Мое разсъждение на едно място по повод на гладната стачка на учителка по философия от Търново, която е предприела отчаяната си инициатива понеже било много трудно да бъде изгонен един директор на училище, който вече здравата е "сгазил в лука", сиреч, позволил си е разни там беззакония, произволи, репресии над инакомислещи, своеволия, волунтаризми и прочие; та ето какво написах по този въпрос на съответното място, където той се обсъждаше:
Ако има гражданско и демократично съзнание сред учителите в едно училище, самозабравилият се директор, първо, няма да посмее да върши никакви своеволия и мерзостчици. Ала понеже няма такова съзнание, директорите си правят каквото им скимне. Та излиза, че ако сред учителите се появи такова гражданско съзнание, няма нищо по-лесно от това директор, който е, така да се каже, вече е "сгазил в лука", да си отиде; но ако такова гражданско и демократично съзнание сред мнозинството от учителите няма, тогава директорският авторитаризъм ще си цъфти необезпокояван - и тогава наистина е трудно да бъде изгонен такъв самозванец.
Така стоят работите, близко до ума е че е така. Сиреч, оказва се, ние самите (учителите, пък и учениците, да не говорим за родителите!) понеже сме с погрешно, с невярно съзнание, сме виновни и отговорни за това, което се случва в училищната общност, нали така излиза, кажете какво мислите и вие, на мен лично много ми е интересно това...
2 коментара:
Явно е сбъркан моделът на управление. Още във Възраждането Главният учител (т.е. днешният Директор) е бил изпълнител на решенията на училищното настоятелство. Училището не е нито на Министерството, нито на директорът му. То получава пари от данъкоплатците - т.е. от нас. Неговото ръководство следва да се осъществява от Училищният съвет, в който влизат Родителският комитет, представители на учителите и на учениците и, естествено, директорът. Квотите трябва да бъдат разпределени така, че никой да няма абсолютното мнозинство и решенията да се взимат с постигане на съгласие между поне 2/3 от членовете му. Директорът трябва да изпълнява коректно взетите решения. Ако ли не - се освобождава с решение на Съвета.
Гражданинът Парпулов
Много вярно разсъждавате, г-н Парпулов, така е било, така трябва да бъде и сега. Срамота е, че по времето на т.н. "турско робство" сме имали по-голяма свобода и демокрация отколкото имаме сега! :-) Да, през Възраждането сме имали в тази сфера, в училищното дело, по-голяма свобода, отколкото сега. Факт. Такава е историческата истина. Това обаче е страшно. Дегенерацията ни като общество е страшна. Моделът на управление на образованието е изцяло сбъркан. Вие написахте как следва да бъде всичко и сега. Изцяло споделям разбирането Ви.
Публикуване на коментар