... Модернизирането на образованието не може да се случи без освобождаване на методите на преподаване.
... Вместо в тази посока обаче управляващите явно са решили да вървят наобратно. Към остарели практики и неподвижна система, която обучава по калъп. Тази система не познава различията и си затваря очите за новото. Тя не може да отговори на нуждите нито на съвременните ученици, нито на техните учители.
Из: Един за всички
Въвеждането на един учебник по всеки предмет ще доведе до монопол на държавата и некачествено образование
Търсете по книжарниците забележителната книга на философа Ангел Грънчаров ПРЕСЛЕДВАНЕ НА ВРЕМЕТО: Изкуството на свободата, изд. A&G, 2003 г., разм. 21,5/14,5 см., мека подвързия, ISBN 954-8945-88-6, 280 стр., 8.00 лв. Книгата говори за “нещо”, което е близко на всеки един от нас: времето. Тя се опитва да ни насочи към чисто човешкото в него, към неговата ценност за човека. Това, че времето не ни е чуждо и ни изглежда “добре познато”, съвсем не означава, че го разбираме. Нашето предварително познание за времето не навлиза в неговите дълбини, а само докосва повърхността, най-бледата му външност. Съзнанието за време го приема за факт, с който трябва да се “съобразяваме”, но не отива по-нататък и не се задълбочава в неговата тайна. Когато обаче ни запитат А що е време?, почти нищо не можем да кажем: мълчанието е нашият отговор. Тази необичайна и изненадващо понятна философска книга “поглежда” в скритото “зад” мълчанието ни – за времето, живота, свободата.
5 коментара:
А колко ли още десетилетия ще минат, докато на някой ресорен министър най-после му дойде идеята, да въведе изискване всеки хартиен учебник, да има и своето електронно издание.
А до тогава всяка година хиляди деца ще продължават да си причиняват гръбначни проблеми, влачейки килограми с хартиени учебници от дома си до училище и обратно.
Въпреки, че вместо това могат да носят един таблет- 200-300 грама. Те така или иначе и сега доста деца, които имат си го носят, но го ползват предимно за игра и забавление. Което обаче не намлява теглото на раницата на гърба им.
Ако обаче съдържанието на учебниците бъде достъпно и като някакъв вид електронна книга (формати, вкл. и защитени- колкото искате), то може да бъде качено на ел.устройство на ученика, и ползвано също толкова успешно, колкото и хартиения учебник. А и цената му ще може да бъде намалена- справка електронните книги- те са в 10-50% по-евтини от хартиения си аналог, за едно и също заглавие. Което е обяснимо- по-малко разходи за издаване=по-ниска цена.
kjymma
Напротив, може би това е едно от най-разумните предложения, предлагани до момента от това правителство и те трябва да станат факт час по-скоро. Това нещо не само че няма да доведе по-лошо образование, а напротив, дори ще има положителен ефект - нека издателите да направят един качествен и съвременен учебник, който да е от полза на ученика и да има смисъл от него. А всичко останало, бъдете сигурни, са далавери - добре знаете, колко пари се правят по цялата верига - най-вече издатели, учители, средни училища, висши училища. Например по даден предмет 5 различни университета изискват за приемния изпит материал от 4 различни учебника. Това не е правилно, ощетява ученика, но пък познайте кой печели - естествено, издателствата и учителите (от частни уроци). Образованието в България е в хаос, но за сметка на това, този хаос е доста печеливш за някой хора. Затова няма решение на много от проблемите толкова години, просто парите играят и тук. Затова се надявам тази промяна да стане факт - за учениците ще бъде от полза, а за останалите по веригата - поне малко ще намали далаверата.
jakeup
Доколкото зная, в нашето "възрожденско" училище са се ползвали по един учебник за един уч. предмет. Нещо повече, един учебник по математика за целия гимназиален курс, един по литература също за 4 години, и то с по-голям обем от учебните часове по литература. Учителят е подбирал кои теми от него да разгледа с учениците си. В резултат - завършилите гимназия са били по интелигентни от тези завършили днес някой университет. (изключение - АУБ, но там системата е друга!). Който има амбиции и желание да пише учебник, да си плаща за издаването му и да си го разпространява. Който иска за това да се плаща от данъкоплатците - да се включва в колектив и се явява на конкурс за издаване на само един учебник по учебен предмет!
Комунизмът в нечии глави явно си е съвсем свеж...
Г-н Грънчаров, мога да Ви покажа учебниците (за които писах по-горе) на моя баща. Писани са преди повече от 100 години, но и днес ми е интересно да ги разлиствам. За какъв комунизъм говорите? Сега, като има много учебници, къде са качествените??!! Е, зная, че ще посочите Вашите и не се учудвам - нали нашето гардже е най-хубавата птичка. Но това ли е пътят към едно нормално образование - заливане пазара с "учебници", чиято цел е чисто комерсиална? То и Данов е бил добър търговец, но го е постигал благодарение на качествена литература. А, Вие, простете, дрънкате само за комунизъм, като нямате аргументи. И, като говорите за комунизъм, правите ли разлика между идеология и тоталитаризъм. Според Вас, доколкото схващам, няма разлика. А, може би, има такава, кой знае?
Публикуване на коментар