А ето сега и отговора на г-н Я.Янчулев, чието вълнуващо изказване излезе под надслов: Песента “Въх, рамо, рамо!” е химнът на промяната!. Даде този достоен отговор Konstantin, поради което го публикувам отделно:
Г-н Янчулев, не бъркайте причина и следствие. Чалгата я наложиха групировките и поради слабата имунност на духовността българска, тя бързо пусна корени.
Манипулативното натрапване в медиите води след себе си оформянето след време на колективно съзнание. Това беше и идеята на всевъзможното смесване народностно чисти и народностно нечисти музикални елементи в една обща музикална невроза. Някои я наричат “балканска музика”, за да угодят на западняците, за които няма разлика между турско и българско.
Всъщност целта на чалгата е ясна – бавното и постепенно отбиване на българина от корените на българската народна музика. Това е стара комунистическа цел да заличи характерното. Естествено е, че като и хляба и ножа са в твои ръце, може да си позволиш да правиш досто неща, прикрити под най-разнообразни “народни мераци”.
Да, чалгата смени старите жанрове, малко насилствено – бих казал има едно вътрешно чувство на идентичност, не го отричам. Но да издигате чалгата така високо и да и придавате кой знай каква естетическа стойност – не съм съгласен.
Къде отиваме ние тогава? Къде е мястото на българската народна музика? Къде остават имената на великите български майстори певци – Борис Машалов, Гюрга Пенджурова, Георги Чилингиров, Мита Стойчева?
Що се отнася до студентите... хм, със сигурност има чудесни хора сред тях, но... за повечето обаче важи максимата на Schopenhauer:
”Когато майката е глупава гъска, а бащата – поспалан, детето и 9 уверситета да завьрши, пак си остава глупак.”
Така че кой се опитва да ни внуши, че песента “Въх, рамо” е сред талантливо направените?
Г-н Янчулев, не бъркайте причина и следствие. Чалгата я наложиха групировките и поради слабата имунност на духовността българска, тя бързо пусна корени.
Манипулативното натрапване в медиите води след себе си оформянето след време на колективно съзнание. Това беше и идеята на всевъзможното смесване народностно чисти и народностно нечисти музикални елементи в една обща музикална невроза. Някои я наричат “балканска музика”, за да угодят на западняците, за които няма разлика между турско и българско.
Всъщност целта на чалгата е ясна – бавното и постепенно отбиване на българина от корените на българската народна музика. Това е стара комунистическа цел да заличи характерното. Естествено е, че като и хляба и ножа са в твои ръце, може да си позволиш да правиш досто неща, прикрити под най-разнообразни “народни мераци”.
Да, чалгата смени старите жанрове, малко насилствено – бих казал има едно вътрешно чувство на идентичност, не го отричам. Но да издигате чалгата така високо и да и придавате кой знай каква естетическа стойност – не съм съгласен.
Къде отиваме ние тогава? Къде е мястото на българската народна музика? Къде остават имената на великите български майстори певци – Борис Машалов, Гюрга Пенджурова, Георги Чилингиров, Мита Стойчева?
Що се отнася до студентите... хм, със сигурност има чудесни хора сред тях, но... за повечето обаче важи максимата на Schopenhauer:
”Когато майката е глупава гъска, а бащата – поспалан, детето и 9 уверситета да завьрши, пак си остава глупак.”
Така че кой се опитва да ни внуши, че песента “Въх, рамо” е сред талантливо направените?
2 коментара:
Извинявайте, ама последната народна песен е може би "Йовано, Йованке" от времето на ПСВ. По бързи сметки това е отпреди поне 90 години. На кой свят живеем сега!? Аз си мисля, че чалгата пасна идеално на сложната и деликатна българска душа (е не и на моята). Който каквото иска да слуша, само че това показва културното и интелектуалното му ниво. На телефона си имам 300 песни, на компа 1000 - и нито една българска чалга. Кое му е насилственото на "налагането" на чалгата? Някой да те кара да превключваш на "Планета"?. А между другото по "ФенТВ" пускат и чалга, и съвсем автентична народна музика. Двете си съжителстват съвсем мирно.
Аз съм един от най-яростните противници на чалгата (до степен да съм готов на физическо насилие), но с едно не мога да се съглася:
Всъщност целта на чалгата е ясна – бавното и постепенно отбиване на българина от корените на българската народна музика. Това е стара комунистическа цел да заличи характерното.
Да, съгласен съм, че стара цел на БКП е да заличи българските традиции и култура и да ги замени с руските такива. Но чалгата в никакъв случай не е оръжие на комунистите в тази им борба. Чалгата нее наложена от групировките -- тя си същствуваше и преди 10.11. Оркестър "Кристал" е първото име, което ми идва наум. Имаше и една друга простотия, останала ми в главата -- "Доко, Доко". Именно комунистите бяха тези, които не гледаха с добро око на такава музика, и подкарваха слушащите я в късна доба към изтрезвителя или маймунарника -- което е по-близо.
А факт е, че по БНТ навремето имаше специални предавания за българска народна музика. Сега ги няма.
Чалгата е падението на един народ. Чалгата представлява спускането ни надолу по баира на културата, като камион, чиито спирачки са изтървали точно преди върха. Именно слободията след 10-ти направи чалгата възможна. Тогава бях на 10 години и -- признавам си -- отначало слушах подобни простотии. Мислех си че са хумористични песничики, като сценките на Шкумбата и Весо парцала. После обаче се осъзнах, че тези хора всъщност се взимат много насериозно. осъзнах, че единствената причина чалгата да се разглежда в една категория с Шкумбата е в това, че напомнят на кръчмата. Гадост!
Публикуване на коментар