Вчера проведох втората консултация с девойката, която желае да стане студентка по психология и затова ме помоли да я обучавам за приемния й изпит. Искам тук да разкажа нещо в тази връзка, което ми се струва интересно.
С нея вече втори път обсъждаме различни въпроси, които евентуално на изпита могат да бъдат зазадени като тема за есе; тя желае да се упражнява и да се подготви най-вече за писането на есе. Това всъщност е и най-трудното за съвременните кандидатс-студенти: онова, което по начало би следвало за тях да е най-лесното, всъщност се оказва най-трудното. И причината е неправилно устроената, сгрешената в корена си образователна система. Която не дава възможност на младите да се подготвят за онова, което за тях е най-важното: да умеят да мислят самостоятелно, свободно, да умеят да изразяват мислите си в слово, да защищават аргументирано и убедително своята позиция. Точно в тази посока аз обучавах своите ученици, точно по тази причина и бях обявен за еретик, за дисидент спрямо тотално сбърканата образователна система - и бях подложен на репресии от тесногръди властващи бюрократи.
Интересното, за което най-вече искам да кажа тук накратко е следното: с това момиче, с тази девойка (а тя е изключително интелигентна!) установихме със задоволство и от двете страни едно пълно съвпадение на разбиранията по отношение на дефектите на традиционната, на господстващата у нас анахронична образователна система. А в лицето на тази девойка аз виждам един мислещ представител на нейното поколение; излиза, че моите разбирания изцяло съвпадат с позицията на младите, оттук пък може да се направи извода, че младите като цяло (в лицето на най-добрата си част!) са настроени рязко отрицателно спрямо образователно-възпитателната система, която им нанася такива жестоки и дори непоправими поражения, поражения в тяхното интелектуално, емоционално, душевно и личностно развитие. За мен тази констатация е свидетелство и потвърждение, че съм на верния път, след като съм встъпил в толкова тежка, неравна битка с арогантни представители на властващата образователна бюрокрация, изживяващи се от своя страна като крепители на печалното, на гибелното статукво в българското образование. Това, че за кой ли път констатирам пълно съвпадение на разбиранията ми с позицията на младите, да подчертая това, не само изключително много ме радва, но ме и импулсира да продължа да вървя по нелекия, но свободно избран от мен път.
Общуването ни с това момиче е изключително приятно и за мен, и за нея, тя изрично всеки път подчертава, че обсъждането ни й е било приятно, а това, че й е приятно си личи по време на самото обсъждане. Тя внимателно изслушва това, което й казвам, мисли върху казаното, същевременно взема живо участие в диалога ни, задава въпроси и пр.; обсъждаме даден въпрос, проблем или тема, след това на нея й се налага по същата тази тема да пише есе, свое разсъждение върху даден проблем; след това обсъждаме написаното (вече обсъдихме първия й опит) и така тя ще може да напредне в писането на съдържателни, смислово натоварени и сполучливо написани есета. За нея е много вълнуващ фактът, че учителят й в случая, сиреч моя милост, сам е доста напреднал в тази посока, именно в писането на есета; аз пък й донесох мои книги, които съм ги писал именно в такава една философско-есеистична и пределно диалогична форма, в моите текстове се води непрекъснато един жив диалог с опонента, с алтернативните разбирания. Силно я впечатлиха учебните помагала, написани от мен, особено това по психология и друго едно, по етика, където именно в есеистична форма са разгледани жизнено важни за младите хора въпроси; личи си, че това момиче е изненадано, че изобщо съществуват толкова близки до духа на младите хора философски помагала, до които тя до този момент не се беше докосвала. Дори и по време на разговора ни тя много често се зачита в текста на някое помагало и ми казва, че то, за разлика от официалните учебници (с които е добре запозната), е написано по един жив, човечен, въздействащ начин, езикът (стилът) тя го намира за пределно достъпен и разбираем.
Относно заплащането аз й заявих, че за мен този въпрос е твърде неприятен (тя на два-три пъти поставя проблема, но аз се захващах с други неща, този въпрос все го отлагах за по-нататък); казах й също позицията на Сократ, а именно, че да се вземат пари за такива неща е безнравствено, пък и глупаво: щото става дума именно за безценни неща, за мисли, истини, става дума за Божествена мъдрост, за разум и пр., които съвсем не могат да се оценяват в пари. Такава една позиция, за мое удивление, се оказа близка до усещането на девойката; но все пак, по нейно настояване, определихме и се споразумяхме за една много умерена цена на тези т.н. "частни уроци". Всъщност аз й подарих няколко мои книги и помагала, които тя може да използва за подготовката си, тъй че нямам никакви угризения за това, че тя пък ми подарява в края на занятието една банкнота (момичето работи и ми заяви, че ще плаща със спечелени от нея самата пари (а не с пари на родителите си). Дадох й също да ползва един огромен енциклопедичен речник на психологическите термини и понятия, който обаче ще ми го върне в края на курса на обучението си.
Това е в основни линии всичко, за което исках тук да пиша. С девойката ще се срещаме три пъти в седмицата. Продължителността на едно занятие ще бъде неопределена, докато ни е приятно ще обсъждаме, щом обаче се изморим, ще го прекратяваме, така се уговорихме. Провеждаме занятията на открито, в парка. Тъй че ако някой друг кандидат-студент по психология иска да се присъедини към компанията ни, да заповяда. Толкова засега. Желая ви хубав ден!
Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...
5 коментара:
Умен човек сте! Надявам се да използвате потенциала си и да дадете най-доброто от себе си на това младо момиче. Пожелавам Ви успех!
А данъчна декларация за получаваните банкноти попълнихте ли? Или работите в сивия сектор?
Попълнихме, другарко! Ний спазваме закона. По този начин Вие самата се облагодетелствахте от моята работа - щот с плащаните от мен данъци си получавате заплатата, за която нищо не работите.
Тъй че правилно сте се загрижила за данъците - та нали иначе няма да можете да продължите да паразитирате! Както, прочее, сте правила цял живот!
Анонимен идиот, ти си гений на злото, бе! Ако никой не ти го е казал досега, ето, казвам ти го но като анонимник, защото от такива като теб е добре човек да стои мнооооого далече! Изверг!
При некадърник никои няма да дойде да учи! Ще ги учиш как да се самозапалват.
Публикуване на коментар