Обявих преди няколко дена един новогодишен семинар по нравствените проблеми на съвременността и написах за тази цел няколко текста; последният от тях е ето този: Душеспасителният проблем: как да стигнем до така жизнено необходимия ни поврат в съзнанията, в душите?. Идеята ми беше именно да предизвикам един такъв "душеспасителен", пък и, защо не, един душеочистителен разговор, но това не се получи; почти никой не се включи в предложените от мен обсъждания, което за мен е знак, че те са изключително необходими. Да, изключително необходими са, щото явно даже липсва настройка, нагласа за подобни обсъждания, липсва също така и съзнание за тяхната необходимост. Работата в тази сфера, сферата на така потребния ни нравствен живот явно е крайно тежко, щом се оказва невъзможно даже да се поведе такъв един разговор, в който страните да участват с желание, дори с вдъхновение, със съзнание за смисъла и дори ползата от подобно разговаряне. Явно за много хора не е по силите да проблематизират нещата, да ги осъзнаят именно като проблеми, което и показва, че тия хора си живеят с коварната илюзия, че "при нас всичко си ни е наред в тази област", "всичко си ни е перфектно", "ний сме най-добрите, ний тук проблеми нямаме" и прочие. Мълчанието обаче издава, че тия хора имат страхотна нужда, ала нямат необходимите умения да вникнат и да се замислят, за да схванат именно съдбовността на нравствените проблеми за живота на човека. Е, аз ще продължавам да настоявам за такива разговори, няма да се спра, знам, че ще дойде моментът повече хора да се развият умствено и душевно дотам, че да осъзнаят нуждата от тях.
Аз се постарах да начена този разговор не на една чисто теоретична плоскост, а на една по-скоро практическа; не разговорът да бъде от типа "общи приказки", а да бъде за конкретни житейски и жизнени проблеми, за проблеми, които са се породили в реалния живот, в реалните отношения. Давах примери със случки и преживелици в едно училище, в което имам честта да работя. Оценявам ситуацията в това училище като тежка именно и най-вече в нравствено отношение, като съм длъжен да спомена, че то не е изключение или прецедент, така е навсякъде, във всяка една сфера на българския живот, така е, ако не е и още по-тежко, в другите училища. (ОЩЕ >>>)
Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ПРЕСЛЕДВАНЕ НА ВРЕМЕТО: Изкуството на свободата, изд. A&G, 2003 г., разм. 21,5/14,5 см., мека подвързия, ISBN 954-8945-88-6, 280 стр., 8.00 лв. Книгата говори за “нещо”, което е близко на всеки един от нас: времето. Тя се опитва да ни насочи към чисто човешкото в него, към неговата ценност за човека. Това, че времето не ни е чуждо и ни изглежда “добре познато”, съвсем не означава, че го разбираме. Нашето предварително познание за времето не навлиза в неговите дълбини, а само докосва повърхността, най-бледата му външност. Съзнанието за време го приема за факт, с който трябва да се “съобразяваме”, но не отива по-нататък и не се задълбочава в неговата тайна. Когато обаче ни запитат А що е време?, почти нищо не можем да кажем: мълчанието е нашият отговор. Тази необичайна и изненадващо понятна философска книга “поглежда” в скритото “зад” мълчанието ни – за времето, живота, свободата.
11 коментара:
Дискусиите ви не се получават, тъй като пишете твърде обширно и дидактически. Вие не искате да разговаряте, а да просветлявате народа, не е ясно от каква позиция. Затова и не ви обичат хората много.
А къде е казано и доказано, че хората трябва да ме обичат? И за кои хора става дума. Аз лично предпочитам дадени хора да ме мразят...
Не ви мразят. Просто сте им досаден.
Вие сте особен човек, г-н Грънчаров. Хем казвате, че искате хората да ви мразят, хем се вайкате от това, че няма интерес към статиите и книгите ви. Би трябвало да може да разберете, че след като дразните някой има минимален шанс той да реши да комуникира с вас, а още по-малко да си закупи нещо, което сте написал.
дск в момента логично е да се запитаме защо вие комуникирате с мен? :-)
За да ви помогнем да осъзнаете грешките си, господин Грънчаров. От благородни подбуди, сиреч.
Сиреч, стараете се да ме научите да мисля "правилно", тъй ли? Мерси, не ща - аз предпочитам да си мисля като себе си. "Правилното" обезличностено (комуноидно) мислене, дето на Ваша милост ще се хареса, нека да си бъде Ваше, моето пък - мое. Какво има толкова сложно за разбиране? Ама тази пуста комуноидност Ви пречи да разбирате, понимаете, изкривено Ви е мисленето, таваришч другарко...
Пък и има нещо друго: мисленето е под ведомството на философите. Заедно с истината. Та сами виждате, седнал сте краставичар да учите как се сеят краставици... е, не става така, таваришч другарко...
Самият вие не прекъснато повтаряте, че критикувате хората, за да ги накарате да осъзнаят грешките си, тоест да ги научите да мислят "правилно". Чудно как не виждате великата ирония на това нещо.
Или, както се казва, с вашите камъни по вашата куфалница... :)
Мисленето било под ведомството на философите! Хаха, това изби пилците!
Не ми се мисли какво щеше да е, Грънчаров, ако ВИЕ имахте някаква власт в държавата, или пък я управлявахте - цензура, концлагери за инакомислещите, бой за несъгласните... все таквиз нещица...
Тотю
Пише се "непрекъснато", не "не прекъснато". Точка.
Тотю, няма ли психиатри във Вашата махала? Не е зле да се прегледате...
Щях да кажа, че вие сте за психиатър, но се сетих, че те хората помагат на болни, не на лоши хора...
Публикуване на коментар