Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

петък, 19 март 2021 г.

Дали пък не дойде времето училището като институция да загине - и завинаги да изчезне?

Затварянето на училища — новият поколенченски геноцид срещу децата

... Безплатното образование попълва дупката в живота на децата, случила се след индустриалната революция - когато от фабриките и фермите, децата остават сами на улицата. Училището е място, където децата могат да бъдат наблюдавани, надзиравани, обучавани, защитавани, възпитавани.

И нито един възрастен няма право да ограничи, забрани или затвори това място. Както никой не е ограничавал неговото право на това.

Ако си струва да се борим за едно нещо днес, с всички сили, това е училищата да останат отворени.

Единствената причина едно училище да се затваря е, ако не създава условия за сигурно отглеждане на децата в него. Ако е застрашено от природно бедствие, от вандализъм, от терористична атака - да. Защото децата завинаги остават на първо място. Надявам се онези, които защитават упражняването на поколенчески геноцид да си повтарят това поне веднъж дневно.

„Да остане едно училище отворено по време на пандемия”, казва социологът Робърт Дингуол, „е най-големият принос за излизане от тази криза.”

***

Изненадващо е, че интелигенцията не се обяви в защита на училищата. Всъщност - меко казано е изненадващо. Но какво да се прави, живот, приоритети…

КРАТЪК МОЙ КОМЕНТАР: Дали пък не дойде времето училището като институция да загине - и да изчезне? Дали ето този въпрос не следва да си поставим? Понеже сме все пак 21-ви век, а институцията училище стои неизменна поне от няколко века: как е възможно това - и дали не е вредно за развитието на децата, на младите хора? Кризата около китайския вирус и затварянето на училищата за година е добра предпоставка да си зададем още много крайно неприятни въпроси около това коя всъщност е истинската функция на т.н. традиционно училище и доколко тя се свързва с потребностите на съвременния живот? Ами ако училището е остаряла, неефективна, ретроградна, в крайна сметка и вредна за развитието на личностите на младите институция?! Нали в днешно време не принуждаваме младите да идат на църква - на какво основание ги принуждаваме да идат всеки ден на училище?! Но ако училището във вида, в който го познаваме, е дошло времето да умре, то тогава какво ще го замени? Как младите ще се образоват в епохата на компютъра, на междузвездните совалки и на интернет? Какво всъщност е образованието, каква е неговата същина и задача, за какво служи то в живота ни? И доколко досегашното училище изпълняваше по адекватен начин функцията и ролята си? Въпросите са безчет. И над всички трябва да мислим задълбочено и цялостно, нужно е да разговаряме пределно честно, без да робуваме на коварни догми и предразсъдъци. От години предлагам този разговор, поставял съм безчет въпроси и съм дал своите отговори в книгите и в статиите си, които могат да се четат и онлайн, не само в хартиен вариант. Пак ви каня заедно да мислим и да разговаряме. Не се плашете, не е толкова опасно да се мисли и разговаря по начина, по който сме длъжни да мислил и да разговаряме! Приятни размисли и приятни дискусии ви желая!


Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...



Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров Преследване на времето: Изкуството на свободата. изд. A & G, 2003 г., разм. 21,5 / 14,5 см, мека подвързия, ISBN 954-8945-88-6, 280 стр, 8.00 лв... Книгата говори за "нещо", което е близко на всеки един от нас: времето. Тя се опитва да ни насочи към чисто човешкото в него, към неговата ценност за човека. Това, че времето не ни е чуждо и ни изглежда "добре познато", съвсем не означава, че го разбираме. Нашето предварително познание за времето не навлиза в неговите дълбини, а само докосва повърхността, най-бледата му външност. Съзнанието за време го приема за факт, с който трябва да се "съобразяваме", но не отива по-нататък и не се задълбочава в неговата тайна. Когато обаче ни запитат А що е време? почти нищо не можем да кажем: мълчанието е нашият отговор. Тази необичайна и изненадващо понятна философска книга "поглежда" в скритото "зад" мълчанието ни - за времетоживотасвободата.

4 коментара:

Анонимен каза...

ХАХАХАХАХАХАХАХАХААХАХАХХААХ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!КИСЕЛО ЛИ Е ГРОЗДЕТО ГРЪНЧАРОВ??????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!! :-) :-) :-) ЗНАЧИ ТИ СЕ ИСКА УЧИЛИЩЕТО ДА ЗАГИНЕ ЩОМ КАТО ТИ ВЕЧЕ НИКОГА ПОВЕЧЕ НЯМА ДА БЪДЕШ УЧИТЕЛ??????????????????!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!НО УЧИЛИЩЕТО ЩЕ ПРЕБЪДЕ ЗА ВЕКОВЕ И ТО БЕЗ НИКАКВИ ПРОМЕНИ, ТАКА СМЯТАМЕ НИЕ УЧИТЕЛИТЕ КОИТО НЕ СМЕ НЕКАДЪРНИ КАТО ТЕБ НАПРОТИВ СМЕ ОБРАЗЦОВИ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ЦЕЛИЯТ СПЛОТЕН ОКОЛО ЛЮБИМАТА НИ ДИРЕКТОРКА КОЛЕКТИВ НА ТЕТ ЛЕНИН КАТО ЕДИН ЗАСТАВА ЗАД ТРАДИЦИОННОТО УЧИЛИЩЕ КОЕТО Е БЪДЕЩЕТО НА УЧИЛИЩЕТО!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!НЕ ЩЕМ НИКАКВА МОДЕРНИЗАЦИЯ И ДЕМОКРАТИЗАЦИЯ ТОВА ГО ИСКАТ САМО НЕКАДЪРНИЦИТЕ КАТО ТЕБ А НИЕ СМЕ КАДЪРНИ И НАС НИ ЗАДОВОЛЯВА УЧИЛИЩЕТО КАКВОТО БЕШЕ ПО ВРЕМЕТО НА СССР!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!И ИСКАМЕ ТО ДА СЕ ВЪРНЕ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ЗА ДА ИМА ДИСЦИПЛИНА И РЕД!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ЗАЩОТО ДЕМОКРАЦИЯТА РАЗВАЛИ ВСИЧКО!!!!!!!!!!!!!!!И УНИЩОЖИ ВСИЧКО!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!НЕ ЩЕМ НИКАКВА ДЕМОКРАЦИЯ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ДОЛУ ДЕМОКРАЦИЯТА!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ДОЛУ ЗАПАДНИЯТ ЛИБЕРАЛИЗЪМ!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ДОЛУ СВОБОДАТА!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!ДА ЖИВЕЕ ТРАДИЦИОННОТО УЧИЛИЩЕ, КОЕТО ПРОИЗВЕЖДА НАЙ-КАЧЕСТВЕНИЯ ПРОДУКТ - СЪЗНАТЕЛНИЯТ ТРУЖЕНИК НА ОБЩЕСТВОТО, КОЙТО НЕ ОБИЧА БУРЖОАЗНИ ЛИГАВЩИНИ КАТО СВОБОДА, ДЕМОКРАЦИЯ, ИСТИНА, ЧОВЕЧНОСТ И Т.Н.!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!!

Анонимен каза...

Грънчаров, защо бягате от предложението да настаните бедната баба Марийка във вашата празна къща в Долна баня?

Ангел Грънчаров каза...

Щото, другарко, не ща да Ви попреча да направите първата добрина в живота си...

Анонимен каза...

Училището в този му вид присъства в 0,01% от времето на човешката история. Нормално е да изчезне и след 800 години никой няма да си спомня, че го е имало.