Благодаря на Бога, че ми дава сила и вдъхновение да работя и по написаването на книгата на живота ми, наречена засега съвсем условно ЛЕКЦИОНЕН КУРС ПО ФΙΛΟΣΟΦΙΑ. Вече преполових и дори гоня втората от трите части, от които тя ще се състои. Разбира се, писането на тази книга ми доставя огромно удоволствие: защото тук не става дума за "съчинителство", а за изложение на резултатите от почти 30-годишен труд.
От 30 години вече аз се занимавам всекидневно с философия - и като обучаващ се, и като преподавател. Всичко това, което сега излагам в своята книга, е премисляно години, то е преподавано, обсъждано и дискутирано безброй пъти в безчет лекции, уроци, беседи, семинари. Дано ми стигнат силите за да довърша замисленото, което се свежда наистина до нещо голямо: тези лекции по философия трябва да бъдат издадени един ден в три тома. И то само защото аз продължавам да смятам, че голямата ("дебелата") книга е "голямо зло": а ако не бъде издадена в три части, книгата ще трябва да е над 600 страници. В днешно време малцина ще дръзнат да прочетат такава книга.
Та пиша си аз спокойно своята книга, докато вчера един "добронамерен недоброжелател" ми подхвърли ето това: "Ангеле, става въпрос за чудесните ти философски есета. Там липсват коментари, което е жалко. Хората не коментират освен не само ако са съгласни но и ако не ги интересува...". Наистина, освен няколко глупашки изцепки и подхвърляния по моите лекции почти няма никакви коментари. Аз обаче не съм и очаквал да има: материята е твърде своеобразна, изисква осмисляне, асимилиране. Защото смея да кажа, че у нас такова, с каквото аз съм се заел, изобщо досега не е правено. Или ако е правено, има само 1-2 по-сериозни опита в тази насока. По тази причина е съвсем закономерен такъв един ефект: необичайните неща да се приемат с многозначително мълчание. За мен тъкмо мълчанието е голям стимул, докато коментирането би ме смутило: особено като си направя извод какъв род коментари биха били коментарите, ако ги имаше. Ето, примерно писанията на Тишо са доста коментирани: благодаря, не искам такива коментари, те не биха били чест за мен. Масовата "култура" не е нещо, което може да ме съблазни. Философията е нещо съвсем елитарно и е четиво за малцина - но за сметка на това пък какви!!!
Аз имам вече няколко отзива на читатели, които именно неимоверно ме стимулираха да продължа това, с което бях се захванал ей-така, един вид почти на шега. Но в един момент се увлякох и разбрах, че съм се захванал с нещо голямо. Точно тези читатели - които може би се броят на пръстите на едната ръка - ме стимулираха и насърчиха до степен, че да поема и да се нагърбя съвсем осъзнато с толкова и с така големи трудности. Ето за хора като тях пиша своята книга: това, че тя няма да е "популярна" или "масова" съвсем не ме смущава. Въпреки че е съвсем възможно и да стане и по-популярна отколкото съм очаквал. Защото мое предимство е яснотата и разбираемостта - в степента, в която те са изобщо постижими при философски текстове от този род. Мъча се да постигна пределно допустимата разбираемост, простота и яснота на изказа. Така че нищо чудно един ден книгата ми да се чете и от по-широк кръг хора. Дано.
А защо в заглавието се мъдри думата "простотия" ли? Даже, признавам си, първоначално исках да нарека тези записки "простотиомер", ама се отказах. Става дума за това, че понеже основна тема на философията винаги е бил човекът - с всичко, което е от свитата на човека - аз, както е известно, илюстрирам текста, ей-така, за разнообразие и за красота, с най-различни снимки. Често слагам снимките на големи философи, писали по същите проблеми. Но най-често слагам снимки, изобразяващи човека. И то не какви да е, а понякога и съвсем "скандални" снимки: изобразяващи голо човешко тяло. Защото, чини ми се, е неподходящо, снимките на човека да са на "облечени хора", да са на хора, които имат поне гащи - та моралистите да са спокойни и да не се наруши здравият им сън. Слагал съм какви ли не снимки: на произведения на Микеланджело, на Рафаело, на мнозина други. Намирал съм ги тия снимки съвсем случайно, но съм си направил една колекция, от която ги избирам. И ето че, разбира се, една определена част от публиката се престори на съвсем "фрапирана", и се чуха постепенно възгласи на сподавено, пък в един момент и на нескривано възмущение.
Най ги смути някои хора това, че тези снимки, уж "човешки", били предимно на... мъже. А пък изображения на голи мъже - не на мацета, на какички, на разсъблечени "котета с цици", с които така сме свикнали! - наистина са нещо доста скандално и то, естествено, намеква не за друго, ами за недотам "правилната" сексуална ориентация на... автора. И така, една категория "читатели" - те, разбира се, не четат, ами само гледат снимките! - се възмути дотам, че почна да ме нарича заради тия изображения как ли не: гей, педал, дори... педофил, понеже някои от изображенията били не на зрели мъже, ами на момчета! Наистина забавна е тази нашенска психология, щеше да е още по-забавна, ако не издаваше едно: простотията на такива ентусиазирани "критици".
Според тях изображенията на човешко тяло - за да има мир и... морал! - трябва явно да са поне с гащи. Примерно като статуите на спортисти пред Националния стадион в София, статуи, правени по времето на сталинизма, в началото на 50-те години. Там те са си, както се полага, с гащи. Обаче пустият му Микеланджело - явно и той не е нещо наред със сексуалната си ориентация! - е направил статуята на Давид - о, богове! - чисто гола, Давид няма гащи! И му се вижда и онази работа, поне да беше турил там някакво листо проклетникът! И ето че сега който си позволи да гледа тази статуя, безспорно, е извратен, безспорно е педал, гей, педофил или както там си искате го наречете!
Много ми са забавни недоуменията на такива малоумници, чиято простотия, естествено, е в порядъчни, т.е. колосални дози. За да ги фрапирам още повече, ще им напиша тук една мисъл, която е изказана от философ, който, изглежда, също не е бил наред със сексуалната си ориентация. И тя е: който се срамува от голотата, той се страхува от свободата. Срамът от голотата по начало си е израз на дивотия - и на простотия, щото двете си вървят ръка за ръка. Друг пък философ е казал скандалното: истински свободен е голият човек. И аз, понеже пиша за "истинския човек", няма как, слагам снимки на голи човеци, главно на мъже; е, чат пат слагам и снимки на голи жени, та да се успокоят най-непримиримите моралисти.
Които явно си имат доста дълбоки и сериозни проблеми със собствената сексуална идентификация щом така упорито и публично треперят, реват и крещят. Несмущавани даже и от така красноречивите изяви на собствената си простотия. Но то де да можеше простакът да разбере че е простак - тогава вече не би бил такъв! Как да се избави от простотията си нашенският простак - ето една прекрасна тема за размисъл! Аз май трябва да напиша нещо по нея, заслужава си. Ако не забравя, ще го направя съвсем скоро...
От 30 години вече аз се занимавам всекидневно с философия - и като обучаващ се, и като преподавател. Всичко това, което сега излагам в своята книга, е премисляно години, то е преподавано, обсъждано и дискутирано безброй пъти в безчет лекции, уроци, беседи, семинари. Дано ми стигнат силите за да довърша замисленото, което се свежда наистина до нещо голямо: тези лекции по философия трябва да бъдат издадени един ден в три тома. И то само защото аз продължавам да смятам, че голямата ("дебелата") книга е "голямо зло": а ако не бъде издадена в три части, книгата ще трябва да е над 600 страници. В днешно време малцина ще дръзнат да прочетат такава книга.
Та пиша си аз спокойно своята книга, докато вчера един "добронамерен недоброжелател" ми подхвърли ето това: "Ангеле, става въпрос за чудесните ти философски есета. Там липсват коментари, което е жалко. Хората не коментират освен не само ако са съгласни но и ако не ги интересува...". Наистина, освен няколко глупашки изцепки и подхвърляния по моите лекции почти няма никакви коментари. Аз обаче не съм и очаквал да има: материята е твърде своеобразна, изисква осмисляне, асимилиране. Защото смея да кажа, че у нас такова, с каквото аз съм се заел, изобщо досега не е правено. Или ако е правено, има само 1-2 по-сериозни опита в тази насока. По тази причина е съвсем закономерен такъв един ефект: необичайните неща да се приемат с многозначително мълчание. За мен тъкмо мълчанието е голям стимул, докато коментирането би ме смутило: особено като си направя извод какъв род коментари биха били коментарите, ако ги имаше. Ето, примерно писанията на Тишо са доста коментирани: благодаря, не искам такива коментари, те не биха били чест за мен. Масовата "култура" не е нещо, което може да ме съблазни. Философията е нещо съвсем елитарно и е четиво за малцина - но за сметка на това пък какви!!!
Аз имам вече няколко отзива на читатели, които именно неимоверно ме стимулираха да продължа това, с което бях се захванал ей-така, един вид почти на шега. Но в един момент се увлякох и разбрах, че съм се захванал с нещо голямо. Точно тези читатели - които може би се броят на пръстите на едната ръка - ме стимулираха и насърчиха до степен, че да поема и да се нагърбя съвсем осъзнато с толкова и с така големи трудности. Ето за хора като тях пиша своята книга: това, че тя няма да е "популярна" или "масова" съвсем не ме смущава. Въпреки че е съвсем възможно и да стане и по-популярна отколкото съм очаквал. Защото мое предимство е яснотата и разбираемостта - в степента, в която те са изобщо постижими при философски текстове от този род. Мъча се да постигна пределно допустимата разбираемост, простота и яснота на изказа. Така че нищо чудно един ден книгата ми да се чете и от по-широк кръг хора. Дано.
А защо в заглавието се мъдри думата "простотия" ли? Даже, признавам си, първоначално исках да нарека тези записки "простотиомер", ама се отказах. Става дума за това, че понеже основна тема на философията винаги е бил човекът - с всичко, което е от свитата на човека - аз, както е известно, илюстрирам текста, ей-така, за разнообразие и за красота, с най-различни снимки. Често слагам снимките на големи философи, писали по същите проблеми. Но най-често слагам снимки, изобразяващи човека. И то не какви да е, а понякога и съвсем "скандални" снимки: изобразяващи голо човешко тяло. Защото, чини ми се, е неподходящо, снимките на човека да са на "облечени хора", да са на хора, които имат поне гащи - та моралистите да са спокойни и да не се наруши здравият им сън. Слагал съм какви ли не снимки: на произведения на Микеланджело, на Рафаело, на мнозина други. Намирал съм ги тия снимки съвсем случайно, но съм си направил една колекция, от която ги избирам. И ето че, разбира се, една определена част от публиката се престори на съвсем "фрапирана", и се чуха постепенно възгласи на сподавено, пък в един момент и на нескривано възмущение.
Най ги смути някои хора това, че тези снимки, уж "човешки", били предимно на... мъже. А пък изображения на голи мъже - не на мацета, на какички, на разсъблечени "котета с цици", с които така сме свикнали! - наистина са нещо доста скандално и то, естествено, намеква не за друго, ами за недотам "правилната" сексуална ориентация на... автора. И така, една категория "читатели" - те, разбира се, не четат, ами само гледат снимките! - се възмути дотам, че почна да ме нарича заради тия изображения как ли не: гей, педал, дори... педофил, понеже някои от изображенията били не на зрели мъже, ами на момчета! Наистина забавна е тази нашенска психология, щеше да е още по-забавна, ако не издаваше едно: простотията на такива ентусиазирани "критици".
Според тях изображенията на човешко тяло - за да има мир и... морал! - трябва явно да са поне с гащи. Примерно като статуите на спортисти пред Националния стадион в София, статуи, правени по времето на сталинизма, в началото на 50-те години. Там те са си, както се полага, с гащи. Обаче пустият му Микеланджело - явно и той не е нещо наред със сексуалната си ориентация! - е направил статуята на Давид - о, богове! - чисто гола, Давид няма гащи! И му се вижда и онази работа, поне да беше турил там някакво листо проклетникът! И ето че сега който си позволи да гледа тази статуя, безспорно, е извратен, безспорно е педал, гей, педофил или както там си искате го наречете!
Много ми са забавни недоуменията на такива малоумници, чиято простотия, естествено, е в порядъчни, т.е. колосални дози. За да ги фрапирам още повече, ще им напиша тук една мисъл, която е изказана от философ, който, изглежда, също не е бил наред със сексуалната си ориентация. И тя е: който се срамува от голотата, той се страхува от свободата. Срамът от голотата по начало си е израз на дивотия - и на простотия, щото двете си вървят ръка за ръка. Друг пък философ е казал скандалното: истински свободен е голият човек. И аз, понеже пиша за "истинския човек", няма как, слагам снимки на голи човеци, главно на мъже; е, чат пат слагам и снимки на голи жени, та да се успокоят най-непримиримите моралисти.
Които явно си имат доста дълбоки и сериозни проблеми със собствената сексуална идентификация щом така упорито и публично треперят, реват и крещят. Несмущавани даже и от така красноречивите изяви на собствената си простотия. Но то де да можеше простакът да разбере че е простак - тогава вече не би бил такъв! Как да се избави от простотията си нашенският простак - ето една прекрасна тема за размисъл! Аз май трябва да напиша нещо по нея, заслужава си. Ако не забравя, ще го направя съвсем скоро...
1 коментар:
За идентификацията си прав. "Каиша" не прощава.. :(
Публикуване на коментар