Един човек, мой приятел във фейсбук е написал чудесен, дори вдъхновен текст, апелиращ за истинска, същностна промяна в образованието. Но, оказва се, под текста му няма никакви коментари. За да предизвикам дискусия по тъй важната тема, реших да напиша нещичко; публикувам го и тук:
Здравей, написал си чудесен, дори вдъхновен текст, апелиращ за истинска, същностна промяна в образованието. Подкрепям изцяло, но искам да вметна нещичко, което, убеден съм, е прекалено важно.
Аз съм учител по философия и гражданско образование и цял живот работих на тъй буренливата нива на образованието като такъв (като изключим последните 9 години, в които заради моите възгледи и иновации за коренна и същностна промяна - непосредствена и практическа РЕАЛНА ДЕМОКРАТИЗАЦИЯ, ДЕКОМУНИЗИРАНЕ, ЛИБЕРАЛИЗИРАНЕ НА ОТНОШЕНИЯТА в конкретните училищни общности! - мутро-комунисто-гербовашките властващи в образованието калинки ме подложиха на реприсии, уволнения, превърнаха ме в дисидент спрямо прогнилата образУвателна система, опитаха се да ме остракират от образованието, борих се дълго да защитя правата си, съдът ме връщаше на работа, те пак ме уволняваха, борбата беше епична, накрая мутрите победиха, разбира се, стигна се дотам делото ми да се гледа в Европейския съд по правата на човека в Страсбург, който още не се е произнесъл). По тази причина познавам нещата отвътре.
Много съм писал за това как практически трябва да се направи промяната в образованието, и куп книги написах и издадох, трагичното е, че малцина са тези, които си дадоха труда да прочетат, да вникнат, да се включат в дискусията.
Както и да е, тук, разбира се, не мога да кажа Бог знае какво, но ми се ще да напиша най-важното. И то е:
- Общи приказки и потетични апели "за промяната" не помагат, искат се ПРАКТИЧНИ И РАБОТЕЩИ ИДЕИ и най-вече ДЕЙСТВИЯ, КОНКРЕТНИ СТЪПКИ за промяната, но тия действия и стъпки не трябва да се инициирани единствено отгоре, от властващите, а трябва да започнат отдолу, от страна на заинтересованите, това са учениците, родителите, учителите;
- Най-хубавото е това, то което всички се оплакват, а именно УЧЕНИЦИТЕ ИЗЦЯЛО СА БОЙКОТИРАЛИ ПРОГНИЛАТА РЕТРОГРАДНА СИСТЕМА, ето, те следва да са главната ДВИЖЕЩА СИЛА НА ПРОМЯНАТА; разбира се, учениците следва да бъдат подкрепени от искащите децата им да получат качествено образование РОДИТЕЛИ;
- Учениците искат (често безсъзнателно, неосъзнато, инстинктивно!) СВОБОДА, т.е. искат да бъдат зачетени техните права като суверенни личности, т.е. ДИКТАТЪТ, ВЛАСТОВИЯТ МОНОПОЛ на тираничната система, а това значи на САМОВЛАСТНАТА ОБРАЗОВАТЕЛНА БЮРОКРАЦИЯ (министерски чиновници, експерти, инспектори, директори на училища!) трябва да бъде премахнат, т.е. трябва за започне битка за РЕАЛНО ДЕМОКРАТИЗИРАНЕ на образованието, т.е. образованието трябва да стане СВОБОДНО (както, прочее, е по Конституция, но бюрокрацията го е овладяла като октопод, като мафия!);
- СВОБОДАТА, уважаеми дами и господа... съдебни заседатели, съвсем не е толкова страшна, напротив, тя е благодатна; трябва да отпаднат ЗАДЪЛЖИТЕЛНИТЕ ТИПОВИ ПРЕДМЕТИ И УЧЕБНИ ПЛАНОВЕ, ПРОГРАМИ и прочие глупости на тираничната система, а ВСЕКИ УЧЕНИК ТРЯБВА САМ ДА РЕШАВА КОИ ПРЕДМЕТИ ДА УЧИ, кои са му интересни;
- Ето как трябва да бъде НАПРАВЕНО всичко:
Толкова тук от мен. Ще се радвам да се изкажат повече хора, понеже дискусията по тази тема за ИСТИНСКАТА ПРОМЯНА, Т.Е. ЗА РЕАЛНОТО ДЕМОКРАТИЗИРАНЕ, ДЕКОМУНИЗИРАНЕ И ЛИБЕРАЛИЗИРАНЕ на българското училище и образование наистина е СЪДБОВНО ВАЖНА!
Не се ли промени КАТАСТРОФАЛНАТА СИТУАЦИЯ В ОБРАЗОВАНИЕТО чрез ДЪЛБОКИ РЕФОРМИ, всички други начинания и опити промени в другите сфери на живота са осъдени на неминуем провал!
Ето още нещо, което апелирам да се погледне:
Приятно четене и приятни размисли ви желая! Хубав и плодотворен нека за всички вас да е денят!
ДОБАВКА:
ПОДКРЕПА: Become a Patron!
Освен това смятам, че нашият "Картаген" - масовото българско безразличие спрямо истината и свободата! - е крайно време да бъде разрушен...
Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост! (Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2011 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg.bg
12 коментара:
Не са актуални вече тия книжлета /а дали въобще са били?/.
Г-н Грънчаров,
Моите уважения!
Вижданията ни, за сегашното състояние на нашето образование, може би се доближават.
Казвам "може би", защото за някои понятия може да имаме различни разбирания.
Но вижданията ни за това, какво трябва да се направи, много се различават.
Според мен, много голяма част от учениците и родителите не са свободни, защото са с ниска култура, която ограничава свободата на мислене и вземане на решения.
Как да вземат свободни решения, като те поначало не са свободни…
Как да има свободни демократични дебати, при такива родители и ученици…
Според мен, трябва да има много по-строга дисциплина…
Трябва да се променят много неща.
И най-вече - технологията на обучение.
Ето, в това много се различаваме…
Но това е много дълъг разговор…
Васко Василев
Съгласен съм, че имаме коренно различи разбирания за подхода, благодарение на който може да се излезе от тежката ситуация. Принципът, на който Вие залагате (строга дисциплина, т.е. външен натиск - за да учат учениците!), признайте, не е нов, това е същият принцип, на който залагаше и досега системата, но този припцип показа неефикасността си. Аз предлагам нов, алтернативен принцип: свобода, избор, ученици и учители сами решават какво и как да учат, МОН не се меси, а само помага. Казвате, че трябвало да се промени технологията на обучение, ето, това, което аз предлагам, е принципно новата технология. Учениците и родителите според Вас не са свободни, така е, те не знаят как да се ползват от свободата, ами това е съвсем естествено след като досега те не са имали възможност да се ползват от нея, а са били принудени да спазват инструкции, наложени отгоре и отвън; те са били само изпълнители. Свобода се постига само по един начин, чрез практикуването й, т.е. на у,чениците, на учителите, на родителите им се върне отнетото (от комунизма, от съветския модел образование!) право сами да се разпореждата, да решават, да избират. Т.е. няма свобода без ОСВОБОЖДАВАНЕ на човеците, което могат да извършат именно и само те самите. Друг начин за това не е изобретен. Иска се доверие към човеците, че са способни да решават, да мислят, да търсят истината, да спорят, на се САМООРГАНИЗИРАТ, да се САМОУПРАВЛЯВАТ. За мен лекарството на болната образователна система е само едно: непосредствено и практическо РЕАЛНО ДЕМОКРАТИЗИРАНЕ, ДЕКОМУНИЗИРАНЕ, ЛИБЕРАЛИЗИРАНЕ, сиреч, ОСВОБОЖДАВАНЕ на всички участващи в процеса на образование и възпитание, СВОБОДАТА е разковничето, ключът. А Вие казвате: ред, дисциплина, натиск, послушание, изпълнителност, някой командва и решава, а всички слушкат! Не съм очаквал от Вас такова нещо, смятах Ви за демократ.
Мисленето - то е най-важното в образованието. Не заучаване, а обмисляне.
Славянка Мундрова-Неделчева
И аз разпознавам моите, а сега се опитват да ме манипулират да присвоявам пари, за да може да ги използват за лечение на здравословни проблеми, дори опитват да ми вменят вина, че лошият изход ще е заради мен. Аз обаче нямам намерение да правя каквото и да било, а това е злоупотреба с живота, бъдещето и щастието ми, не го приемам и няма да го допусна. Заради пример като моят случай ви подкрепям напълно. Извинете дългият ми пост.
Маргарита Галева
Уважаеми Г-н Василев, възхищавам се от вашата загриженост за реални промени в българското образование, култура и всичко с което може да се помогне да заживеем достойно и моралните и общочовешки ценности да са водещи в живота ни. Сигурна съм , че вашия задълбочен анализ ще помогне на управляващите да вземат адекватни решения. Следя с интерес Вашите постове и пожелавам успех! Бъдете все така упорит в преследването на общата мечта на демократичното общество. Радвам се също, че не използвате Facebook да си рекламирате начини да “ натиснете” управляващи , земляци на господина от Пловдив.
Hristiana Iotzova
Hristiana Iotzova Благодаря, мила! Иска ми се всичко да е истинско... И резултата да е това, което си мечтая. Хубав ден!
Васко Василев
Hristiana Iotzova Госпожо, аз съм "господина от Пловдив", който, по Ваша преценка, си "рекламира", както казвате, "начини да натисне управляващи, земляци на... "господина от Пловдив", т.е. мои земляци. 🙂 Да Ви попитам, тъй любезна госпожо: Вие само това ли успяхте да разберете от моя коментар? 🙁 И така ли възприехте коментара ми? 🙁 Колко тъжно е такава констатация, давате ли си сметка поне за това?
Ангел Грънчаров Господин Грънчаров, приписвате ми думи, които не съм казал. От това, което имам предвид, съм казал само две-три думи: По-голяма дисциплина. Но това е само една хилядна от нещата, които имам предвид, като нова технология на обучение. Дори, по-силната дисциплина не е процедура от тази нова технология на обучението. Тя е само един щрих, с който исках да покажа една малка разлика в разбиранията ни. Изобщо не съм писал нищо за новата технология на обучение. От тия две-три думи Вие заключихте: "ред, дисциплина, натиск, послушание, изпълнителност, някой командва и решава, а всички слушкат". Такива неща не съм казвал. От този Ви пост се убедих, че имаме много различно разбиране за съдържанието на понятията, които използваме. Много различно съдържание на понятията. Затова смятам, че няма основа за разговор между нас. На различни планети сме. А за това, кой е демократ и кой - не... няма изобщо да разговарям... Почти не Ви познавам...
Васко Василев
Васко Василев Интересно нещо се получи: хем възразявате, че съм Ви бил приписал неща, които не сте казал (а аз просто изведох това, което е предпоставка за "по-големия ред и дисциплина", който Вие предложихте!), хем пък изведнъж установихте, че ние двамата с теб... живеем на различни планети!!! 🙂 А за това кой е демократ и кой не е наистина няма смисъл да разговаряме. Не очаквах от Вас такава реакция, уж нямаше да се обиждате за критиката, но ето че се обидихте. (Въпреки моето тъй доброжелателно отношение към Вас!) Сега разбирате ли вече защо демокрация у нас НИКОГА НЯМА ДА ИМА? Защото тези, които се афишират за демократи, се смятат за свръхвелики и не търпят една-единствена критична думичка, джафкат се като кучета, плюят на всякакви принципи заради някакви свои мании за величи, не могат да си обединят силите, поради което се самоосъждат на поражение след поражение. Казвам това с болка. Щото повече от 35 години наблюдавам точно това, бидейки през цялото време в тази демократична общност. Какво ли не съм видял в нея. Аз, разбира се, ще продължа самотната си и обречена борба за коренна и същностна промяна в образованието, за неговата РЕАЛНА ДЕМОКРАТИЗАЦИЯ, ДЕКОМУНИЗИРАНЕ, ЛИБЕРАЛИЗИРАНЕ! (Вие заявихте, че живеете на друга планета и тия неща за Вас очевидно не са важни, подминахте ги както товарен влак подминава малка спирка!) Но ето че щом и виден представител на т.н. демократична общност като Вас сам декларира, че живее на друга планета с един деец и борец за ново образование като мен, то явно аз подкрепа и дори съучастие от такива като Вас явно няма да получа (както не съм и получил до този момент - щото не обичам да се мазня никому!). Приятно живеене на другата планета!
Ангел Грънчаров Няма да коментирам.
Васко Василев
Васко Василев Да, няма как да коментирате, да се принизите да говорите с някакъв си там учител, когото дори не познавате, който не е прочут като Вас и пр. Требва звездите да разговарят само и единствено със звезди като тях. Така е у Нашенско...
Публикуване на коментар