
Сава Петров
Таню Колев: „Чрез познатите физични и физиологични свойства на невронните мрежи и техните функционални системи по принцип може да се изрази почти всичко: сетивните образи заедно с адаптационната им роля, и понятийните образи заедно с понятието на субекта за себе си, лежащо в основата на самосъзнанието, и функционалният смисъл на емоционалните и емоционално-волеви психични процеси. Неизразимо, а оттам и несводимо е само едно – субективното преживяване на образите, понятията, емоциите. Най-елементарното усещане за болка разделя психичното и мозъчното така рязко и категорично, че цялата наука с огромния и експериментален и понятиен апарат не е в състояние да ги съедини въпреки всеобщото убеждение, че те са неразривно свързани, а за някъкъв мозъчен процес направо са едно и също нещо... Конфликтът между тези две еднакво убедителни твърдения създава психофизиологическия парадокс: психиката като свойство на мозъка е неизразима чрез свойствата на мозъка!“ (Сава Петров „Методология на субстратния подход“, 1980 г.)
И така: Какъв е субстратът на психиката!?
Mariyana Krivoshapkova: Вълнов процес на информационен обмен, включително и паметта може да се определи така, тъй като е асоциативна и разпределена, а тя е свързващото и основополагащо звено на психиката със самосъзнание.
Ангел Грънчаров: "Субстратът" на психиката (душата!) е духът. Психичната реалност е несводима към мозъка, тя е проява на самостоятелната духовна субстанция, нещо повече, тя оживотворява не само мозъка, но и самото тяло. Тия неща, разбира се, тогава, в ерата на комунизма, проф. Сава Петров (Бог да го прости, имах щастието лично да познавам и да общувам с този забележителен човек и философ!) не можеше да ги признае и да ги каже и напише, но начинът, по който е казал нещата в горния цитат показва, че е споделял това тъй греховно за условията на комунизма идеалистическо становище.
Таню Колев: Г-н Грънчаров голямата тема за субстрата на психиката не може да бъде изчерпана само с декларацията - субстратът на психиката е духът! Моите уважения, но няколко реда по-долу в същата монография, авторът пише че философията е дала възможните отговори и ги изброява. Вашият отговор е изборът на Декарт - дуализма! Но Сава Петров ( с който бяхме колеги и приятели, той ми беше официален консултант на дисертационния труд) никога не е поддържал дуализма...той беше последователен материалист и точно затова написа тази монография - Методология на субстратния подход. Нещо повече точно за този труд е обвинен не просто в материализъм, а във физикализъм и редукционизъм, които разбира се, са по-грубите форми на материализъм. Както и да е....радвам се, че все пак някой реагира на този голям и важен проблем във философията и науката. Поздрави!
Ангел Грънчаров: Че естеството на психиката (душата) е нещо идеално (нематериално, духовно) е много древна философска истина, за обосноваването на която не е необходима някаква изтънчена философска спекулация - истините се познават по това, че са прости и непосредствено установими (нима някой може да пипне... мислите и чувствата си с... ръка или с пинсета дори?!). Казвате, че Сава Петров бил "последователен материалист", разбира се, в това няма нищо чудно след като в ерата на комунизма всяка друга философска позиция беше строго забранена (особено пък за личности като него, които даже не бяха членове на БКП!).
Аз се запознах с него на една национална конференция на преподавателите по философия във вузовете (някъде в последните години преди 1989 трябва да е било), тя се провеждаше във Варна. На тази конференция (времето беше перестроечно!) аз, съвсем млад, си позволих да взема думата и да произнеса една реч против... марксистката философия, заявих открито, че трябва да има философски плурализъм, откъде-накъде една философия като марксистко-комунистическата, ще бъде обявена за "единствено научната" и "абсолютно правилната"?! Настана скандал, бях освиркан от залата, от този момент никой от участниците не посмя даже да се заговори с мен, бях, така да се каже, остракиран. В столовата обаче след речта ми изведнъж забелязах един възрастен човек с очила да ми маха с ръка и да ме кани на неговата маса; доста се зачудих, отидох, там се запознах с него, от този момент имах много разговори с него, включително и в апартамента му София съм ходил (спомням си, че имаше един голям тъмно-жълт котарак!). (Той ми помогна да излязат мои статии в сп. Философска мисъл, включително и статия за ДУХА.)
Както и да е, проф. Сава Петров още тогава, при запознанството си, ми каза горе-долу ето тия думи, за смисъла гарантирам:
"Виж какво, момче, прав си в това, което каза, напълно си прав, но си неопитен, така не се казват тия неща, особено у нас. Аз мисля същото, ето, утре тук ще имам лекция, в която ще кажа почти същото, което каза и ти, но със съвсем други думи и по съвсем друг начин. Така е прието да се говори, а ти говориш по "неправилен" начин и затова така приеха думите ти. Подразни ги. Освен това в нашата област е прието човек да има правото да каже свои оригинални мисли едва след като вече е израснал в йерархията, прощавай, ама такива като теб е прието да нямате правото да казвате какво мислите. Щото системата е такава, свобода на словото в нея няма!".
Това е есенцията на нашите разговори в ония незабравими за мен дни, в които имах щастието да говоря с големия философ. Когато свърши конференцията му помогнах даже за багажа и му носих куфара до автобуса. Аз тогава бях асистент по философия в ПУ.
След две-три години след запознанството ми със Сава Петров мафията ("академчната") в ПУ му изрита и аз станах гимназиален учител, а след още 30 годинки мутро-комунистите ме изритаха и от средното образование, сега съм остракиран и съм фактически лишен от преподавателски права. Но мисълта ми беше, че Сава Петров не е бил материалист по убеждения, а по принуда. Ако не беше демонстрирал "материализма" си, естествено, никакъв доктор на философските науки нямаше да стане. И щеше да бъде изритан от академичната общност.
За сведение темата на моята дисертация (откъс от нея беше публикуван и във сп. Философска мисъл!) е: "Философското учение за човека и формите на духа". Сава Петров, Бог да го прости, беше запознат с идеите ми и много неща приемаше като справедливи.
Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...

2 коментара:
АчО ПазачО-Качамака, гавазин и дребен шмекер, ти имаш ли душа?
Защо продаде подарените списания?
Защо храни котките на баба Марийка съд суха храна, а не със САЛАМ?
Защо заради теб колегата-блогър Ники Димов не води хорото?
Отговаряй, пазач!!!
Другарко учителко и директорке, давайте, развихрете се още, плюйте още по-обилно!!! Не се щадете, Вие можете още повече! Измисляйте си още по-големи мерзости, ние вярваме във Вас!!! Щом така се държите с мен, дето съм Ви колега, какво ли правите с горките си ученици, другарко?! Ами с колегите си, дето са Ви подчинени какво ли правите, малеее, другарко, Вие сигур им разгонвате фамилията! Бравос на Вас, другарко!
Публикуване на коментар