Един човек, приятел на блога, именно K.Georgiev, написа смислен коментар в затегналата се дискусия с войнствени атеисти, в която отново участвам. Там той между другото пише ето това:
Трябва да обърнем внимание и на друго - атеистите обичат да гъделичкат егото си с мисълта, колко интелигентни и образовани са, понеже са прозрели истината, а масите тънат в невежество. Има някакъв елитарен комплекс, които е присъщ за повечето атеисти. Да имаш различни виждания по даден въпрос е нормално, но да се присмиваш и обиждаш 95% от населението на базата на плиткоумни заключения и без никакви доказателства си е лицемерие за мен.
Отвърнах му със следните думи, които ще доведа до сведението и на моите опоненти в блога на Петър Стойков, където именно тече дискусията:
Прав сте, наистина е така, що се касае за крещящата неоснователност на нападките на атеистите срещу вярващите хора. А за връзката между морал и вяра в Бога наистина си заслужава да се поговори; и аз това съвсем скоро ще го направя в моите видеобеседи с ученици в часовете по етика, които вече почнах да записвам.
Впрочем, преди време, по повод на една друга дискусия в блога на Петър Стойков моя милост записа една поредица от беседи по въпроса за основанията и смисъла на нашата човешка потребност от вяра, ала не вяра в някакви несъстоятелни фикции, а от вяра в Бога, от пълноценна вяра в Бога. Който се интересува, може да ги види и изслуша тук: Човешката потребност от вяра (видеобеседи). Правил съм такива лекции, но това не пречи отново да направя, както предлагате, нови беседи по тия толкова важни въпроси.
Разбира се, аз не смятам, че споровете с атеисти са изцяло безполезни; тия хора, със самия факт, че така настойчиво, отново и отново, поставят проблема за Бога, пък макар и от своята ограничена гледна точка, показва, че особено те самите имят някаква страшна потребност от Бог.
Щом си човек, щом искаш да бъдеш човек в истинския смисъл, щом искаш да живееш пълноценно, няма как да изпаднеш в пълно безсмислие и безразличие по отношение на този най-съдбовен въпрос за нашия Създател, за Бог като идеал на човека и за вярата като източник на морала. Ония, които искат да се отърват от коварното нихилистично безсмислие, могат благодарение на философията да започнат да проправят своя личен и изстрадан път към Бога.
Защото колкото по-скоро решат този най-важен екзистенциален въпрос на човешкия живот, толкова по-добре за тях самите: без смисъл, в безсмислието, без ценности, или с фалшиви ценности, не се живее - всичко тогава отива по дяволите. А пък маниакалната и парадоксална вяра в науката и в разума само свидетелства за това, че тия хора изнемогват от такъв един живот без духовни опори - и затова търсят все пак някакво основание, та да скрият безсмислието, разяждащо душите им, поне от самите себе си.
А пък в блога на П.Стайков отвърнах по следния начин на един от спорещите, които твърди, че понеже нямало "емпирични доказателства" за съществуването на Бога, то затова Той и не съществувал; ето какво казах на тоя твърде заблуден човечец:
Емпирично доказателство за това има или няма Бог няма и не може да има, затова е глупаво изобщо да се търси такова доказателство. Даже никакво разсъдъчно доказателство - нито за съществуването на Бога, нито против съществуването му - няма и не може да има, а какво пък остава да има "емпирични доказателства"!
Но това съвсем не значи, че Бог няма. Бог е предмет на вярата. Вярата не се нуждае от доказателства по същия начин, по който сърцето ни не се нуждае от "съзнателно ръководство", за да пулсира. И по същия начин, по който животът ни се превръща в ужасен кошмар, ако почнем да го устройваме върху някакви разсъдъчни или "умни" начала, както това се опитаха да направят комунистите.
Докато ни Бог е дал свобода включително и за да решаваме има или няма Бог, което за сетен път показва великодушието и величието на Божествения ни Създател.
Трябва да обърнем внимание и на друго - атеистите обичат да гъделичкат егото си с мисълта, колко интелигентни и образовани са, понеже са прозрели истината, а масите тънат в невежество. Има някакъв елитарен комплекс, които е присъщ за повечето атеисти. Да имаш различни виждания по даден въпрос е нормално, но да се присмиваш и обиждаш 95% от населението на базата на плиткоумни заключения и без никакви доказателства си е лицемерие за мен.
Отвърнах му със следните думи, които ще доведа до сведението и на моите опоненти в блога на Петър Стойков, където именно тече дискусията:
Прав сте, наистина е така, що се касае за крещящата неоснователност на нападките на атеистите срещу вярващите хора. А за връзката между морал и вяра в Бога наистина си заслужава да се поговори; и аз това съвсем скоро ще го направя в моите видеобеседи с ученици в часовете по етика, които вече почнах да записвам.
Впрочем, преди време, по повод на една друга дискусия в блога на Петър Стойков моя милост записа една поредица от беседи по въпроса за основанията и смисъла на нашата човешка потребност от вяра, ала не вяра в някакви несъстоятелни фикции, а от вяра в Бога, от пълноценна вяра в Бога. Който се интересува, може да ги види и изслуша тук: Човешката потребност от вяра (видеобеседи). Правил съм такива лекции, но това не пречи отново да направя, както предлагате, нови беседи по тия толкова важни въпроси.
Разбира се, аз не смятам, че споровете с атеисти са изцяло безполезни; тия хора, със самия факт, че така настойчиво, отново и отново, поставят проблема за Бога, пък макар и от своята ограничена гледна точка, показва, че особено те самите имят някаква страшна потребност от Бог.
Щом си човек, щом искаш да бъдеш човек в истинския смисъл, щом искаш да живееш пълноценно, няма как да изпаднеш в пълно безсмислие и безразличие по отношение на този най-съдбовен въпрос за нашия Създател, за Бог като идеал на човека и за вярата като източник на морала. Ония, които искат да се отърват от коварното нихилистично безсмислие, могат благодарение на философията да започнат да проправят своя личен и изстрадан път към Бога.
Защото колкото по-скоро решат този най-важен екзистенциален въпрос на човешкия живот, толкова по-добре за тях самите: без смисъл, в безсмислието, без ценности, или с фалшиви ценности, не се живее - всичко тогава отива по дяволите. А пък маниакалната и парадоксална вяра в науката и в разума само свидетелства за това, че тия хора изнемогват от такъв един живот без духовни опори - и затова търсят все пак някакво основание, та да скрият безсмислието, разяждащо душите им, поне от самите себе си.
А пък в блога на П.Стайков отвърнах по следния начин на един от спорещите, които твърди, че понеже нямало "емпирични доказателства" за съществуването на Бога, то затова Той и не съществувал; ето какво казах на тоя твърде заблуден човечец:
Емпирично доказателство за това има или няма Бог няма и не може да има, затова е глупаво изобщо да се търси такова доказателство. Даже никакво разсъдъчно доказателство - нито за съществуването на Бога, нито против съществуването му - няма и не може да има, а какво пък остава да има "емпирични доказателства"!
Но това съвсем не значи, че Бог няма. Бог е предмет на вярата. Вярата не се нуждае от доказателства по същия начин, по който сърцето ни не се нуждае от "съзнателно ръководство", за да пулсира. И по същия начин, по който животът ни се превръща в ужасен кошмар, ако почнем да го устройваме върху някакви разсъдъчни или "умни" начала, както това се опитаха да направят комунистите.
Докато ни Бог е дал свобода включително и за да решаваме има или няма Бог, което за сетен път показва великодушието и величието на Божествения ни Създател.
3 коментара:
Именно понеже е предмет на вярата, Богът трябва да си остане почитан от вярващите. Голямата, основната съпротива срещу него е, че вярващите се опитват да натрапят вижданията си на невярващите и това придобива крайноуродливи форми през цялата история на религията, та до ден днешен, като се вземат различни примери, от талибаните и аятоласите през радикалните говежди евангелисти хомофоби от Тексас и околните южни щати, та чак до нашия бляд Николай и неговите господари от матушката Рус. Също тъй, твърде често догматичната вяра противоречи на последните научни открития за устройството на Вселената, а именно презираният от вас емпиричен опит доказва и показва, че в тези спорове науката всякога е права - днес ние знаем, че земята е кръгла, а не плоска, че небето е от атмосфера, а не е някакво селение и т.н. и т.н. Ако се остави властта в ръцете на догматиците, като въпросният Калоян, който толкова обичате, цели течения в изкуството и културата просто ще изчезнат, обявени за "сатанински" и "богопротивни". Нека не забравяме, че именно православният император Юстиниан затваря Атинската школа и спира развитието на философията за векове напред.
Другояче стои въпросът с вярата в някаква свръхестествена, градивна сила, която стои зад или в съществуванието на Вселената. Тази вяра, наистина, не може да бъде отречена, тъй като теоретично е възможно да я има, а в историята на света има немалко свидетелства за чудеса от най-различни точки на света и в най-различни религии. Но дали става дума за Бог, някакво поле като описаната от Джордж Лукас Сила, магия или същества от космоса, остава загадка и действително въпрос на вяра. И е редно ако не друго, да се уважават различните гледни точки, дори човек да не е съгласен с тях.
Що се отнася до обвинението на Георгиев, че атеистите излъчват наглост, безспорно някои крайно тесногръди и ограничени учени са дразнещи с претенцията си за интелектуално превъзходство, ала никой не е по-надменен от ония вярващи, които крачат, сякаш притежават някаква скрита мъдрост чрез вярата си - а най-често става дума за откровена глупост.
# Асен Кънев казва:
September 21st, 2010 at 2:53 pm
Много здраве на атеистите от Айн Ранд :-)
“Доброто, казват мистиците на духа, бил Бога – същество, единственото определение за което е че е отвъд възможностите на човешкото познание; определение, което обезсилва съзнанието на човека и обезсмисля разбиранията му за битието. Доброто, казват мистиците на плътта, е Обществото – нещо, което те дефинират като организъм, лишен от физическа форма, свръхсъщество, чието въплъщение, без да е някой конкретно, са всички взети заедно като цяло, с изключение на вашето „Аз”. Човешкият ум, казват мистиците на духа, трябва да бъде подвластен на Божията воля. Човешкият ум, казват мистиците на плътта, трябва да се подчинява на волята на Обществото. Критерият за човешките ценности, казват мистиците на духа, е Божията удовлетвореност, чиито норми човек няма способността да разбере, и трябва да ги приеме на вяра. Критерият за човешките ценности, казват мистиците на плътта, е удовлетвореността на Обществото, чиито норми човек няма право да подлага на съмнения и трябва да им се подчинява като на основополагащ абсолют. Целта на живота, казват и едните, и другите, е човек да се превърне в смирено зомби, което служи на цели, които не разбира, по причини, за които не бива да пита. Възнаграждението, казват мистиците на духа, ще му бъде дадено в задгробния живот. Възнаграждението, казват мистиците на плътта, ще получат тук, на земята, неговите пра-правнуци.”
Атеистите тези неща си ги знаят, но нека ги прочетат и смирените зомбита, които служат на цели, които не разбират, по причини, за които не бива да питат.
# Ангел Грънчаров казва:
September 21st, 2010 at 2:59 pm
Само атеист може да изтрие, без да му скимне, изказването на опонента си, само и само за да излезе, че е “прав”: доказателство за това, че атеизмът върви ръка за ръка с аморализма и безсрамието…
# emo казва:
September 21st, 2010 at 4:38 pm
Напротив, аз като атеист вярвам, че е прочел и изтрил мнението ти с голямо отвращение и неудоволствие, причинявайки си истински дискомфорт, но ни спести и нас да го четем. Следователно е истински човеклюбив и самоотвержен блогър.
Всъщност колкото повече пишеш, толкова повече ни убеждаваш, че не си прав. Вярвам, че не си изменил на себе си и в изтритото мнение, така че направо ти е било услуга :)
# Ангел Грънчаров казва:
September 21st, 2010 at 5:53 pm
emo, подлизурството ти спрямо собственика на блога пак е проява на аморализъм :-) с което само потвърждаваш тезата ми :-)
# Ангел Грънчаров казва:
September 21st, 2010 at 5:56 pm
Трябва да бъдем снизходителни към Айн Ранд, тя все пак е жена :-) Просто не й стигат силите да постигне философската - сиреч, същностно-човешката, изчерпателната по смисъл - истина за Бога.
# Ангел Грънчаров казва:
September 21st, 2010 at 5:56 pm
Трябва да бъдем снизходителни към Айн Ранд, тя все пак е жена :-) Просто не й стигат силите да постигне философската - сиреч, същностно-човешката, изчерпателната по смисъл - истина за Бога.
# Асен Кънев казва:
September 21st, 2010 at 6:18 pm
Още по снизходителни трябва да сме към философите, които смятат че дълбините на философията се достигат с … пенис :D
# Асен Кънев казва:
September 21st, 2010 at 6:33 pm
Г-н Ангел Грънчаров,
Argumentum ad hominem си е логическа простотия дори и за теистите.
# Жилов казва:
September 22nd, 2010 at 12:10 am
Комунизмът е религия - има култ към неговите лидери, лозунги, обещание за рай, промиване на мозъците на децата с идеологията му. Парадоксално е за мен, че много хора, пострадали от комунизма, или бунтуващи се против него, са станали християни, след като християнството е като негово огледало - също толкова авторитарна религия, обещаваща рай, изискваща подчинение пред Властта (в случая - Бог), и обричаща всички инакомислещи на Ад.
# Ангел Грънчаров казва:
September 22nd, 2010 at 6:58 am
Да, комунизмът е атеистическа “религия”, сиреч, антирелигия. Атеизмът е водещото при комунизма, не “религиозността”, както се опитвате да ни убедите, свъсме неоснователно, впрочем, щото се водите от една съвсем външна аналогия. Да кажете, както правите, че комунизмът е “огледало на християнството”, означава, че не си давате даже и най-нищожно усилие да разберете както същността на християнството, така и тази на комунизма.
Публикуване на коментар