Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

понеделник, 8 март 2021 г.

Защо сме се примирили с това НЕобразование, което младите, нашите деца и внуци, получават?

Здравейте!
Дискутираме в една друга тема тук в групата и стигнахме до нещо, което според мен е важно. И ми се ще да го обсъдим отделно.
Каква е целта на образованието?
Не е ли да създаде едни мислещи, разбиращи, умеещи да прилагат в живота знанията от училище, самостоятелни и успешни млади хора?
Или целта е да препускаме през един внушителен по обем учебен материал (да, това не може да се отрече на нашата учебна програма, тя е доста по-наситена от тази в доста други държави), заедно, с една и съща скорост, която за малко ученици е твъъърде бавна, за голяма част от учениците е прекалено бърза и само за съвсем малка част им е точно по мярка. И пишем разни оценки - 3, 4, 5 ... Ама тези с 3-ките какво и колко са разбрали? Дори и тези с 4-ките. Ще могат ли следващата градина да надградят? Защото ми отговарят в дискусията - ама ние им даваме възможност на учениците да се докоснат да голям обем знания!
Наистина ли си мислите, че ученик, който няколко години подред завършва годината с 3-ка по математика, или физика, или химия, каквото и да е, то той на следващата година "се докосва до знания"?!?
Това е като да си сляп от няколко години, но да ти предлагат пак и пак да разгледаш картина или прочетеш книга, с все по-дребни детайли картина и с все по-ситни и сложни думи книга . Ами какво пък, може да си прогледнал някак, чудо да е станало! 🙂
Аз знам, че знания се надграждат! Ако ние бързаме и препускаме по материала, за да може до 12-ти клас да е преподадено всичко, заложено в програмата по физика, но ученикът още първата година по физика е имал затруднения, възприема по-бавно, съответно нещата са останали неясни за него, през следващите години той до НИЩО не се докосва - просто стои и кибичи в часовете. Или бяга от часовете, или пречи в часовете - ми нормално! Ние му губим времето. А, и сме убедени, че му правим нещо добро на този ученик 🙂 Той не е могъл да прогледне за физиката през първата година, прекалено бързо сме преподавали и той няма как да прогледне ей така спонтанно сам след 2, 3 или 5 години, през които му се предлага все по-сложна и по-сложна материя по физика.

КРАТЪК МОЙ КОМЕНТАР: "Каква е целта на образованието? Не е ли да създаде едни мислещи, разбиращи, умеещи да прилагат в живота знанията от училище, самостоятелни и успешни млади хора?". Да, точно тази е целта на образованието. Но как тя се постига, и то не криво-ляво, а истински пълноценно? Този е главният въпрос.

Ясно е, че тази цел на образованието съвсем не се постига (или твърде малко се постига!) по начина, който ни налага сега съществуващата нереформирана, авторитарна, несвободна, административно-командна, социалистическа по естеството си (щото в нея държавата, в лицето на властващите чиновници, е всичко, а индивидът, ученикът и учителят, са нищо!), недемократична, нехуманна (безчовечна) в крайна сметка система. Значи излиза, че това, което налага тази система, не е по същество образование, а е нещо друго, примерно, тя е система за затъпяване на младите хора, за отвращаването им от четенето и от познанието, трябва да признаем, че тази цел въпросната система я постига много ефективно: половината от завършващите училище са функционално неграмотни!

Кой има интерес у нас, в тъй приказната страна Чалга-Мутроландия, "образователната" система да осакатява умствено, нравствено и личностно младите хора? На този въпрос трябва да си отговорим също. Разбира се, че този, дето има интерес от това осакатяване, няма никакво право да прави това. А ние, дето сме жертвите на въпросната система (нашите деца и внуци са жертвите!), защо не правим нищо за да променим системата? Защо сме се примирили с това НЕобразование ("менте-образование"), което те получават? Системата обезличностява нашите деца и внуци, а ние гледаме сеир и понасяме? Защо нашата реакция е тъй неадекватна? Дали пък и ние не се държим така защото също сме осакатени преди това от същата тази система?

Разбирате ли сега какъв е омагьосаният кръг, който се получава? Затова наистина реформа в образованието е нещо като опит за реформиране, за пренасяне на гробища - тъпо е да се очаква помощ отвътре.

Положението е направо трагично. Трябва да се търси изход, щото иначе загиваме.


Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...




Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров БЪЛГАРСКАТА ДУША И СЪДБА (с подзаглавие Идеи към нашата философия на живота, историята и съвременността), 12.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-375-7, 354 стр. Книгата е новаторски опит за по-цялостно представяне и описание на битуващите в нашето съзнание исторически и "народопсихологични" комплекси, които определят и нашите реакции спрямо съвременните реалности на живота ни. Авторът търси смисъла, който се крие в случващото се с нас самите, изхождайки от предпоставката, че ясното съзнание за това какви сме като индивиди и като нация е основа на така необходимата ни промяна към по-добро. А този е залогът за бъдещия ни просперитет.

23 коментара:

Анонимен каза...

С една дума да поясня - искаме ли от училище да излизат хора с реални знания? Па макар и с по-малък обем от компетенции (премината по-малка част от учебния материал по една или дори по повечето дисциплини). Но и на всички да е ясно, до кое ниво на компетенции е стигнал всеки ученик! Че в момента една 4-ка по математика в дипломатата за средно образование на мен лично нищо не ми говори - кое всъщност от всичко учено знае този ученик и кое не знае?!

Диана Илиева

Анонимен каза...

Диана Илиева имате достатъчно примери в различните страни. Преценете сами дали искате децата да могат да попият колкото може повече знания или да е тясно специализиран към едно нещо? И защо ще се отнема от децата, които ИСКАТ и попиват повече знания? И без това материалът само се надгражда и усложнява, като се предъвква старото и се добавя нещо ново. Погледнете в държавите със занижени критерии за знания. Не знам в България дали ще е "плюс" да НЕ можеш да се оправяш и да викаш за всичко "специалист"? Приспособяваш цяла една институция и я променяш да се "напасне" към обществото? По тази логика утре ще променим съда и законите, че не изнасят на някои хора или на престъпниците? Това е моето виждане за нещата... Може и да греша, но... Колкото повече се ровя и чета статии, статистики, детска психология и учебници по педагогика, толкова повече се убеждавам, че това НЕ е правилният вариант...

Весна Кирилова

Анонимен каза...

Весна Кирилова Къде говоря за отнемане "от децата, които ИСКАТ и попиват повече знания"?
Вие твърде превратно интерпретирате моите думи!
Говоря за деца, които НЕ МОГАТ да покрият целият учебен материал по физика примерно, или по математика, по каквото и да е. И не, че не искат, а просто не могат, не им достига капацитет. Какво се получава, ако една кофа събира 5 литра течност, но ние искаме да ѝ налеем 8 или 9 литра? Е, същото е!
Сегашната система се опитва да прави точно това - бе ние ще наливаме на всички еднакво и с една и съща скорост, с безумната надежда, че тия литри в повече ще попият някак ... Как?!?
А този въпрос "Приспособяваш цяла една институция и я променяш да се "напасне" към обществото?" е меко казано странен! Извинете, но кое е по-важно - институцията или обществото? И кое за кого е създадено? Според Вас май институцията е по-важна от обществото/хората. А това не е и не бива да е така! Институцията е създадена за да помага и обслужва обществото. И естествено, че тя ще се напасва към него и към нуждите му, а не обратно.

Диана Илиева

Анонимен каза...

Коста Коларов - автор на над 30 издания по математика е мой баща. От години алармира пред учители, директори, началници на РУО, министри, че материалът е все по-ненормално надут, не отговаря на възрастта и пълен с напълно ненужни за общо образование теми. Никой не обръща внимание. Написа учебници и помагала по-близо до разбирането на децата, но никой не се интересува от това. Материалът е невъзможен за преподаване. Високите изисквания водят до пълно изоставане на учениците❗
Ето учебник който преди ден излезе от печат, написан с мисълта, че си отива от този свят а има какво да каже... Нямам думи. Пълно безразличие цари в министерството прикрито зад финансови програми и "мерки за справяне с положението".
May be an illustration of текст, който гласи 'костаколаров коларов математика VIII клас най-необходимите знания и умения издат ACTBo еграл добрич'

Nadezhda Pamporova

Анонимен каза...

Nadezhda Pamporova Оооо, имам от неговите сборници със задачи! Безценни! Моите уважения към баща Ви! И жалко, че никой не се вслушва в такъв човек 🙁

Диана Илиева

Анонимен каза...

Сегашните учебниците и помагалата не струват! Осъзнах, че трябва да се заобиколят и да се ползват учебниците от нашето време. Може би те да се направят интерактивни!

Tedy Atanasova

Анонимен каза...

От програмите трябва да се почне, но за да има смисъл промяната трябва да знаем ред други неща... Знаем ли как точно учат децата? Ако да, как се съобразяваме с нуждите им да получат и преработят информацията, да я ползват и прилагат творчески? Как ги оценяваме - фотографираме моменти или проследяваме развитие? Доколко учителите са подготвени за прилагане на нови методи и подходи? И тъй като наблюденията ми показват, че все още не са, то кой ще ги подготви? Много въпроси, над които предстои да се мисли и действа, а времето лети ...

Mineva Rositsa

Анонимен каза...

Доста съм проучвала въпроса. Четох психолози, педагози ... В крайна сметка не е чак толкова сложно - в смисъл, може да се ползва естествения детски интерес и любопитство. Така хем се съобразяваме с нуждите на децата, хем на тях ще им доставя удоволствие. Всяко нещо, което се прави по задължение е кофти - независимо дали е дете или възрастен.
Учителите могат да минат обучение. Те доста точно се придържат (в момента поне) към това, което се иска от тях. Ако се зададат други правила и други критерии, не мисля, че ще имат някакви особени затруднения. Кой да ги обучи - ами както се случва при фирменото обучение. Най-големите капацитети в областта предават опит, знания, тънкости на останалите. Имаме такива, доайени бих ги нарекла. Но се оказва, че нито те пишат учебници и помагала - вижте по-горе за доказания К.Коларов, нито пък на Т.Теодосиев някой предлага да напише учебник. Учебниците се пишат от "наши хора" 🙁
А ние търпим и мълчим, хем това засяга пряко нашите деца. И да, времето лети ...

Диана Илиева

Анонимен каза...

Спорен въпрос. Защото аз в ежедневието си се сблъсквам с много млади образовани , интересуващисе професионалисти. Които така или иначе са минали през така нареченото НЕобразование.....ПАРАДОКС

Цвятко Минеков

Ангел Грънчаров каза...

Цвятко Минеков Много, колко много? Пет? Осем умни, мислещи човека, пълноценни личности ли сте срещнал? Изключенията потвърждават правилото...

Анонимен каза...

Според мен промените през последните години са в правилна посока. Вярно вателиала е прекалено много. не остава време за изграждане на личности. Но вината си остава в родителите които ЖАДУВАТ за оценки. а те са движещата сила.

Цвятко Минеков

Ангел Грънчаров каза...

Цвятко Минеков Какви "промени" забелязахте в "последните години"? Циментирането на социализма в "образователната" система нима го възприемате като "промени"?!

Анонимен каза...

Иначе аз си имам теория.
Никой от вън не е дошъл да ни разваля образователната система. Тя сама се е развалива тръгвайки по пътя на най малкото съпротивление. От една страна "ОГРОМНОТО желание на българските родители за оценки", от друга "ЩО ДА плащаме много , когато може и по малко".

Цвятко Минеков

Ангел Грънчаров каза...

Цвятко Минеков "Образователната" ни система е дефектна в корена си. Обяснил съм го безброй пъти, четете, ще разберете. Обясненията Ви са несериозни... "теорията" Ви не струва.

Анонимен каза...

Ангел Грънчаров ти го гледаш от вътре , аз отвън.
това което е несериозно за тебе е глобално за мене

Цвятко Минеков

Ангел Грънчаров каза...

Цвятко Минеков Нема такива "за мене", "за тебе", "за вуйна". Истината е нещо, което важи за всички.

Анонимен каза...

Ангел Грънчаров опитай се да формулираш проблема в ЕДНО изречение!

Цвятко Минеков

Ангел Грънчаров каза...

Цвятко Минеков Вие не сте прочел публикацията, а коментирате. Така не става. Там е казано всичко.

Анонимен каза...

Напротив. наистина на слепия няма какво да му показваш една и съща картина всяка година. По добре е да изградиш личност.

Цвятко Минеков

Ангел Грънчаров каза...

Цвятко Минеков Личността не се "гради", а се РАЖДА. Комунистите "градиха" "нов свят" като ползваха "тухли", именно "новите човеци". Даже терминологията Ви е недъгава.

Ангел Грънчаров каза...

Цвятко Минеков Препоръчвам Ви МОЯТА книга със заглавие НИЕ НЕ СМЕ ТУХЛИ В СТЕНАТА! (подзаглавие "Есета за освобождаващото образование") и от нея ще разберете всичко, стига да искате да го разберете. Тя се намира и онлайн, не Ви карам да купувате хартиеното й издание да не се охарчите.

Анонимен каза...

Ангел Грънчаров Явно парадигмите ни са различни. Няма как да намерим общи точки.
Лек ден.

Цвятко Минеков

Ангел Грънчаров каза...

Цвятко Минеков Вероятно е точно така. Аз не само че не споделям, но и принципно отхвърлям КОМУНИСТИЧЕСКАТА "ПАРАДИГМА" за ГРАДЕНЕТО на "НОВ СВЯТ" с тухли, наречени "НОВ ЧОВЕК", която явно Вие изповядвате....