Реших да погледна каква учебна програма по новия предмет за гимназиите, наречен ГРАЖДАНСКО ОБРАЗОВАНИЕ, са подготвили шаманите от МОН. Оказа се, че тя все още е проект, което предполага, че би следвало да се обсъжда, евентуално с възможност за промяна в нея, за поправяне, за усъвършенстване. Естествено, предложеният от МОН вариант е твърде лош, калпав, некадърен. Публикувам го тук за да се убедите сами в това. Снощи обмених мнения по този въпрос с някои хора от групата на небезразличните граждани. Роди се идеята ние да изработим и да предложим на МОН свой вариант за учебна програма по този предмет. Което ще сторим в най-близко време. Аз лично пък, в сътрудничество с приятели (примерно с колегата-блогър Ники Димов, който изяви желание да ми сътрудничи и по този проблем) решавам да седна и да напиша учебник или учебно помагало по гражданско образование, което да е добро, понятно, приятно за четене, написано на човечен (непрофесорски) език и пр., а също и да може да се ползва и в 11-ти, и в 12-ти клас. Разбира се, добре си давам сметка колко трудно е да се напише такова помагало точно по този учебен предмет (не съм и сигурен, че изобщо трябва да има такова!), но аз обичам нелеките предизвикателства. Ще видим какво ще правим, ще решаваме тепърва. Разбира се, трябва да си зададем и такъв един необходим въпрос: Защо шаманите от МОН предлагат толкова лош, калпав, некадърен вариант за програма по гражданско образование за гимназиите? Ето сега въпросната одиозна програма:
11 клас
1. Гражданите, властта и държавата
1.1. Общество и власт
1.2. Структура и функции на основните институции на Република България и на ЕС
1.3. Граждански контрол и легитимност на властта
2. Гражданите и икономиката
2.1. Договорът и собствеността в гражданското общество
2.2. Пазарна икономика и социална политика
3. България и глобалните проблеми
3.1. Глобални проблеми
3.2. Природа и култура в условията на глобализация
12 клас
1. Гражданите, политиката и демокрацията
1.1. Свобода, граждани и власт
1.2. Политика, демокрация и върховенство на закона
1.3. Гражданско общество и гражданско участие
1.4. Ученикът и училището в демократичното гражданство
2. Граждани, права и отговорности
2.1. Идеята за справедливост - права и отговорности на гражданите
2.2. Аз и моята гражданска позиция
3. Идентичности и различия в обществото
3.1. Възникване и разгръщане на идентичностите
3.2. Малцинства и гражданското общество
3.3. Конструктивно общуване и взаимодействие
ДОБАВКА:
ДОБАВКА:
Понятия, подлежащи на изясняване в курса по гражданско образование в 11 клас:
правителство
Европейска комисия
парламент
Европейски парламент
съд
Европейски съд
неправителствени организации (НПО)
граждански контрол
социално партньорство
властови ресурс и криза на властта
договор
собственост
пазарна икономика
публичен бюджет и публични блага
социална политика
линия на бедност
типове социални помощи
данък и данъчна политика
устойчиво развитие
микросреда
глобализация
емиграция и имиграция
бежанци
тероризъм
престъпление срещу човечеството
война
хуманитарно право
мир
екология
здравна култура
глобално образование
Понятия, подлежащи на изясняване в курса по гражданско образование в 12 клас:
личност
свобода
правна норма
власт
легитимност
демокрация
представителна демокрация
гражданска общност
управление
самоуправление
демократично гражданство
избирателна система
мажоритарен и преференциален вот
корупция
справедливост
равенство
права (граждански, политически, икономически, социални, културни)
отговорност
граждански протест
гражданско неподчинение
вот на доверие/недоверие
идентичност (културна, национална, етническа , гражданска…)
общност и общество
социална група
дискриминация
малцинство
ксенофобия
конструктивно общуване
солидарност
културно влияние
европейско гражданство и идентичност
Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...

Няма коментари:
Публикуване на коментар