Кратък диалог с една опитваща се да мисли дама, на която това явно не се удава:
Опитваща да мисли дама каза: Много ясно, че свободата не съществува... Това е толкоз просто и логично...
Ангел Грънчаров каза: Свобода не съществува само за робите... това е толкоз просто и логично! :-) Истински роб е оня, който хем не съзнава че е роб, хем съвсем не знае що е свобода, хем искрено мрази свободата... (ОЩЕ >>>)
Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА: вечното в класическата и модерната философия, изд. ИЗТОК-ЗАПАД, февр. 2009 г., 520 стр. Книгата ИЗВОРИТЕ НА ЖИВОТА, външно погледнато, е систематичен курс по философия, в който обаче твърде експресивно се тълкуват и вечните въпроси, вълнуващи човешките същества на тази земя. Подобна форма, именно курс лекции по философия, осигурява на автора така потребната живост, непосредственост и свобода в общуването със съзнанието на читателя. През цялото време той се стреми да бъде близо и да не изневерява на ония неизбежни сърдечни трепети, благодарение на които човекът става човек – и личност, разбира се. Опитва се да приобщава съзнанието на читателя към така вълнуващата мисловност на непреходното, която именно е истинското богатство на човека.
12 коментара:
Знаем тезата на Грънчаров за абсолютната, безгранична свобода, която не може да бъде ограничена по презумпция, но аз бих казал, че безграничната свобода, наличието на безкрайно много алтернативи в дадена ситуация, в някакъв смисъл също прави човека несвободен, защото как да избереш от безкрайно много възможности? И можеш ли да си сигурен, че си направил най-добрия избор? Освен това екзистенциалистите даже не държат толкова на външната, а повече на вътрешната свобода, поради което според тях можем да сме свободни и при комунизма, и в затвора, и в концлагера.
А за каква точно свобода иде реч в дадения случай? Кой да лъже?! Г-жа Т. Предова твърди, че учителите имат свободата да избират методите и средствата с които да преподават на децата стига да постигат ДОИ. Това е така и този учител, който е "свободен", го знае прекрасно и се възползва с всичка сила, като постига и добри резултати. Теодор от своя страна вижда и обратната страна на медала - консерватизъм, рутина, остарели методи... къде е свободата тук - тя липсва в главите на някои от нас, понеже да си свободен е преди всичко отговорност и много, много работа. Учителката от репортажа, която работи с методиката на JUMP Math, е имала "свободата" да избере тази система, положила е усилие да убеди и ръководството на училището в качествата и полезността й, от тук и родителите и ето - работи жената и се чувства щастлива от успехите си. Историкът Джасим - също.
Мария Тодорова-Сандева
"Свобода", ала в... "кочинката", наречена "ДОИ" - ако това е свобода, то няма смисъл повече да разговаряме... Щом никой за нищо не пита реалните участници в учебния процес и истински заинтересованите от него - учениците, учителите, родителите, в крайна сметка и гражданите, общността като цяло - и щом никой не се съобразява с техните потребности и интереси, а всичко се решава от някакъв "свръхумен мозъчен център" в Министерството (държавата), а след това от всички се иска само изпълнение и послушание, то, простете, но тук за никаква свобода не може да се говори - сега разбирате ли за какво изобщо става дума? Щом има пълна хегемония, диктат и всевластие на държавната администрация в образователната сфера, а пък всички участници в нея са превърнати в обекти и в прости изпълнители на инструкции, идещи отгоре, то тук за никаква свобода изобщо не може да става дума. Ето за това говорим, уважаема г-жо Сандева. Нещата явно стоят в доста по-различна светлина от тази, в който Вие ги виждате...
Ангел Грънчаров
Сещам се, г-н Грънчаров, че имахте проблем с прословутото разпределение от страна на директора и инспектора... Е нали имате свобода? Или свободата се състои в това да имаш шанса да убедиш директора? Свят да ти се завие от толкоз много свобода, дума да няма.
Явор Ганчев
Сещам се, че г-н Грънчаров имаше проблеми и с главата, дано поне този проблем вече не го притеснява... здравето е много важно условие, за да си свободен.
Мария Тодорова-Сандева
Въпросът Ви, г-н Ганчев, е "Кой лъже?". Опитах се да обясня, че в точно този репортаж - никой. Въпрос на гледна точка, не ли?
Мария Тодорова-Сандева
Да, разбира се. Вашата гледна точка за свободата е, че всеки е свободен да убеди директора си (и евентуално - инспектора) да го остави да работи по определен начин. Моята гледна точка е, че за това има други думи и нито една от тях не е "свобода".
Явор Ганчев
Не виждам и нищо лошо в това да убеждаваш когото и да било да подкрепя идеите ти, стига да имаш визия за нещата. Директор и учители следва да работят екипно с деца и родители. Всички сме участници в образователния процес.
Мария Тодорова-Сандева
Работата в училище е толкова екипна, колкото е екипна работата на пътниците във влака с кондуктора, машиниста и авторите на разписанието на влака.
Явор Ганчев
Това вече е друга бира... и не е предмет на Вашия въпрос за свободата и лъженето.
Мария Тодорова-Сандева
Днешното българско училище е построено на принципа на казармата, подчинява се на армейската максима "Началството никога не греши!". "Добрият" учител в очите на началството е изпълнителният, послушният, не създаващият проблеми, неоригиналният, сиреч този, който няма скрупули да се откаже от личността си и е готов да пожертва творческия характер на работата си за да угажда на началството; който не се вмества в този модел, е, разбира се, "лош". Аз в този модел не виждам нищо, което да наподобява свободата, ако някой вижда, проблемът си е негов...
Ангел Грънчаров
Да не пропусна да добавя: в училището-казарма, каквото е нашето, си действа необезпокоявано и добре известното правило на др. Сталин: "Есть человека, есть проблема, нет человека - нет проблемы!". Всичко, що е човек (личност) - а да си личност означава да цениш свободата си и да не си готов да я пожертваш за да угодиш на когото и да било - неизбежно става проблем за системата и следва да бъде извадено от нея...
Ангел Грънчаров
Публикуване на коментар