Приятели от Фейсбук са ме включили в групата Промяна в образованието СЕГА! (затворена, което значи, че самата група всеки може да се вижда, но мненията в нея не всеки може да ги чете, а само участващите). Ето тук пък се намира текстът на декларацията за ОТХВЪРЛЯНЕ НА АВТОРИТАРНИЯ МОДЕЛ И УСТАНОВЯВАНЕ НА ПЛУРАЛИЗЪМ, която подкрепих с подписа си. Всеки може да се присъедини към нея, за което призовавам. Понеже текстът на тази декларация заслужава да бъде прочетен от повече хора, позволявам си да го препубликувам и в своя блог:
Движение на граждани за незабавно привеждане на образованието в съгласие с конституционните принципи на гарантирана свобода на това фундаментално гражданско право. Можете да подпишете декларацията (текстът следва тук) и да се включите в разпространението на призива:
ПРОМЯНА В ОБРАЗОВАНИЕТО СЕГА!
За незабавна промяна в образованието не е нужен нов закон. Достатъчно е да се прилага Конституцията непротиворечиво и всяко действие в образованието да се съобразява приоритетно със същността на образованието като неотменимо гражданско право и с принципите на субсидиарността и демократичността при взимането на решения. Най-важната промяна може да бъде предприета незабавно и подкрепена от всички без оглед на партийна принадлежност и политически убеждения, а именно:
УСТАНОВЯВАНЕ НА ПЛУРАЛИЗЪМ И ОТХВЪРЛЯНЕ НА АВТОРИТАРНИЯ МОДЕЛ НА ОБРАЗОВАНИЕ
Няма един единствен „правилен” модел на образование. За да има развитие трябва да съществува разнообразие. Ролята на държавата е да бъде гарант за равнопоставен достъп, а не гарант за развитие и качество. Развитието и качеството са плод на плуралистичната дейност на гражданското общество и професионалната общност.
Плурализъм означава образователните форми, учебното съдържание и учебните планове, сертифициращите и валидиращи системи и образователните стандарти да може да бъдат свободно създавани, избирани и доказвани от участниците в образователния процес.
Плурализмът в образованието е в основата на желаното от всички възстановяване на отговорността (решенията да се взимат от тези, които носят последствията от тях) на всички нива в образователната система:
— Възстановяване на родителската отговорност. Участието на родителите в управлението на училищата и реалното училищно самоуправление на общинско ниво е гаранция за качество на образованието и за прозрачност и ефективност на управлението.
— Възстановяване на учителската отговорност. Гарантиране на свободата на учителите да прилагат индивидуален подход (индивидуална учебна програма), динамична организация на учебния процес и иновации в образованието.
— Реабилитиране на ученика като човешко същество с достойнство и граждански права. Гарантиране на участието на ученика във взимането на решенията относно собственото му образование и на възможността за активен избор навсякъде, където ученикът е компетентен.
— Недискриминативно и прозрачно финансиране на образованието. Въвеждане на механизми за равнопоставено финансиране на основното и средното образование на всички ученици, независимо от избора на образователна форма и вид образование. Преход към система на финансиране на образованието, при която отговорността за изразходването на парите е у този, за чието образование се плаща.
Търсете по книжарниците книгата на философа Ангел Грънчаров ЕРОТИКА И СВОБОДА (с подзаглавие Практическа психология на пола, секса и любовта), 8.00 лв., изд. ИЗТОК-ЗАПАД, 2007 г., разм. 20/14 см., мека подвързия, ISBN 978-954-321-332-0, 168 стр. Една книга, създадена с цел да облекчи разбирането от младите хора на най-значими за живота проблеми, по които сме длъжни да имаме цялата достижима яснота. Всеки трябва да достигне до своята лична истина, без която трудно се живее, без която животът ни се превръща в абсурд. Книгата ЕРОТИКА И СВОБОДА е написана за тия, които живеят с духа на новото, на завърналия се при себе си човешки живот и на свободата.
1 коментар:
Кисело ли е гроздето, Грънчарски? :-) Май ти се вижда вече възкиселко.
Публикуване на коментар