АЙСБЕРГЪТ, който изпращаме, представя накратко теорията на Фройд.
Към сферата на подсъзнанието се отнасят множеството влечения или нагони, които са недостъпни за съзнанието, а също така мислите и чувствата, които са подложени на цензуриране. Тези мисли и чувства не са загубени за индивида, а просто пътят за тяхното припомняне е затворен, те се проявяват в съзнанието не пряко, а опосредствувано, по заобиколни пътища — в грешките на езика и писането, в заблудите на паметта, съновиденията, травмите и неврозите. Налице е също и сублимация на несъзнаваното — заместване на забранените влечения или нагони със социално допустими действия.
Сферата на несъзнаваното притежава огромна жизнеспособност и е неподвластна на действието на времето. Мислите и желанията, изтласкани (например в периода на детството) в областта на подсъзнанието, могат отново да проникнат в съзнанието дори след десетилетия, и то с предишния си емоционален заряд и способност за въздействие върху съзнанието.
Това, което сме свикнали да наричаме съзнание в широкия смисъл на думата, покриващ душевния живот въобще, представлява, образно казано, айсберг, по-голямата част от който е заета от подсъзнанието. В най-ниската част на айсберга се намират основните запаси на психична енергия, мотивировките и влеченията.
Предсъзнанието е тази част от подсъзнанието, която всеки момент може да се превърне в съзнавано. Тя е разположена между съзнанието и подсъзнанието. Предсъзнанието прилича на огромен склад на паметта, от който съзнанието черпи необходимия си материал за повседневната си дейност.
Това съвсем не е случайно сравнение. До голяма степен то обяснява особения афинитет на психоаналитичните мислители, например Юнг, към източната философия и в частност към психологията на будизма. Именно там базата на психичната дейност се определя като „виджняна-алая“ — континуум на познавателни образи в най-широкия смисъл на думата, от който съзнанието черпи своите съдържания.
Нагоните са сили, подтикващи човека към действие. Физическите аспекти на нагоните Фройд нарича потребности, а психичните — желания. Нагонът съдържа четири компонента: източник, цел, импулс и обект. Целта се състои в това, да се намалят потребностите и желанията до такава степен, че по-нататъшната дейност по тяхното удовлетворяване да стане излишна. Импулсът е енергията, силата или напрежението, с помощта на които се удовлетворява нагонът. Обекти са тези предмети или действия, които задоволяват наличните в нагона потребности и желания.
Фройд предприема опит да сведе всички нагони до две основни групи: нагони, поддържащи живота (нарича ги ЕРОС) и нагони разрушаващи живота (нарича ги ТАНАТОС), които съответствуват на сексуалните и деструктивни влечения. Този фундаментален антагонизъм е налице винаги, но може да бъде непрозрачен за съзнанието, защото повечето от нашите мисли и желания са свързани не с един от тези нагони, а са резултат от тяхното взаимодействие. Нагоните са каналите, по които протича особен вид енергия, която се подчинява на собствени закони.
Структура на психиката:
ТО – изградено от инстинктите. Намира се в подсъзнанието. Работи на принципа на удоволствието – проява е на стремежа към удоволствието. ТО не е подвластно на възрастта.
АЗ – роб на трима господари (ТО, СВРЪХ-АЗ и реалността). ТО винаги иска да задоволява своите желания, СВРЪХ-АЗът потиска тези желания и инстинкти, а реалността създава трудности в задоволяването им. Води се една непрестанна борба между инстанциите, където АЗ-ът е в служба на множество господари. АЗ-ът е в ДОБРО ЗДРАВЕ, когато успява да задоволи желанията/потребностите на ТО по приемлив за СВРЪХ-АЗ-а начин.
СВРЪХ-АЗ – част от психиката формирана благодарение на обществото. Това са ценностите, идеалите, моралът, съвестта. Всичко научено от родителите, учителите и други след тях. СВРЪХ-АЗът контролира, позволява, забранява и наказва.
СВРЪХ-АЗът влиза в сферата на подсъзнанието и служи като цензура за ТО, така че да получава удоволствие само по СОЦИАЛНО ПОЗВОЛЕНИ НАЧИНИ.
Ако СВРЪХ – АЗът не се оформи, или не е достатъчен силен, хората стават АСОЦИАЛНИ.
А СВРЪХ–АЗът не може да се оформи без НАЧАЛЕН НАТИСК от външната среда, т.е. без „мъничко кютек“ не може да се СЪЗДАВА ОБЩЕСТВО (нещо, което ежедневно виждаме).
Лошото, с което сме съгласни с тебе е когато в образованието се прилага „МЪНИЧКО ГОЛЯМ КЮТЕК“!!!
Няма коментари:
Публикуване на коментар