Представена публикация

За всички, които се интересуват от моите коментари, беседи и от дискусиите, в които участвам!

Съобщавам, че всеки, който иска да следи моите всекидневни коментари и анализи, може да го прави като посещава редовно моята страница във фе...

четвъртък, 25 април 2013 г.

Божия Майко, благодаря за милостта на Твоя Син към мен, грешния!

ЧУДОТВОРНА ИКОНА, КОЯТО СБЪДВА ЖЕЛАНИЯ НА ВСЕКИ, КОЙТО Я ЗЪРНЕ! ВСЕКИ, КОЙТО Я СПОДЕЛИ, ЩЕ ПОЛУЧИ ВСИЧКО, КОЕТО СИ Е ПОЖЕЛАЛ/А.

Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров СТРАСТИТЕ И БЕСОВЕТЕ БЪЛГАРСКИ (с подзаглавие Кратка психологическа история на съвременна България), изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2008 г., 320 стр. Хронология и феноменология на случилото се след 1989 година, както и вникване във факторите, които определят нашата национална съдба. Книга за нашите лутания по пътищата на свободата, за раждането и пътя на младата българска демокрация, за това какви сме ние, съвременните българи, книга за пропилените ни шансове и за покрусените ни надежди.

Но това е една въпреки всичко оптимистична книга, която ни казва, че от нас, гражданите, зависи всичко: ако сме мизерни духом, няма как и да не живеем в бедност. От нашите ценности зависи съществуването, живота ни. Духовната безпътица поражда историческите, пък и сегашните ни нещастия. А растежът на нашите сили - и като индивиди, и като нация - тръгва от освобождаването на съзнанията ни от ония коварни скрупули и дефекти, заради които толкова сме си патили - и за които сме платили тежка цена.

5 коментара:

Анонимен каза...

Американският Философ-атеист Даниел Денет след животоспасяваща операция, направен му през 2006:

Какво обаче да кажа на моите религиозни приятели (да, имам доста религиозни приятели), които имаха смелостта и честността да ми кажат, че са се молили за мен?...Съжалявам, че не мога да се моля (искрено) за моите приятели и семействата им, когато има нужда, така че оценявам техните усилия, колкото и ясно да осъзнавам тяхното безсмислие… Ако те НАИСТИНА искат да направят нещо полезно, биха могли да посветят времето на молитвата и енергията си на спешно начинание, което МОЖЕ да промени нещо… Може да благодарите на Бог, но самата идея, че може да му се отплатите, е смехотворна. Какво би могло да стори едно всезнаещо, всемогъщо същество (КОЕТО ИМА ВСИЧКО) с жалката ви отплата? (А освен това според християнската традиция Бог вече е изкупил греховете за всички времена, жертвайки собствения си син. Опитайте се да изплатите ТОЗИ дълг!) Да, разбира се, знам, тези теми не бива да се тълкуват БУКВАЛНО, те са символични. Признавам го, но тогава самата идея, че благодарейки на Бог, Вие правите нещо добро също трябва да се разбира само символично. Аз обаче предпочитам реалното добро пред символичното.

Ангел Грънчаров каза...

Благодаря Ви за интересното и провокиращо изказване, което привеждате. Ще го коментирам, но не сега. Заслужава си. Много ми са любопитни претенциите на някои американци да се държат като философи без изобщо да им е ясно каква е самата идея за философия... да не говорим пък за религия... Твърде са ми симпатични :-) Американците са доста зян във философията, но са много силни в други области...

Ангел Грънчаров каза...

Прочее, ние двамата с Вас сме добър екип за дискусии, не мислите ли? :-)

Анонимен каза...

Дискусията и диалогът са класическа форма на философско общуване, да си спомним Сократ и Платон, и поради това е жалко, че вече почти не се практикуват. Нашите спорове даже може да влязат в историята (и съкровищницата) на българската философска мисъл :):)

Философията наистина не е силна страна на американците, макар че мислители като Джеймс и за мен особено П(и)ърс заслужават внимание. В рамките на шегата бихме могли да предположим, че успехът и просперитетът на Америка се дължат именно на пренебрежението й към философията. Когато прекалено много хора възприемат философски начин на живот или започнат да се увличат по абстрактни идеи, обществото се извращава и не може да просперира.

Колкото до критика на религията, винаги бих предпочел някой немски критик-философ пред нашумелите в последно време критици на религията от англосаксонското пространство.

Анонимен каза...

Както каза неотдавна един атеист по телевизията: доскоро бях атеист, но вече съм теист. Само че смятам, че Бог е садист, който седи и наблюдава случващото се на Земята с удоволствие: Освиенцим, ГУЛАГ, Руанда и т.н.

А иначе Анри Холбах (вече класика):

Бог, оказавшийся настолько вероломным и коварным, чтобы создать первого человека и затем подвергнуть его искушению и греху, не может считаться существом совершенным и должен быть назван чудовищем безрассудства, несправедливости, коварства и жестокости.
Возмездие в жизни загробной — не что иное, как призрак, выдуманный для помрачения человеческого разума, изобретенный для того, чтобы обмануть и сбить с толку людей, чтобы навсегда лишить их спокойствия и превратить в послушных рабов духовенства.
Все религии, какие мы только видим на земле, дают нам лишь клубок вымыслов и бредней, возмущающих ум.
Всякая религия по сущности своей нетерпима как в силу своих принципов, так и в силу своих интересов.
Всякий, кто серьезно задумается над религией и ее сверхъестественной моралью, кто трезво взвесит все ее преимущества и недостатки, сможет убедиться, что религия и ее мораль вредны человечеству и, во всяком случае, противоречат природе человека.
Говорить, что религия недоступна разуму, значит допускать, что она не создана для разумных существ; значит согласиться с тем, что сами доктора богословия ничего не смыслят в тайнах, которые они каждодневно проповедуют.
Говорят, что бог терпелив. Но терпеть явное зло — не значит ли обнаруживать бессилие или даже соучастие в этом зле?
Догмы всякой религии оказываются нелепостью с точки зрения другой религии, проповедующей иные, столь же бессмысленные доктрины.
Долой разум! — вот основа религии.
Духовенство было бы весьма недовольно, если бы его духовный труд оплачивался духовно.
Евангелие действительно принесло «не мир, но меч». От апостолов и до нашего времени христианский мир раздирается ненавистью, преследованием и яростью.
Если бог воздерживается в течение достаточно длительного времени от применения своего правосудия и допускает зло в течение всего существования нашей планеты, какие же могут быть у нас гарантии того, что и в другом мире божественное правосудие не будет точно так же бездействовать и попустительствовать страданиям его обитателей?