Явих се тия дни на "събеседване" (интервю за работа) в едно столично училище. В него беше обявено място за учител по философия за цял щат, аз съм в момента на половин щат, сиреч, за мен е въпрос на оцеляване, въпрос е на живот и смърт да си намеря работа с що-годе прилично заплащане. В директорския кабинет ме прие комисия воглаве със самата директорка (ще си позволя да скрия кое точно е училището по понятни причини!).
Поговорихме си за различни неща. По едно време директорката ме запита:
- Нашите ученици са твърде буйни и сред тях има доста невъзпитани, трудни за усмиряване, Вие смятате ли че можете да се справите с дисциплината в час?
Тя каза въпроса си, а всички от комисията с нескриван интерес зачакаха отговора ми. Аз добре зная какво в такъв случай трябва да кажа ако искам да направя "добро впечатление" (ясни са ми господстващите представи по проблема в нашите училищни среди и особено в средите на властващите в образованието). Но реших (въпреки че съм в тежко положение с тази половин заплата и с тия непосилни разходи за пътуване, все пак не съм от София) да рискувам и да кажа истината, да кажа каквото мисля; отговорих следното:
- Философията е особен учебен предмет. Тя е твърде свободолюбиво нещо. Не върви учителят по философия едно да говори на думи или на теория, а в поведението си да се ръководи от тъкмо противоположни по характера си норми. Това просто не е морално. По тази причина аз си признавам, че не съм привърженик на авторитарните методи за усмиряване на учениците. Не съм убеден, че може да се заложи на грубия натиск, на тормоза, на страха, на терора - и при това да има ефективно обучение. Ред в часа трябва да има, но на основата на разбирателството, на човечността. Аз лично смятам и имам основания да мисля така от големия си опит, че с добро по-ефективно се влияе на душата особено на младите, които не са зли по природа. Аз съм либерално и демократично мислещ човек по своите убеждения. Ще ми се да помогна, да направя нужното в обучението по философия младите хора да привикнат към свободата, да започнат я практикуват (за да не е свободата за тях нещо съвсем непознато и напълно чуждо!), сиреч, да започнат да се самоконтролират въз основа на ясното съзнание, че така е по-добре за тях самите. С агресия добро не се постига, ако ние сме агресивни спрямо учениците, те също ще ни отвърнат с агресия: злото със зло не се побеждава. Ако сме християни, трябва да приемем и това. Учениците ще почнат да се държат отговорно и ще разберат що е отговорност само на почвата на свободата, иначе, ако авторитарно подхождаме към тях, те ще продължат да са все така безотговорни спрямо собствения си живот и собствената си участ, щото ще са привикнали да правят нещата само по принуда. Обществото ни съдбовно се нуждае от разбиращи що е свобода млади хора и най-вече от действително свободни млади хора, т.е. от млади хора, които умеят да живеят свободно, а това значи отговорно - за собствения си живот и съдба, а също така и отговорни за съществуването на самата общност. Такъв ми е подходът. Залагам на добротата, на човечността, на убеждението, на разговорите на чисто човешка основа. Вярвам, че учениците ще оценят това и ще постигнем разбирателство в часовете.
Говорейки това, аз установих, че в един момент учителките в комисията изобразиха на лицата си такова удивление, сякаш пред тях стоеше някакъв извънземен или чисто и просто луд човек; слушайки ме с такива многозначителни физиономии те започнаха да се усмихват язвително и да се споглеждат, а също така и да кимат усърдно към директорката; аз изтълкувах това като призиви от тяхна страна тя да ме прекъсне за да не си губят напразно времето да слушат такива щуротии. По едно време една от учителките, по-възрастна и по-опитна, не издържа и рече:
- Колега, Вие чувате ле се какви ги приказвате?! Похвално е, че мислите така, но в нашите условия Вашият подход изобщо не работи! Вие някакъв Дон Кихот ли сте, какво сте, не разбирам?! Стига с тия либерални философщини, погледнете каква е реалността! Учениците ще Ви набият и ще Ви изгонят от класната стая на третия ден ако почнете да се ръководите от тия вятърничави идеалистични глупотевини. Много се извинявам, че Ви прекъснах, но празни приказки не ми се слушат. Вие няма да работите в някакво райско училище, на Вас ще Ви се наложи да влезете в самия Ад! Мисля, че напълно Ви разбрахме, не е нужно повече да ни обяснявате подхода си. Не сме малоумни, всичко разбираме!
Последното тя го каза вече силно ядосана, погледна ме така кръвожадно, че аз се разтреперах от ужас! Боже мили, дотук ли се е стигнало?! Как успях да настроя тия учителки срещу себе си и то за две минути?! Май наистина не съм наред като си позволявам да философствам на такива места!
Директорката обаче реши да се престори че е "модерно мислеща" и "иновативна" (според най-новите повели на Партия..., пардон, на Министерството!) и ми кимна кисело усмихната да продължа; аз завърших речта си с тези думи:
- Много съм спорил с колеги по тия въпроси. Да, знам, че у нас учениците са привикнали с тях да се отнасят авторитарно и са по-послушни като учителите ги мачкат. Но за сметка на това ученето отива по дяволите и става мъчение. Аз съм привърженик на идеите за демократичното училище на проф. Яков Хехт, вярвам, сте запознати с неговата знаменитя книга. Самият аз в последните години написах няколко книги за промяната в образованието. Ето че сега и вашето училище има възможност благодарение на мен да приложи тия съвременни подходи и принципи, които, уверявам ви, колкото и да не ви се вярва, водят до чудесни резултати за кратко време. Примерно вместо ние да гоним учениците от час нека те да имат правото по всяко време да излизат от класната стая без да дават каквито и да било обяснения на учителя, без да се унижават да искат разрешение, но да излизат и да влизат така, че да не пречат на работата, на дискусията. В моите часове учениците водят дискусии по толкова интересни въпроси, че сами се отказват от това право да излизат по всяко време. Да, звучи невероятно, но учениците няма масово да си тръгнат от час ако им позволим да излизат сами, уверявам ви! Трябва да им имаме доверие, без доверие нищо не се постига!
Като казах това възрастната учителка не издържа, стана от стола си и започна нервно да се разхожда в директорския кабинет! Другите членки на комисията умолително гледаха директорката с поглед, който се разчиташе ето как: "Молим Ви, госпожо Директор, спрете този луд човек, който просто ни губи времето, а ние сме заети хора?!". Като казах горното настъпи неловка тишина, а директорката рече:
- Благодарим Ви, господин Грънчаров, за тъй интересните мисли, които изказахте пред нас! Ще Ви се обадим днес следобед ако решим Вас да изберем за наш учител! Довиждане!
Тръгнах си с малката надежда, че току-виж ми се усмихнало щастието да си намеря най-сетне работа, благодарение на която да мога да съществувам що-годе прилично. Казах истината, вярно, ако бях премълчал тия неща може би щяха да ме вземат; ако бях излъгал относно възгледите си, ако ги бях скрил, разбира се щяха да ме вземат (директорката каза в началото, че предпочитат учителя по философия да е мъж, а аз бях единственият мъж сред кандидатите!).
Разбира се, не ми се обадиха. Ето така си пропилях и този шанс да си намеря работа, при която няма да мизерствам, няма да живея като куче...
Хубав ден ви желая! Бъдете здрави! И едно въпросче за вас: Трябваше ли да излъжа - за да получа учителското място, а, какво мислите?!
Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...
Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров ЕРОТИКА И СВОБОДА (с подзаглавие Практическа психология на пола, секса и любовта), 8.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-332-0, 168 стр. Една книга, създадена с цел да облекчи разбирането от младите хора на най-значими за живота проблеми, по които сме длъжни да имаме цялата достижима яснота. Всеки трябва да достигне до своята лична истина, без която трудно се живее, без която животът ни се превръща в абсурд. Книгата ЕРОТИКА И СВОБОДА е написана за тия, които живеят с духа на новото, на завърналия се при себе си човешки живот и на свободата.
22 коментара:
ХХАХАХАХАХАХАХАХААХААХХ!!!!!!!!!!!!!!!!ГРАНЧАРОВ И В СОФИЯ ПОКАЗА, ЧЕ Е ПЪЛЕН НЕКАДЪРНИК И ЧЕ ИЗОБЩО НЕ СТАВА ЗА УЧИТЕЛ В НОРМАЛНО БЪЛГАРСКО УЧИЛИЩЕ!!!!!!!!!!ВИЖДАТЕ ЛИ КОЛКО Е ПРАВА ЛЮБИМАТА НА ЦЕЛИЯ СПЛОТЕН КОЛЕКТИВ НА ТЕТ ЛЕНИН В ПЛОВДИВ ДИРЕКТОРКА КОЯТО ГО РАЗКОНСПИРИРА И ДОКАЗА НА ЦЕЛИЯ СВЯТ, ЧЕ ТОЙ Е НЕКАДЪРЕН И НЕ СТАВА ЗА УЧИТЕЛ??????!!!!!!!!!!НЕКА ДА ГЛАДУВА СЕГА ЗА ДА МУ ДОЙДЕ АКЪЛА В ГЛАВАТА!!!!!!!!!!!!НА НЕГО НАСИТИНА МУ ЛИПСВАТ НУЖНИТЕ МОРАЛНИ И ПСИХОЛОГИЧЕСКИ КАЧЕСТВА ЗА ДА ВЛАДЕЕ ДУШИТЕ НА УЧЕНИЦИТЕ И ДА УПРАЖНЯВА НУЖНИЯ КОНТРОЛ!!!!!!!!!!!!!!!!!ЗАТОВА НИКОГА ПОВЕЧЕ НЯМА ДА БЪДЕ УЧИТЕЛ!!!!!!!!!!!НАШИЯТ СПЛОТЕН КОЛЕКТИВ ВЕЧЕ НАПИСА И ИЗПРАТИ ИЗЛОЖЕНИЕ ДО РЪКОВОДСТВОТО НА ТОВА СТОЛИЧНО УЧИЛИЩЕ, КОЕТО ИМА ГЛУПОСТТА ДА ВЗЕМЕ ГРЪНЧАРОВ ЗА УЧИТЕЛ И ТЕ СЪВСЕМ СКОРО ЩЕ ГО УВОЛНЯТ!!!!!!!!!!!!!!!А ПЪК И УЧЕНИЦИТЕ САМИ ЩЕ ГО ИЗГОНЯТ ЗАЩОТО ТЕ НЕ ЖЕЛАЯ ДА ИМАТ ЗА УЧИТЕЛ ТАКЪВ ИЗРОД НА ЧОВЕШКИЯ РОД КАТО ГРАНЧАРОВ!!!!!!!!!!!!!!!!!ТОЙ Е ПОБЕСНЯЛ ОТ ТАЗИ ПРОКЛЕТА ЛИБЕРАЛЩИНА И ОТ ТАЗИ НЕПЪЛНО НЕНУЖНА НИ ДЕМОКРАЦИЯ!!!!!!!!!!! НИЕ ИСКАМЕ СВОБОДА, АМА ИСТИНСКА, НЕ БУРЖОАЗНА И ЗАПАДНА!!!!!!!!!!!!!!!ГРАГЧАРОВ Е ПРЕДАТЕЛ НА БЪЛГАРЩИНАТА ОСВЕН ТОВА!!!!!!!!!!!!СМЪРТ НА ВРАГОВЕТЕ НА БЪЛГАРИЯ!!!!!!!!!!!!
Може би - да, за да получиш мястото, а след това тихомълком да приложиш това, което си им казал и накрая да им покажеш резултата.
Stefan Dantchev
Stefan Dantchev И това съм си го мислил. Май постъпих глупаво. Но такава "благородна лъжа" ми се видя непосилна. Съвестта ми не го допусна. Изглежда съм непоправим глупак...
Ангел Грънчаров мисля,че нямаше да има лъжа...по скоро дипломатичен подход.Ако нямаше дипломация на този свят,то до сега да сме се избили взаимно човеците. Има начини да постигне човек целта си ,като поднесе истината по деликатен начин. С рогата на пред не става.Очевидно....
Julia Mihailova
Julia Mihailova Вероятно сте напълно права. Явно ми липсва дипломатически талант. Пустата философия така ме е научила понеже ме е обучила винаги да казвам честно каквото мисля. И ето, че в резултат постъпвам глупаво, недипломатично...
Казали сте каквото мислите и те са направили, каквото са решили. И двете страни са се държали коректно. Не злословете за колегите си!
В София има училище, което работи на принципа на Яков Хехт.
Peter Tishkin
Да, има. Вярно е, че има... но е само едно! :-(
Точно така , Ангеле ! Много добре мислиш, добре си говорил , който не те разбира ...абе негова си работа ! Аз имам син и така съм го възпитал и сега съм доволен , че не само аз го харесвам .Е, малко хора могат да се похвалят с това и затова съм доволен от живота . Успех , Ангеле !
Парадоксален е фактът, че уж сте демократично настроен и искате да научите учениците на свобода, но когато някои ученици се държат неуважително с вас, вие искате от директорите да ви въдворят ред и дисциплина. Обяснявате как всички учители са мижитурки, а в същото време вие самият, който сте написал десетки книги за образованието не можете да водите нормален разговор с учениците? Това показва крещящ непрофесионализъм.
АIG, твоето интервеювеювею много ми хареса... Теа мижитурки се уплашиха от Яков Хехт... Някава пунда нервно взе да крaчи из кабинета... Поздравявам демокрацията, не сте Русия - никой не те отведе и уби, още пишеш... Имам руснак тука в Австралия, тези хора имат капацитет, не се чули турско робство.. Ти чул ли си империята Русия да е била под турско робство? Ти чул ли си Съединените щати на Америка да не са чули че ако не слушкат Русия може да ги изпрати в небитието? Турция може ли да стори това? Ми не може, ама може да си земе раята обратно, че скоро ще сте 5 милиона некадърници в един пренаселен свят, това ясно ли ти е тогава кой ще крачи в кабинета? Не тая овца, която те е "вразумила", определено...
До другарката, написала ето това:
Парадоксален е фактът, че уж сте демократично настроен и искате да научите учениците на свобода, но когато някои ученици се държат неуважително с вас, вие искате от директорите да ви въдворят ред и дисциплина. Обяснявате как всички учители са мижитурки, а в същото време вие самият, който сте написал десетки книги за образованието не можете да водите нормален разговор с учениците? Това показва крещящ непрофесионализъм.
Другарко, първом си пийнете хапчетата, че пак врещите врели-некипели, нямащинищо общо с реалността. Между другото не сте от този свят щом си мислите, че "не мога да водя нормален разговор с ученици", ако е така, Вие какво разбирате под "нормален"?! Явного за Вас ненормалното е "нормално", а ненормалното - "нормално". Само повечко хапчета ще Ви прояснят нещата. Кажете на доктора си да Ви увеличи дозата и ги пийте редовно. Може пък мъката Ви за мен да понамалее...
Австралиецо , хареса ми !
Сблъсъкът на един провинциален учител с действителността на едно софийско училище е колосален, бих казал цивилизационен и даже фундаментален. Особено ако е квартално, "неелитно". Особено ако е с "деца" от горния курс.
Грънчаров ще си говори неговите смехории за свободен дух и пълен отказ от авторитарни методи, наглите софийски гаменчета няма даже и да се опитат да разберат какво е това. Защото им липсват не първите седем, липсват им 17 години.
И ще правят на пестил нашия философ, самоназначил се за демократи исводолюбивец.
Ще му се подиграват, ще го псуват, ще го плюят. А може и бой да яде.
Докато не се откаже.
Както и да е...
Добре дошъл н София, столицата на европейска България, господин убеден демократино!
Няма да се откажа, господин социалисте Колю! Не съм такъв, който се отказва. Апропо, кой мен следваше да ме назначи за демократ, ВС на БСП ли? Чуваш ли се какви ги говориш? Между другото дали са в София, Пловдив или Стара Загора, "гамечетата", както ги наричаш, са все едни и същи. Това че в случая са в София не ги прави по-специални. Те са все банални. И неоригинални. Нещо си се заблудил, че София е водеща и в гаменщината. "Провинцията" не й отстъпва по нищо в туй отношение...
Няма да се откажа, господин социалисте Колю! Не съм такъв, който се отказва. Апропо, кой мен следваше да ме назначи за демократ, ВС на БСП ли? Чуваш ли се какви ги говориш? Между другото дали са в София, Пловдив или Стара Загора, "гамечетата", както ги наричаш, са все едни и същи. Това че в случая са в София не ги прави по-специални. Те са все банални. И неоригинални. Нещо си се заблудил, че София е водеща и в гаменщината. "Провинцията" не й отстъпва по нищо в туй отношение...
Както и да е. Спорът за географията на гаменщината е безмислен. Въпреки че аз държа на своето - софийските идиотчета са ненадминати. Предстои ти съвсем скопро да се убедиш.
Моята прогноза е проста - в София ще издържиш 6 месеца максимум. И ще се прибереш по живо - по здраво в Пловдив. Не казвам, че ще проявиш слабодн. Не. Ще бъде най-прозаичен инстинкт за самосъхранение.
Не си добре с акъла Грънчаров! Не спря с глупостите ти, е затова няма да те вземат учител, защото не знаеш какво говориш!
Кое по-точно е глупости ма, другарко? Кой решава кое е правилно да говорят ония, които стават за учители? Политбюро на ЦК на БКП ли? Пак не сте пила хапчетата, срамота! Къде Ви хрумват тия идиотщини?!
Понеже си много умен, затова за учител не те взеха, ти страдаш от деменция!
Другарко мари, защо страдата толкова много заради моя ум?! Пийнете си хапчетата и ще се успокоите най-после... просто е!
Господин Грънчаров до преди няколко дни беше мой учител и макар да е бил мой учител за много кратко време, ще го запомня като един от най-добрите учители, които съм имал, а може би и най-добрия.. Той не е некадърен както вие го определяте и това не го казвам, за да се подмажа или нещо подобно, а го казвам, защото е така. Той никога не е бил предател на Българщината и вие нямате никакво право да го определяте като такъв! Той се бори за по-добро и модерно образование, за да може най-накрая нещо хубаво да се случи в нашата държава! Това не е да си национален предател, това е да си будител..
Публикуване на коментар