Отстраняването на президента - един вероизповеден аргумент
Христо Беров, юрист, експерт по българското и международното право, касаещо вероизповеданията
От няколко дни българските новини се концентрират върху темата за отстраняването на президента. Има различни гледни точки – от такива, че нямало правни основания до други, според които предпоставките не са били изпълнени.
И досега - а вероятно и в близко бъдеще - българските граждани не обръщат подобаващо внимание на един аспект от действията и поведението на президента Първанов (а.к.а. Гоце) – именно сферата на вероизповеданията.
Какви са предпоставките за отстраняването на президент според българската Конституция?
Чл. 97, ал. 1, т. 3: Пълномощията на президента и на вицепрезидента се прекратяват предсрочно при условията на чл. 103, ал. 1; а последният има следното съдържание: Президентът и вицепрезидентът не носят отговорност за действията, извършени при изпълнение на своите функции, с изключение на държавна измяна и НАРУШЕНИЕ НА КОНСТИТУЦИЯТА.
Най-честите и сериозни нарушения на българската Конституцията от политици, и които наблюдаваме от почти две десетилетия са основно две нейни разпоредби. Първата е тази по чл. 4 – за правовата държава, а другата е тази по предписанието на чл. 13 – относно вероизповеданията, тяхната свобода, отделеност от държавата и неизползването им за политически цели. В тази връзка имаше и един особено крещящ пример напоследък.
Всеки по-информиран в религиозно отношение няма как да подмине общата тенденция на президентската политика в сферата на вероизповеданията. Два са достатъчно силните моменти, които символизират игнорирането на основния закон от страна на президента Първанов.
Немалко коментатори от времето преди осем години, но и миналата година сериозно анализираха как президентът (в качеството му на държавен орган) повече от отявлено и активно се намесва в проблемите на най-голямото вероизповедание у нас. Такива президентски правомощия липсват в българската Конституция – чл. 98 и сл., нещо повече с действията си, с които се заема да решава вътрешни вероизповедни спорове, той задълбочава разпрата и наслагва допълнително напрежение между двете спорещи групи, като пренебрегва конституционното си задължение по чл. 92 – да единява нацията, а не да разделя групи от нея. Особен момент в това отношение беше и игнорирането на становищата на 18 български вероизповедания, които той не зачита. Докато Първанов получава награда от 20 хил. долара през 2003 г., българският данъкоплатец след януари 2009 изпразва (и ще продължи да изпразва) джобове поради неадекватни държавни намеси в сферата на религиозните общности.
И понеже някой любознателен читател би могъл да опита да аргументира, че президентът „олицетворява“ вероизповедни единства в международен план, ще си позволим да отбележим, че той няма това правомощие, а напротив – целеустремено е нарушил Конституцията още преди осем години:
- БПЦ се представлява от свои собствени органи (чл. 5 сл. сл. УБПЦ), които не могат да делегират представителството си на друг.
- БПЦ е отделена от държавата, в смисъл, че нито последната представлява първата, нито обратното е възможно – чл. 13, ал. 1 от Конституцията!
Президентският рецидив по отношение на Конституцията е от миналата година – визитата на българския държавен глава при новоизбрания тогава руски патриарх в рамките на посещението на официална българска държавна делегация в Русия. Тогава руският патриарх е помолен от Първанов да подпомогне противопоставянето на Европейския съд за правата на човека в Страсбург. В съобщението се отбелязва, че българският президент е акцентирал върху: "съществуващите коректни отношения между църквата и държавата у нас, както и че държавата не се намесва в църковните дела, а се опитва всячески да ги подпомага".
Както е известно към момента гореспоменатите случаи, в които президентът е игнорирал чл. 13 от Конституцията, не са взети под внимание в искането на парламентарните сили за отстраняването му от длъжност. Но при всички положения тези президент-първанови несъобразявания с Конституцията имат симптоматичен характер за българския политически живот още от момента, в който основният закон е влязъл в сила.
Затова тези казуси все някога се нуждаят от сериозен обществен дебат.
Христо Беров, юрист, експерт по българското и международното право, касаещо вероизповеданията
От няколко дни българските новини се концентрират върху темата за отстраняването на президента. Има различни гледни точки – от такива, че нямало правни основания до други, според които предпоставките не са били изпълнени.
И досега - а вероятно и в близко бъдеще - българските граждани не обръщат подобаващо внимание на един аспект от действията и поведението на президента Първанов (а.к.а. Гоце) – именно сферата на вероизповеданията.
Какви са предпоставките за отстраняването на президент според българската Конституция?
Чл. 97, ал. 1, т. 3: Пълномощията на президента и на вицепрезидента се прекратяват предсрочно при условията на чл. 103, ал. 1; а последният има следното съдържание: Президентът и вицепрезидентът не носят отговорност за действията, извършени при изпълнение на своите функции, с изключение на държавна измяна и НАРУШЕНИЕ НА КОНСТИТУЦИЯТА.
Най-честите и сериозни нарушения на българската Конституцията от политици, и които наблюдаваме от почти две десетилетия са основно две нейни разпоредби. Първата е тази по чл. 4 – за правовата държава, а другата е тази по предписанието на чл. 13 – относно вероизповеданията, тяхната свобода, отделеност от държавата и неизползването им за политически цели. В тази връзка имаше и един особено крещящ пример напоследък.
Всеки по-информиран в религиозно отношение няма как да подмине общата тенденция на президентската политика в сферата на вероизповеданията. Два са достатъчно силните моменти, които символизират игнорирането на основния закон от страна на президента Първанов.
Немалко коментатори от времето преди осем години, но и миналата година сериозно анализираха как президентът (в качеството му на държавен орган) повече от отявлено и активно се намесва в проблемите на най-голямото вероизповедание у нас. Такива президентски правомощия липсват в българската Конституция – чл. 98 и сл., нещо повече с действията си, с които се заема да решава вътрешни вероизповедни спорове, той задълбочава разпрата и наслагва допълнително напрежение между двете спорещи групи, като пренебрегва конституционното си задължение по чл. 92 – да единява нацията, а не да разделя групи от нея. Особен момент в това отношение беше и игнорирането на становищата на 18 български вероизповедания, които той не зачита. Докато Първанов получава награда от 20 хил. долара през 2003 г., българският данъкоплатец след януари 2009 изпразва (и ще продължи да изпразва) джобове поради неадекватни държавни намеси в сферата на религиозните общности.
И понеже някой любознателен читател би могъл да опита да аргументира, че президентът „олицетворява“ вероизповедни единства в международен план, ще си позволим да отбележим, че той няма това правомощие, а напротив – целеустремено е нарушил Конституцията още преди осем години:
- БПЦ се представлява от свои собствени органи (чл. 5 сл. сл. УБПЦ), които не могат да делегират представителството си на друг.
- БПЦ е отделена от държавата, в смисъл, че нито последната представлява първата, нито обратното е възможно – чл. 13, ал. 1 от Конституцията!
Президентският рецидив по отношение на Конституцията е от миналата година – визитата на българския държавен глава при новоизбрания тогава руски патриарх в рамките на посещението на официална българска държавна делегация в Русия. Тогава руският патриарх е помолен от Първанов да подпомогне противопоставянето на Европейския съд за правата на човека в Страсбург. В съобщението се отбелязва, че българският президент е акцентирал върху: "съществуващите коректни отношения между църквата и държавата у нас, както и че държавата не се намесва в църковните дела, а се опитва всячески да ги подпомага".
Както е известно към момента гореспоменатите случаи, в които президентът е игнорирал чл. 13 от Конституцията, не са взети под внимание в искането на парламентарните сили за отстраняването му от длъжност. Но при всички положения тези президент-първанови несъобразявания с Конституцията имат симптоматичен характер за българския политически живот още от момента, в който основният закон е влязъл в сила.
Затова тези казуси все някога се нуждаят от сериозен обществен дебат.
Абонирайте се! Подкрепете свободната мисъл и свободното слово в България тъкмо когато те са в страшна немилост!
(Забележка: Можете да получавате броевете на в-к ГРАЖДАНИНЪ за 2010 г. ако пишете на имейл angeligdb [@] abv.bg)
ВИЖ >>> кн. II на сп. ИДЕИ
5 коментара:
Kато ми изтриваш коментарите,а те не са ти никат приятни си показваш комуноидната същност.За това говори и самото ти съветско образование по марксиско ленинска философия.Ако не е така публикуваи си дипломата.Ама маи те е срам да си я погледнеш.Много е лошо когато си написал повече книги от колкото прочел.Злобата ти е обяснима,и се корени в професионалната ти нереализация.Ако си учен философ какъвто не си,а ти се иска да бадеш,на 50г щеше да си доста на високо.В момента нивото ти е на една злобна махленска клюкарка.Какъвто и да ме наречеш,ти благодаря.От марксиско лениски философи не се обиждам.От съветски възпитаници още по малко.
Не, бъркаш, към комуноидите не съм злобен - те само ме забавляват! Винаги ти оставям коментарите, не е нужно да лъжеш, че съм ти ги бил трил. Ако ги трия кой ще ме забавлява, кой ще радва посетителите на блога ми.
Интересно е та, таваришч, защо толкова злобееш спрямо мен, а? Че не си се реализирал като марскистко-ленински философ ли? Или щото не си прочел и написал нито една книга - и няма да напишеш, естествено! Щото си обречен да пишеш само най-злобни бележки по блоговете на хора, които нещо са направили в тоя живот, затова ли? Или щото - ако следваме психоаналитичните постулати - си тъй нещастен, понеже никой не те е пожелал сексуално, затова ли?! Само поставям въпроси, сиреч, се питам, пък и теб питам: що си така озлобен, а, човече? Или това име "човек" за злобни комуноиди вече е неподходящо, така ли? Напълно съм съгласен с теб, неподходящо е!
Признавам че си забавен.И никога не отговаряш на неудобни вапроси.От съветските възпитаници не се обиждам.
Марксиската философия е твое поле на деиствие,аз никога не съм я изучавал.
Щастлив човек съм защото не мразя никого.Още по щастлив съм че въпреки трудностите осигурявам прехрана на 53души.Всеки месец плащам данъци равни на близо тригодишни твои заплати.Не парадирам с това нито се оплаквам,пътя аз сам си го избрал.
Човек създаващ препитание на толкова хора сигурно е доста по реализирал се от един гимназиален учител.Поклон пред професията на учителя,нищо лично,просто сравнение.Намеците ти със сексуалния елемент отминавам,те само показват махленското ти ниво,ако беше каруцар щях да те разбера.Бъди здрав,и по малко сърдечни проблеми,пожелавам ти го защото съм човек преди всичко.
И бъди сигурен че ако ти закрият блога,колкото и да не съм сагласен и с един твои ред,ще бъда от първите които ще защитят правото ти на мнение.
Благодаря за великодушието и благородството! Понеже съм неуспял и провален, а съшо така изцяло опорочен от марксизма човек в тази връзка, понеже се възхитих от човечността ти, се осмелявам коленопреклонно да помоля за следното: да подпомогнеш издаването поне на една книжка на списание ИДЕИ, което, както ти е известно, моя милост почна да издава съвсем без пари, с една най-мизерна учителска заплата. Вярвам, че това съвсем няма да затрудни успял човек като теб, пък и ще бъде цецен принос на нивата на българското образование и култура. Ще се радвам да откликнеш на идеята, която токущо се породи в бедния ми и опорочен от марксизъм-ленинизъм мой мозък.
Отправям тази молба съвсем искрено, понеже ето издаването на втората книжка на списанието струваше 720 лева, по-голямата част от които ми се наложи да изтегля от ВСК към училището (можеш да се поинтересуваш истина ли е това), а парите ще ги плащам за 20 месеца отчисления от повече от скромната ми учителства заплата. Вярвам, че благороден човек като теб ще откликне на молбата ми, все пак издаването на едно ново философско списание е нещо ценно; не искам парите за себе си, а за хората, за читателите на списанието, за младежта на България, която има нужда от качествено философско образование, от идеи, от ценности...
Публикуване на коментар