Искам тук да изложа в тезисен порядък някои "съображения" по наистина тежкия проблем за дисциплината в класа и в училището. Много съм мислил, изследвал и писал по този възлов проблем, но ми се ще сега да синтезирам постигнатото в една пределно ясна, кратка и практически ориентирана платформа, чиято цел е да провокира, да инициира започването на един реален и творчески процес на търсене на наистина работещите решения.
Да чакаме държавата, правителството, министърът, образователната бюрокрация да се загрижат сериозно за решаването на този проблем и отгоре да "спуснат" готовите "директивни решения" е една напразна и изцяло безпочвена илюзия. Безусловно и близко до ума е, че тия, които реално са въвлечени в самата ситуация и са жизнено заинтересовани от разнищването й - учениците, учителите, родителите - трябва сами да се потрудят и сами да открият работещите и полезните решения.
В написаното по-долу изхождам от следните основни предпоставки или аксиоматични положения: (ОЩЕ >>>)
13 коментара:
Грънчароов "Тезиси" - изприщвам се от такива "термини".
Копирах "тезисите",но нямам време да ги прочета и да "кажи си думата збръкана".Имам доооста практически занятия.
"истинските, наистина работещите и ефективни решения могат да се изнамерят и изобретят само в практиката,"
Имам ги "изобретени",готови ! Нооо...давам не "безвъзмездно" и само тук в "дупката",където са "изобретени"!
Дерзай !
"Точковата" ти система казах ти е в правата посока ....!
Румен Бърцов
Грънчаров, имаш едно голямо БРАВО, от мен, радетеля за ново българско Възраждане чрез просвета!
Грънчаров, честит 3-ти март, ............ или ти не го празнуваш
А кой да дисциплинира и възпита родителите? Законът?
Димитър Димитров
Не празнувам 3-ти март. Аз празнувам 6-ти септември и 24 май като национални празници. И 22 септември също. Стигат ми толкова национални празници... 3-ти март ми е в повечко...
Нека не обвиняваме училището.Домът,семейството-къде са?Оправдаваме се,че сме много ангажирани.О, не!Държавата? О,не! По умни от нас са го казали-първите 7 години.....,а това сме ние-РОДИТЕЛИТЕ,изграждащи ценностите на децата ни,а учителите могат само да ни помогнат,както и държавата.
Eva Dimitrova
Да, донякъде, но пък държавате е виновна, че родителите трябва да работят на по няколко места и нямат физическо време за децата си!
Hristian Stefanov Kochev
Ето, отново!Нима цялата нация работи на няколко места?Къде са родителите,когото деца на 12 ,13, 14, 15, 16,17 години се прибират в късните часове на нощта?Употребяват алкохол,наркотици?Да,отново държавата е виновна според Вас!А,човек е длъжен,когато има подрастващи в семейството да намери време за тях.Когато всеки от нас е решил ,че трябва да създаде поколение,трябва да е наясно- в състояние ли е да му създаде нужните условия и от там да планира колко деца би могъл да отгледа.Децата са личен и свободен избор на всеки от нас-поне тези, които сме извън гетото.
Eva Dimitrova
Г-жа Димитрова, да не забравяме, че тези родители са възпитани от училището при социализЪма!
Енчо КЪРМАКОВ
Е,не е така-аз също съм дете на този строй,родителите ми работеха на смени,но винаги намираха начин да ме контролират,имах вечерен час,който не ми се нравеше,но го спазвах,защото имаше норми в семейството ми. Отгледах детето си след години сама,работеща също на смени и той стана стойностен човек.Така,че забележката Ви не е никак уместна.Всичко е въпрос на организация и стойности.
Eva Dimitrova
Първо родителите трябва да имат нещо в главите. Но в БГ не сме дорастнали до този момент :)
Но и какъв е проблема с дисциплината? Адски много зависи какъв е учителя, в часовете на Грънчаров винаги сме имали кофти дисциплина. При други учители в стаята и муха да бръмне щеше да се чуе. Как го постигат? Едни и същи деца сме били.
Не всеки става за учител, съжалявам, това е огромна част от проблема, хайде да не го игнорираме.
България има един национален празник - 3-ти март. 6-ти септември , 24 май и 22 септември са официални празници. Но нека всеки ги празнува когато и както му идва на сърце!
Интересно съждение изказва анонимникът по-горе, дето пише:
... в часовете на Грънчаров винаги сме имали кофти дисциплина...
Обяснението му е, че този Грънчаров не става за учител. Бих желал да попитам в тази връзка: можете ли да се обосновете, сиреч, да посочите кое е онова фатално важно качество, което липсва на този Грънчаров, и заради липсата на което той "не става за учител"? И също ми е интересно, в реда на тези мисли: на какво се дължи това, че при всички други учители (с изключение на тези на Грънчаров) имало такава "чудна обстановка": "и муха да бръмне, щеше да се чуе"? - както благоволява да се изрази същият този анонимник.
Щото нещата са двойнствени, да не и да се окаже, че "кофтито дисциплина" в часовете на Грънчаров е израз на това, че учениците в неговите часове спорят, обсъждат, търсят истината, чувстват се по-свободни и т.н. При това трябва да се вземе предвид, че Грънчаров преподава философски предмети, които са доста по-различни от останалите...
Публикуване на коментар