(по повод 70 години от присъединяването на Южна Добруджа към майка България)
Биографията на Раковски представя един от най-увлекателните достоверни романи, които бихме могли да четем в новата българска итература... и можем само да скърбим, че Раковски не успя да напише започнатото си "житие" за да ни въведе сам в подробностите на чудните наглед премеждия, в упованията, болките и разочарованията си" - така започват началните редове на най-значимото според собствените му думи негово родолюбиво творение (на проф.Михаил Арнаудов - бел. моя) "Георги Стойков Раковски - живот, произведения, дело, идеи". Най-завършената творба на последния голям енциклопедист и възрожденец в културно-обществения ни живот професор Михаил Арнаудов.
Имено тези редове са отправната точка за размислите, които поражда книгата за Раковски в настоящия ден. Ден, в който все още не са заглъхнали прениата ни за нов препрочит на българската литература, за нови христоматии по литература и история, но определения, с които повече спекулираме, защото този нов препрочит, тази нова христоматийност са възможни само ако имаме нови очи и нова нагласа, ако равнището на съвременника ни е достигнало онова ниво, чрез което може да се оглежда и да се впише в минали събития и личности, именно като съвременник.
Героят и неговият биограф - Г.С.Раковски и Михаил Арнаудов - са един от твърде показателните примери, че високите стойности, макар да са подвластни на коментар и ново виждане, са всъщност твърде неподатливи на ново възприемане, защото според великолепното определение на Томас Ман са винаги сред големите съвременници на Човечеството.
Ние можем само да допълваме с някой нов и непознат до момента факт, можем съобразно тежненията на времето да "интерпретираме" познати текстове, но не можем да се включваме директно нито в епохата, родила и осмислила личността, нито текстово да усилваме или разслабваме знанието за нея, достигнала до нас чрез "магията и алхимията на Словото".
Проф. Михаил Арнаудов издава книгата си за аковски през 1942 година, когато костите на идеолога на българската революция, според неговата предсмъртна воля са пренесени от катедралната черква "Света Неделя" в стария храм "Свети Петър и Павел" в родния му Котел, 75 години след смъртта му и 50 години след опожаряването на "свидното ми селце". Това е формалният повод за издаването на книгата, но има и друг, който нашите историци и литературоведи доскоро загърбваха - две години преди това Южна Добруджа се завърна в пределите на майка България. Съществуваха и привидни условия за осъществяване мечтите и идеалите на плеядата възрожденци, чийто пръв идеолог бе Раковски - за целокупното обединеуние на свещенната българска земя.
Проф. Михаил Арнаудов, който винаги бе живял с въжделенията на единствената за него България, разтегли границите на Българското Възраждане до съдбовната и най-дипломатимна българска година - 1940-а. Раковски, с чиято личност и дело до този момент се е занимавал най-ревностно (цели 30 години) е най-щастливия миг от въжделенията му да осъществи в завършен вид и собствената си идея. Другото е текст и съдба. Незабравим урок и естетическа наслада за поколенията. И жестока "историческа" присъд над самия Михаил Арнаудов - репресии, присъда, затвор.
Герой и автор се сливат в едно. Защото както каза престарелият учен (през 1976 год.) на една среща със студенти в дома си, духът на Раковски е подготвил и следващите му книги, тези, които е писал в затвора и осъществил след него. Онзи неувяхващ български дух, който е наслоил страниците на книгата му за Раковски е бил негова Съдба - и неговата Победа.
Следващото издание на книгата е осъществено по повод 90 годишнината от рождението на учения и е потвърждение за силата на творящия български дух. И на вечното присъствие на българския човек в историята. Този български човек, който ще се издигне над всички изпитания и превратности на Времето, за да осъществи исконния български стремеж - свободна, силна, независима и достойна за уважение България.
Във величавата фигура на Раковски тази вечна българска идея намира своето най-ярко въплъщение и един от своите стожери.
Георги Стойков Раковски и неговият вдъхновен интерпретатор професор Михаил Арнаудов са голямото доказателство, че върховните проявления на националния дух не подлежат на "препрочит". Те са нашия вечен "нов" поглед към съвремието ни.
12-22.09.2000 год. - 24.09.2010 год.
Атанас Ганчев
(П.П. Михаил Арнаудов не е титлуван академик, макар че е един от най-заслужилите и достойни членове на Българската академия на науките, правоприемникът на Възрожденското Българско книжовно дружеството, защото той държеше да се обръщат към него с думите: "професоре".)
Няма коментари:
Публикуване на коментар