Начало на дебат, въпросът е: Кой учител е истински добър?


Във фейсбук-групата За качествена и иновативна образователна система започна обсъждане по горното изказване, в което се опитах да поставя дискусията на длъжната плоскост:

Darina Rangelova: Оф, кви изроди учители имаше!

Rada Simeonova: С изключение на БЕЛ, всички бяха изключителни, до толкова, че дори не ми се налагаше да уча.

Yancho Yanev: Колко показалки съм "изял", особено през първата година на основното образование. :-) После стана малко като условния рефлекс при кучето на Павлов. В момента, в който губех концентрация в час (пък мен хич не ме свърташе на едно място), почти физически усещах последствията от това. :-) В по-горните класове, някак ми стана интересно в училище. И макар да съм бил наказван от даскалките физически и вербално (често ме изпитваха наказателно :-) ), никога не са ме ощетявали при оценките.

Явор Ганчев: Това ли е новото меме, на мястото на онова дето императорите на Япония се кланят на българския Учител?

Ангел Грънчаров: Интересно е, че у нас все още не се разбира кой всъщност е истински добрият учител. Масово хората живеят със заблудата, че добрият учител всичко ще ти разясни така добре, че изобщо да не ти се налага да учиш и да мислиш сам.

Всъщност нещата стоят точно наопаки на масово разпространените мнения по този въпрос. Истински добрият учител не е оня, който ще те научи така ефективно че да не ти се налага да учиш и да мислиш сам, а оня, който ще те постави в такава вдъхновяваща ситуация че да започнеш да искаш да учиш сам, т.е. да започнеш да постигаш истината изцяло със своите собствени сили.

Добрият учител не дава нищо наготово на учениците си, а просто ги надъхва да почнат с вдъхновение и себеотдаване да търсят жизнено важните истини по ония въпроси, които силно са ги заинтригували и развълнували.

Добрият учител не е оня, който те отменя в задачата на мисленето, а оня, който стоварва върху теб цялата тази задача - и те оставя да повярваш в собствените си сили да се справяш сам и с най-трудните (познавателни, мисловни и най-вече житейски) проблеми.

Добрият учител не ти сервира наготово как е единствено правилно да мислиш, а те оставя да решаваш сам кое е правилно и кое е неправилно и в сферата на мисленето, и в сферата на живота.

Изказването, написано на изображението, което коментираме, поражда и един такъв въпрос: дали детето чисто и просто не е материал, нещо като пластелин, от което родителите и учителите извайват каквото си искат произведение?! Или съвсем друга е ролята на истински добрите родители и учители? Все пак дали не трябва да дадем свобода и да осигурим простор за това щото детето от самото себе си да направи едно свое собствено и лично творение и произведение?! Имаме ли право ние, родителите и учителите, да правим с децата каквото най-вече на нас е угодно - а самите деца да ги игнорираме и да ги пренебрегваме дотам, че даже и да не им позволяваме да участват в композирането на собствения си живот - и на собствената си личност?!


ДОБАВКА:


Трябва да признаем, че животът всъщност е най-добрият ни учител. И най-тежките си изпити държим именно пред него. За пропилените си шансове пък плащаме голяма, но винаги справедлива цена.

Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...

Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА: вечното в класическата и модерната философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, февр. 2009 г., 520 стр. Книгата ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА, външно погледнато, е систематичен курс по философия, в който обаче твърде експресивно се тълкуват и вечните въпроси, вълнуващи човешките същества на тази земя. Подобна форма, именно курс лекции по философия, осигурява на автора така потребната живост, непосредственост и свобода в общуването със съзнанието на читателя. През цялото време той се стреми да бъде близо и да не изневерява на ония неизбежни сърдечни трепети, благодарение на които човекът става човек – и личност, разбира се. Опитва се да приобщава съзнанието на читателя към така вълнуващата мисловност на непреходното, която именно е истинското богатство на човека.

17 коментара:

Анонимен каза...

ХАХАХАХАХАХАХАХХАХАХА!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ИХАХАХАХХАХА!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!УХАХАХАХАХАХАХ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!АБРЕ, ИБРЕ, ЕБРЕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ИХУУУУУ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ЩЕ УМРА ОТ СМЯХ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ДОКАЗАНИЯТ НЕКАДЪРНИК КАТО ГРАНЧАРОВ ЩЕ НИ КАЗВА КАКЪВ БИЛ СПОРЕД НЕГО ИСТИНСКИЯТ УЧИТЕЛ!!!!!!!!!!!!!!!!И ПРИ ТОВА НЕ ЗНАЕ ДАЖЕ И НАЙ-ПРОСТАТА ИСТИНА, А ИМЕННО ЧЕ ДОБРИЯТ УЧИТЕЛ Е ТОЗИ, КОЙТО СПАЗВА СТРИКТНО ДЪРЖАВНИТЕ ОБРАЗОВАТЕЛНИ ИЗИСКВАНИЯ, ПРЕПОДАВА ПОНЯТНО ПО УЧЕБНИКА, УТВЪРДЕН ОТ МОН, НИЩО НЕ ПРИБАВЯ ОТ СЕБЕ СИ, А СЛЕД ТОВА УЧЕНИЦИТЕ, КАТО НЕ СА ОБЪРКАНИ ОТ УЧИТЕЛЯ, МОГАТ ТОЧНО И ВЯРНО ДА ПРЕРАЗКАЖАТ НАПИСАНОТО В УЧЕБНИКА!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ТОЧНО ТАКА ТЕ РАЗВИВАТ В ПРАВИЛНА ПОСОКА СВОЕТО МИСЛЕНЕ ЗАЩОТО НИМА ИМА СМИСЪЛ ДА МИСЛИМ КАТО ВСИЧКО ВЕЧЕ Е ИЗМИСЛЕНО И НИ Е КАЗАНО ПРЕДЕЛНО ЯСНО В УЧЕБНИЦИТЕ????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!А ТАКИВА КАТО ГРАНЧАРОВ НЕКАДЪРНИЦИ ОБЪРКВАТ УЧЕНИЦИТЕ, ТОРМОЗЯТ ГИ ДА МИСЛЯТ САМОСТОЯТЕЛНО, ГАВРЯТ СЕ С ТЯХ КАТО ИМ КАЗВАТ, ЧЕ БИЛО НЕПРАВИЛНО ТОВА КОЕТО МИСЛЯТ И В КРАЙНА СМЕТКА УЧЕНИЦИТЕ СЕ ОТКАЗВАТ ЗАВИНАГИ ОТ МИСЛЕНЕТО!!!!!!!!!!!!!!!МЕТОДЪТ НА НЕКАДЪРНИТЕ, НА ЛОШИТЕ УЧИТЕЛИ Е ПОРОЧЕН В ОСНОВАТА СИ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!И ЛЮБИМАТА НА ЦЕЛИЯ НАШ КОЛЕКТИВ ДИРЕКТОРКА КОЯТО Е ДОКАЗАНО КАДЪРНА УСПЯ ДА ИЗОБЛИЧИ В РЕД ПРЕСТЪПЛЕНИЯ НЕКАДЪРНИКА ГРАНЧАРОВ И ГО УВОЛНИ СЪВСЕМ ЗАКОННО И СПРАВЕДЛИВО!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!И ТОЙ НИКОГА ПОВЕЧЕ НЯМА ДА БЪДЕ УЧИТЕЛ В НИТО ЕДНО БЪЛГАРСКО УЧИЛИЩЕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ЗАЩОТО ИМА НЕВЕРНИ ПРЕДСТАВИ ЗА УЧЕНЕТО И УЧИЛИЩЕТО!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ЗАЩОТО ВРЕДИ НА БЪЛГАРСКИТЕ УЧЕНИЦИ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!И ЗАЩОТО ИМА ПОГРЕШНИ ВЪЗГЛЕДИ ЗА ОБЩЕСТВОТО, ИСТОРИЯТА, ЧОВЕЧЕСТВОТО!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!СОРОСОИДИ КАТО ГРАНЧАРОВ НЯМАТ ПРАВО ДА БЪДАТ БЪЛГАРСКИ УЧИТЕЛИ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ПРЕДАТЕЛИ НА БЪЛГАРЩИНАТА КАТО НЕГО СЪЩО!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!КОЙТО НЕ ОБИЧА РУСИЯ ПОНЕ КОЛКОТО БЪЛГАРИЯ ТАКЪВ НЯМА ПРАВОТО ДА БЪДЕ БЪЛГАРСКИ УЧИТЕЛ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ПРОКЛЕТИ ДА СА ГЕЙРОПА И ХАМЕРИКА ОТ КОЯТО ТОЛКОВА СЕ ВЪЗТОРГВАТ ПРЕДАТЕЛИ КАТО ТОЗИ ГРАНЧАРОВ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Анонимен каза...

Historians magistra vital est. Историята е учителка на живота.

Imperare sini maximum imperium est.
Да управлваш себе си означава да управляваш най-голямата империя.

Анонимен каза...

Поздравления на учителката с удивителните! Прави го салата този Грънчаров "Простия". Този човек има "БЯС" в него, оплюва България, целия български народ, Русия, що не си скъса руската му диплома, като толкова мрази Русия! Напълно е откачил Грънчаров! Нямам думи той е болен мозък. Той не става за "учител", дори и за ратай не става. Пълен доказан некадърник е! Няма място в сферата образованието такъв малумник като него!

Анонимен каза...

Истински добрият учител е СТРОГИЯТ.

Анонимен каза...

Появи се още една луда, но без много удивителни! :)))) Дали и тя е от тет ленин? Ако и тя е от тет ленин ще се окаже че това училище е станало подобно на психиатрия. Как ли се чувстват с такива откачени даскалици учениците? Пълна трагедия!

Анонимен каза...

Ние учителите от ТЕТ :Ленин" сме си много добре, супер сме си! Но Лудия Грънчаров не е за там, като сме ние били комуноиди, той какво търси при нас? Защо иска да се връща при нас? Да си търси работа за да лъска обувките или уличен музикант с откачения агроном и негов приятел Ники Димов! Ако ли не да взимат копачите и на полето да копаят!!!!Цър, Цър,Цър!

Анонимен каза...

Тази луда дето църка като мишка е съвсем изкукуригала! Малее, колко е зле само! Няма ли психиатрии в китната ни родина?!

Bacho Кольо каза...

Кой учител е истински добър?

Жена ми.

Анонимен каза...

Китайските учители по принцип са най-добри, както се оказва.

Анонимен каза...

Не се е появила нова луда като лудата с удивителните, a лудата с удивителните в последно време страда от ново психическо усложнение: дисоциативното разстройство на личността - така нареченото раздвояване на личността с много под-личности. Нейните нови "АЗ" също прописаха коментари, разбира се, в нейния стил и в нейна собствена подкрепа, един вид имагинерно, безполово размножаване на лудата с удивителните..........

Ангел Грънчаров каза...

Интересни отговори. Оказва се, че никой не може да отговори на въпроса ми. Луди даскалки с шеметен манталитет колкото щеш, никоя от тях не знае що е да си учител. Точен израз на плачевното състояние на българското образование, с извинение.

Анонимен каза...

中国的老师是最好的老师。

Ангел Грънчаров каза...

Другарката онемя. Или почна да бълва само пяна от устата си... :-)

Анонимен каза...

Много добре казано, г-н Грънчаров. Аз се старая да следвам това, което задавате в последните си две изречения на публикацията си, и още от най-ранна възраст да давам свобода на детето си да изследва това, което на нея и е интересно, да търси сама. Надявам се по този начин и сама да достигне до добрите за нея учители в бъдеще.

Александра Гайдова

Анонимен каза...

Ангел се прави на професор, той се мисли за най-умния, ама на баламите вода носи!

Ангел Грънчаров каза...

Другарко, лекувайте се...

Анонимен каза...

Грънчароу, лекувайте се...