Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

петък, 27 август 2021 г.

Какъв правно-хуманитарен казус поставя гражданинът д-р Георги Пашев?


Г-н Пашев поставя важен проблем, подкрепям позицията му и ще кажа някои свои допълнителни аргументи съвсем скоро:

До
Евгений Тодоров
директор на ПОТВ "Тракия"
С копие до:
проф. д.ю.н. Янко Янков
правозащитник
С копие до:
Ангел Грънчаров
философ, народен трибун
С копие до:
Борислав Стаматов
Омбудсман на град Пловдив
С копие до:
Мая Манолова
депутат, бивш Омбудсман на Р. България, адвокат
С копие до:
Николай Хаджигенов
депутат, общественик, адвокат
С копие до:
доц. д-р Ивайло Старибратов
депутат, доц. във ФМИ, ПУ "Паисий Хилендарски", бивш директор на ОМГ "Акад. Кирил Попов" гр. Пловдив
Уважаеми дами и господа,
Аз съм гл. ас. д-р инж. Георги Пашев - понастоящем действащ програмист в частна фирма и главен асистент по информатика във ФМИ в ПУ "Паисий Хилендарски" и изследовател в "УНСС" София. Имам професионални интереси в областта на Теория на Адаптивните системи, Компютърна Лингвистика, Специализирани интелигентни системи за е-обучение, Специализирани системи за управление на нерелационни БД и др. Научните ми трудове са в голямата си част публично достъпни в научни търсачки, вкл. ТУК.
Тази сутрин, Петък 27. август 2021г., бях запознат от г-н Ангел Грънчаров със случай на етажна собственост, нежелаеща да допусне "баба Марийка" в собственото ѝ жилище. Реших да използвам малкото си свободно време и да проуча конкретния казус на място, като запиша и видео материал с любителската камера на смартфона си.
Тук и сега ви запознавам с един конкретен приоритетен казус, който според мен, е от голямо обществено значение, нищо, че на пръв поглед изглежда като обикновена битова свада. Безпристрастният анализ на този пример, ме накара да мисля, че има и пропуски в нормативната база за решаване на подобни обществено значими казуси с хора с психично разстройство "Вещомания" и "Събирачи", а и навярно и хора с други състояния, гранични на лудостта, но непризнати за лудост.
На Вашето внимание тук приложено предоставям съответни видеа, които можете да излъчите в поверените ви медии или да използвате за материал по ваше усмотрение.
Пристигайки на адреса, видях един що-годе мирен и подреден блок и вход, без видими проблеми и без някой да очаква това, което се разрази по-късно (вж. Видео 1). Изчаках г-н Грънчаров и "баба Марийка" и извикахме домоуправата. Тя дойде с цял антураж от около 10 човека и се започнаха с едни агресивни викове и действия (вж. Видео 2). Все пак, аз успях да демонстрирам приятелско чувство към тях, нищо, че в началото приеха и мен за враг, и ги разпитах достатъчно и за тяхната гледна точка. Доколкото мога, го отразих и във видеото. Дори донякъде им влезнах в положение, макар и съзнавайки, че не са на силна страна, от гледна точка на закона, и изразих това в Заключението (вж. Видео 3).
Стигна се до изводи, че липсва специална нормативна уредба за такива проблемни състояния на лица, които са с психични разстройства, които все пак не са основание за подлагане под запрещение, но все пак тези състояния са потенциална опасност за обществото и околните и доказано нанасят конкретни вреди.
Вещоманията и събирачеството и сродни като коткарство и събирачество на улични животни представляват социално значим многоаспектен проблем - юридически, обществен, морален, духовен, организационно-процедурен. Затова, апелирам за създаването на междуведомствена комисия от специалисти, ако трябва и депутати, които да създадат добре разписана процедура как се действа в такъв случай.
Мое конкретно предложение:

1. Да се въведе правен институт на частично запрещение с конкретно описан обхват в съдебен акт за всеки случай по отделно.

2. Да се обособи група от психични разстройства, които де факто са "полу-лудост" и за всяка от тях да се опише как следва да се ограничи лицето в съответния съдебен акт на частичното запрещение.

3. Съдебните актове на частични запрещения да са публично достъпни в модерна информационна система, ако трябва и семантично индексирани, за да може да се проверява и там, при конкретни сделки с материален интерес, както и дали конкретното частично запрещение има ограничаващ ефект върху материални собствености и кои точно.

4. ...
Конкретно притеснение буди и фактът, че хората от блока са "ходили по мъките" внимавайте - 25 години, докато стигнат до конкретни съдебни решения, ограничаващи баба Марийка. Такива документи не ми бяха предоставени и е редно да се провери дали етажната собственост се е събирала по този казус и има ли конкретни протоколи от провежданите заседания и вземали ли са там с гласуване решение да изгонят "баба Марийка". В момента е в ход дело, в което те съдят бабата за сумата от около 4000 лв., които им били разходите за цялостното почистване на общите части и нейният имот. Доколкото разбрах, е въпрос на време да излезе осъдително решение, което осъжда бабата да заплати тази сума, с нейната пенсия от около 400 лв. Ще последва и процедура по принудителни вземания с ЧСИ. Тук се проявява още един абсурд в правната уредба, че най-вероятно ЧСИ ще продаде на силно занижена себестойност нейното жилище или по-скоро нейните мажоритарни дялове от него и то за удовлетворяване на многократно по-малка сума от 4000 лв. Не е ясно и колко са таксите и съдебните разходи, които също ще трябва да бъдат покрити. Това е малко или много един житейски абсурд и трябва законодателите да помислят за по-сериозни защити на такива собственици на жилища, които бидейки под частично запрещение (което предлагам да се въведе), би трябвало да не могат да бъдат държани отговорни за действия, следствие от техните психични състояния като вещомания или събирачество. В сега действащата нормативна уредба, една баба ще бъде осъдена за действия, които са следствие на нейн конкретен здравословен недъг, което не е никак добре за една държава, член на ЕС и НАТО и то главно заради това, че законодателят не си е свършил добре работата, заради което си получава големи заплати (както скоро напомни служебният министър Асен Василев).
Видео номер 1 - Въведение
Трогателната история на Баба Марийка - Част 2 (Разправията)
Author: Георги Пашев
Видео номер 3 - Изводи
--
Asst. Prof. George Pashev, PhD, M. Eng.

Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...






Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА: вечното в класическата и модерната философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, февр. 2009 г., 520 стр. Книгата ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА, външно погледнато, е систематичен курс по философия, в който обаче твърде експресивно се тълкуват и вечните въпроси, вълнуващи човешките същества на тази земя. Подобна форма, именно курс лекции по философия, осигурява на автора така потребната живост, непосредственост и свобода в общуването със съзнанието на читателя. През цялото време той се стреми да бъде близо и да не изневерява на ония неизбежни сърдечни трепети, благодарение на които човекът става човек – и личност, разбира се. Опитва се да приобщава съзнанието на читателя към така вълнуващата мисловност на непреходното, която именно е истинското богатство на човека.

2 коментара:

Анонимен каза...

Гражданинът гл. ас. инж. Пашев разглежда въпросът максимално обективно, като прави конкретни предложения за решаване на проблема - този и други подобни в бъдеще.
Въпросът е ти какво търсиш там - прави впечатление, че много тънко отбягваш въпроси от сорта на: "Ти като какъв се явяваш там?", "Ти какъв си на бабата?", "Каква е твоята облага?". Предлагаш на съседите да помагат на баба Марийка при положение, че явно са го правили доста години. Като искаш да помагаш, си я взимай да си я гледаш у вас, както ти предложиха и хората на място. Прекомерният светец и богу не е драг, нали знаеш?

В. Г. Д. от Е.

Ursus Major каза...

Бай Ангел Тъпунгера услужливо пропуска дребната подробност, че баба Марийка не е с всичкия си, че е превърнала жилището си в бунище, че мъкне и складира боклуци и че измъчва животни, "гледайки" ги в описаните условия.
Бай Ангел Тъпунгера се измъква като пръдня из гащи (логично е, той самият мирише на пръдня) когато му предлагат да си я вземе безценната баба Марийка и да си я гледа у тях с удобното "Бог я е пратил в този вход".