Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

неделя, 14 февруари 2021 г.

Дали дори и в сферата на образованието на младите не сме затънали в недопустим провинциализъм - и в крещящо екстравагантно невежество?



Из: ЭКЗИСТЕНЦИАЛЬНЫЙ ПОДХОД В ОБРАЗОВАНИИ КАК АЛЬТЕРНАТИВА СОЦИОДИНАМИЧЕСКОЙ ПАРАДИГМЕ, Аннушкин Юрий Вячеславович

... Экзистенциальный подход неоднороден внутри себя; он представляет собой конгломерат различных течений, однако все они базируются на ряде фундаментальных принципов, которые одновременно могут являться критериями, отличающими экзистенциальные концепции от психоаналитических или социодинамических. Контент-анализ широкого спектра философской и психолого-педагогической литературы (Ж.-П. Сартр, А. Камю, Р. Мэй, Н. Аббаньяно, Д. Бюдженталь, В. Франкл, Э. Фромм, Н.А. Бердяев, А.Б. Орлов, О.Л. Подлиняев и др.) [3; 6; 9; 10; 11] и опыт собственных исследований [1, 2] позволил нам выявить наиболее значимые из них: 

принцип холизма – один из ключевых принципов любого экзистенциально-ориентированного подхода; исходя из него, личность обучающегося необходимо рассматривать как единый, уникальный и целостно-организованный гештальт; 

принцип эмпирической свободы – его смысл заключается в том, что обучающийся в состоянии делать свободный выбор и руководить собой при любых обстоятельствах. По выражению французского экзистенциалиста Ж.-П. Сартра, человек «делает себя сам» [10], выбирая траекторию своего развития. Иными словами мы становимся тем, что мы есть, и познаем то, что мы есть, посредством тех действий, которые совершаем; 

принцип креативности – провозглашает творчество имманентным свойством человеческой природы, однако не всем людям удаётся реализовать свой творческий потенциал; 

принцип рациональности – противостоит психоаналитическому представлению об обусловленности человеческой природы бессознательными силами. Данный принцип постулирует, что изначальная человеческая природа рациональна, конструктивна и ориентирована на ответственную самосозидаемость личности; 

принцип субъективности – любые экзистенциально-гуманистические концепции так или иначе базируются на феноменологической основе. Исходя из этого принципа, каждый человек воспринимает окружающую реальность субъективно; таким образом, внутренний мир и поведение будут недоступны для понимания без учёта опыта собственных переживаний конкретной личности. Заметим, что в социодинамическом подходе важны не переживания, а конечный поведенческий результат, демонстрируемый обучающимся; 

принцип проактивности – предполагает устремлённость человека вперёд и ориентированность на будущее; 

принцип самотрансценденции – означает способность личности занять рефлексивную позицию к своей жизни в целом, потребностям, эмоциям, нравственным выборам и при этом разотождествиться с ними, обретая по отношению к ним свободу. Именно это обстоятельство подчеркивал создатель логотерапии В. Франкл: «Быть человеком – значит выходить за пределы самого себя... Сущность человеческого существования заключена в его самотрансценденции» [11, с. 51]. 

Отмеченные принципы позволяют уверенно разграничить экзистенциальные и социодинамические концепции и сделать ряд важных в методологическом отношении психолого-педагогических выводов. 

Во-первых, процессы обучения и воспитания, рассматриваемые в пространстве экзистенциального подхода, должны быть в максимальной степени персонифицированы, а педагогические средства столь вариативны, чтобы структура экзистенции обучающегося или ценностная дуга осуществляемого им выбора от возможности к возможности данной возможности сохранялась. 

Во-вторых, в качестве приоритетов педагогического взаимодействия в индирективных педагогических системах следует рассматривать не знания и даже не столь модные в настоящее время компетенции, а личностные смыслы и понимания обучающихся в условиях многомерной и богатой ситуативными возможностями образовательной среды. При этом «дидактическая матрица», включающая в себя инструменты трансляции содержания социального опыта (методы, средства, приемы, технологии обучения и воспитания) не должна жёстко задаваться некими внешними нормативами и стандартами. 

В-третьих, в экзистенциальных образовательных системах приоритет должен отдаваться не уроку, а образовательной ситуации, равноправными участниками которой выступают сами обучающиеся. При этом каждая жизненная или образовательная ситуация будет задавать им новые смыслы и генерировать новые понимания. 

По мысли Б.С. Гершунского, основные функции базового образования должны состоять в «... формировании веры в действительную ценность максимально возможной самореализации и в создании условий для самоопределения личности, самопознания собственных способностей, желаний, интересов, реальных возможностей» [4, с. 536]. Сформулированные нами базовые принципы экзистенциального подхода позволяют искать основания для новых практикоориентированных экзистенциальных педагогических моделей, главным направлением которых являлось бы экзистенциальное развитие личности. 

КРАТЪК МОЙ КОМЕНТАР: От горното може с пълно основание да се направи изводът, че моят подход в обучението и моето разбиране за смисъла на образованието по същество са били именно екзистенциални - или дори екзистенциалистки (ако тази дума повече ви харесва: екзистенциализмът е философия, която се основава на екзистенциалния подход и мироглед). Винаги съм бил привърженик на философията, която поставя в центъра на всичко човекът и неговата свобода, няма как този принцип да не се е отразил на моята образователно-педагогическа, ако мога така да се изразя, дейност и активност. 

От тази гледна точка погледнато, излиза, че образователните власти в тъй приказната страна Мутроландия ме опраскаха (репресираха, уволниха, изритаха ме по един крайно обиден, чисто мутренски начин от образованието, лишиха ме от преподавателски права, остракираха ме от "образователната" система и ме превърнаха по този начин, воля-неволю, в образователен дисидент по една-единствена причина: понеже в невежеството си и в изостаналостта (провинциализма) си не можаха да възприемат адекватно и да оценят подобаващо смисъла на моя подход, на моите образователни инициативи, т.е. на всичко онова, което аз правих през целия си живот като личност, философ, учител, писател, гражданин най-сетне. 

Излиза, и този извод няма да спестя: понеже властващите в образованието, които участваха в репресиите и гаврите над мен, са фрапиращо и отчайващо некомпетентни и са незапознати с тенденциите в световното образование, те не бяха в състояние адекватно да възприемат и да оценят това, което аз правех толкова години пред очите на цялото общество; излиза също така, че и самото общество, няма как, не можа да оцени и подхода ми, и дейността ми, и личността ми (с малки изключения, имаше личности и граждани, влезли впоследствие в групата на небезразличните граждани, които можаха трезво да оценят това, което аз правех; но тия личности и граждани са неколцина, имам предвид изявилите се). 

Дали пък да не изпратя горния текст на въпросните властващи, за да им помогна по този начин да запълнят пропуските в своето образование? Щото е срамота решенията в образователната сфера на една страна да се вземат от хора, които сами имат недопустими пропуски в образоваността си, нали така? 

Какво ще кажете, кажете нещо де, защо се умълчахте така? 

Хубав ден ви желая! И приятни размисли! Бъдете здрави! 

ЗАБЕЛЕЖКА: Цитираният тук текст ми го изпрати проф. д-р Константин Райда, от Института по философия към Украинската Академия на науките, който в сътрудничество с мен създаде международното многоезично научно-теоретично издание на философското списание ИДЕИ. Какво излиза? Има учени, професионалисти в чужбина, които са способни да оценят това, което аз правя, ала у нас няма такива, това ли излиза?! Дали пък това не показва, че сме затънали в страшен провинциализъм, т.е. изостаналостта ни дали не е потресаваща?! Или тук просто имаме потвърждение, за кой ли път, на библейската истина, че никой не може да стане пророк в собственото си отечество? Поставям този казус по съвсем принципни причини, оставете ме мен, ето ви факти, свидетелстващи за реалното състояние, в което се намираме. Приятни размисли ви желая още един път!

Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...



Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров ЕРОТИКА И СВОБОДА (с подзаглавие Практическа психология на пола, секса и любовта), 8.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-332-0, 168 стр. Една книга, създадена с цел да облекчи разбирането от младите хора на най-значими за живота проблеми, по които сме длъжни да имаме цялата достижима яснота. Всеки трябва да достигне до своята лична истина, без която трудно се живее, без която животът ни се превръща в абсурд. Книгата ЕРОТИКА И СВОБОДА е написана за тия, които живеят с духа на новото, на завърналия се при себе си човешки живот и на свободата.

Няма коментари: